Premieră nedorită la Medgidia. Licitație cu secrete, pe bani publici

primaria medgidia

Primăria Medgidia

Studiu de caz: o autoritate locală vrea să construiască ceva sau să contracteze un serviciu. Face o licitație, participă mai multe firme, una dinte ele câștigă, evident. Imaginați-vă că cei care au pierdut vor să depună contestații. Sau că, și mai important, alegătorii vor să fie convinși că din banii lor se execută lucrări de calitate, la cel mai bun preț posibil, și că nu vorbim despre (încă) un tun cu bani publici, așa cum am văzut de mii de ori în România. Imaginați-vă și că o parte a ofertei câștigătoare este confidențială. Un astfel de scenariu ar ridica suspiciuni, nu-i așa?

Un astfel de scenariu nu este, din păcate, numai ipotetic. S-a întâmplat în județul Constanța, într-una dintre cele mai importante localități ale sale: Medgidia.

Primăria Medgidia a anunțat că vrea să facă niște asfaltări. De fapt, primarul Valentin Vrabie, actual ALDE, fost independent, fost membru PSD, a anunțat că vrea să facă multe lucruri, dar puține, prea puține s-au materializat, din păcate. Treaba cu asfaltările i-a ieșit însă, pentru că Guvernul PSD a alocat fondurile necesare. Evident, a fost nevoie de o licitație. Așa cum era de așteptat, mai multe firme și-au anunțat intenția de a participa. Au depus oferte companii importante, chiar multinaționale. Comisia de licitația a fost condusă de tânărul Bogdan Moșescu, administratorul public al orașului, care are vreo 25 de ani. Acum doi ani, acesta era președintele unei asociații a studenților la drept, acum a ajuns să coordoneze licitații de milioane de lei. Asta-i viața.

Licitația a fost lansată public prin anunțul 413051 din 7 septembrie 2017. Interesant este că, încă din martie 2017, Primăria Medgidia a decis ca din comisia de licitație ce avea să se organizeze peste câteva luni să facă parte și un anume Adrian Micu. Acesta urma să se ocupe de ”analiza efectelor de natură juridică pe care le pot determina anumite elemente ale ofertei sau anumite clauze propuse de ofertant”.

Patru firme/asocieri de firme au depus oferte de participare. Licitația a fost câștigată de o firmă din Slobozia, și anume Oyl Company AG SRL, iar contractul a fost semnat pe 9 ianuarie 2018.

Lucrările au fost atribuite pentru suma de 13.256.726,2 lei plus TVA, ceea ce reprezintă 63% din valoarea inițială estimată a lucrării, de 20.955.929 de lei. Lucrările ar trebui să înceapă în martie 2018 și să dureze un an, dacă exceptând perioadele cu vreme rea.

Licitația aceasta aduce însă o premieră nedorită. Primele două oferte, cele ale Oyl Company Holding AG SRL Slobozia și asocierea dintre Autoprima Serv SRL și DAF Trans 2000 SRL, aveau elementele tehnice și financiare (devize de lucrări, marja de profit, procentul cheltuielilor indirecte și resursele) la secret.

Declarațiile privind partea/părțile din propunerea tehnică/financiară a SC Oyl Company Holding AG SRL și Autoprima Serv SRL (sunt) considerate confidențiale”, se arată într-un proces-verbal din 21 decembrie 2017, întocmit la sediul Primăriei Medgidia, semnat de mai multe persoane, între care și Bogdan Moșescu, fostul student la drept.

licitatie secretizata medgidia

Într-adevăr, am consultat documentele și am observat că cele mai importante informații din raportul de procedură sunt înnegrite, informațiile neputând fi citite.

Care e problema? Sunt două, de fapt. Una dintre ele este că, din cauză că vorbim de informații secrete, licitația nu poate fi contestată. Cel mai important însă este că, neexistând posibilitatea contestării, locuitorii din Medgidia, deci beneficiarii acestor lucrări, nu pot fi siguri că vor beneficia de lucrări de calitate, la cel mai bun preț. Mai e o problemă, poate la fel de importantă: ce au de ascunse cei care au organizat licitația și care au câștigat-o? Este, din știința noastră, pentru prima dată când elemente din raportul de procedură sunt secretizate. De ce acum?

