Ministrul Transportului dă cărțile pe față: „Nu am văzut pe şantiere un excavator cu etichetă de multinațională”

Ministrul Transporturilor, Lucian Şova, a declarat, vineri, că lucrările de infrastructură realizate de multiaționale avansează într-un ritm „foarte redus” şi că el nu a văzut nici măcar un excavator „cu etichetă de multinaţională pe el”.

„Nu am nimic împotriva multinaţionalelor, cred mult în
capacitatea multinaţionalelor de a genera progres economic,
bunăstare, dar lucrul ăsta nu pot să nu observ, pe ceea ce
administrez eu acum, că nu prea se întâmplă pe şantierele de
infrastructură din România. Avansul lucrărilor este foarte redus
şi nu am văzut un excavator cu etichetă de multinaţională pe el,
am văzut doar excavatoare, doar camioane deţinute de mici firme
româneşti”,
a declarat ministrul Transporturilor, Lucian
Şova, la DCNews Live.

Acesta a precizat, de exemplu, că o firmă austriacă de
prestigiu nu a depus din 2010 scrisoarea de garanţie pentru un
contract de modernizare a unui drum de 188 de kilometri.

„Există un drum licitat demult, celebrul Scoarţa –
Piteşti, 188 km modernizare, unde un antreprenor de prestigiu cel
puţin european, din Austria, nu-şi depune scrisoarea de garanţie
de
\bună execuţie în vederea semnării
contractului deşi e adjudecat din 2010 contractul şi drumul acela e
prizonierul situaţiei, e în program de reabilitare deci nu mai poţi
să-i mai faci o întreţinere, şi nu se mai face nimic şi nici nu
s-a reziliat contractul, acum mă pregătesc să-l reziliez eu (…)
Dacă mă refer la antreprenorii români nu am constatat această
problemă, atâţia câţi mai sunt, unu-doi, aceştia depun scrisori
de garanţie”
, a spus Lucian Şova.

Ce spune ministrul Lucian Șova se potrivește mănușă cu ce s-a întâmplat în județul Constanța, cu o firmă străină despre care se credea că este de prestigiu: Van Oord, din Olanda. Aceasta a câștigat de la statul român lucrări de peste un miliard de lei, dar a raportat pierderi de peste 200 de milioane de lei și au avut maximum 30 și ceva de angajați. Cea mai mare parte a lucrărilor au fost făcute de către firme românești, cu angajații lor, firme care au rămas și neplătite. Acestea se luptă în instanță de ani de zile pentru a recupera ce li se cuvine, așa cum este cazul Comprest Util, care are de recuperat circa un milion de euro, printr-o hotărâre a instanței, pe care Van Oord face tot posibilul să nu o pună în aplicare.

Declarațiile ministrului Transporturilor ar trebui să nu rămână
simple vorbe, ci să se transforme în proceduri prin care firmele
românești să fie tratate cel puțin de la egal la egal cu cele
străine.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.