O posibilă explicație ar fi, de exemplu, că unele detalii nu trebuie cunoscute. De exemplu, reabilitarea străzilor presupune și montarea de stâlpi de iluminat. O firmă de construcții nu se ocupă, în general, de aceste aspecte, ci apelează la una specializată. Detaliile, însă, nu se cunosc. Secret.

Există o portiță care ar da dreptul secretizării unor astfel de informații. E discutabil, dar există. Este o lege dată, de cine credeți? Chiar de celebrul ministru Iordache, zis și „altă întrebare”, care, prin atitudinea arogantă și sfidătoare, a reușit ceva remarcabil: să scoată sute de mii de români în stradă.

Întrebarea cea mai importantă care se pune însă este dacă aceste lucrări, licitate și câștigate cu o sumă mult mai mică decât cea estimată, pot fi duse la îndeplinire. Trebuie să luăm în considerare că, în ultima vreme, s-au înregistrat creșteri puternice ale costurilor de producție. Din estimarea unor experți consultați de noi, este vorba de creșteri de cel puțin 20%. A crescut foarte mult prețul bitumului, iar petrolul se află la cea mai ridicată cotație din 2015. De asemenea, costurile cu salariile s-au majorat cu circa 30%, de la începutul anului, odată cu majorarea salariului minim la 1.900 de lei.

În condițiile acestea, se pune întrebarea: „De ce se secretizează licitațiile? Ca să se ascundă faptul că se fac lucrări de mântuială?”.

Gândiți-vă ce s-ar întâmpla dacă o astfel de practică s-ar extinde la nivelul licitațiilor din întreaga țară. În teorie, primarii și apropiații lor ar putea da lucrărilor oricui doresc, pentru că datele importante sunt secretizate și nu pot fi dezvăluite. România are oricum o infrastructură proastă și în domeniul construcțiilor sunt multe firme care nu știu altceva decât să dea tunuri și țepe. Dacă se va apela la această metodă, va fi – dacă vă vine să credeți – și mai rău.

Lucrurile stau la fel de prost în județul Constanța, din acest punct de vedere. Putem să afirmă, fără să fim acuzați că exagerăm, că circa 80% din drumurile construite în județ nu sunt corespunzătoare. Există însă și adevărate catastrofe, lucrări făcute nu de mântuială, ci pur și simplu în bătaie de joc. Firmele au încasat banii, iar șoferii circulă pe așa-zise șosele, riscându-și viața și omorându-și mașinile. Pentru a fi refăcute, costurile sunt mult mai mari. Se pierd banii dați inițiali, se cheltuie bani pentru a repara ce s-a făcut prost și, apoi, pentru a reface din nou.

Constanța 100% va monitoriza modul în care se realizează lucrările și vă va ține la curent cu derularea acestora. Ele trebuie făcute, conform licitației, pe străzile Ana Ipătescu, Dunării, Licurici, Lebedei, Dimitrie Cantemir, Ion Vodă, Iezerului, Nufărului, Crinului, Dobrogeanu Gherea, Lucian Grigorescu, Pescărușilor, Rândunelelor, Ilie Dinca, Fdt. Moldovei, Ardealului, Anton Pann, Tineretului, Răzoare, Caraiman, Teilor, Oituz, Jiului, Păcii, Walter Mărăcineanu, Tăbăcăriei, Castanilor, Frasinului, Împăratul Traian, Scarlat Vârnav, Ecaterina Varga, Fdt. Viilor, Merilor, Lalelelor, Monumentului, Principatele Unite, C-tin Golea, Maramureș, Dorobanți, Ibrahim Themo, Radu Negru, Tudor Vladimirescu, Vasile Alecsandri, Ecaterina Teodoroiu, Avram Iancu, Plevnei și Siretului.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.