Am fost în Bulgaria ca să văd cum se împacă turismul cu noul coronavirus FOTO

In sfarsit, dupa 3 luni iar in Bulgaria! Am vrut sa vad exact cum sunt acum calatoria si viata dupa Covid intr-o tara vecina.

Cum e situatia la vama de la Durankulak? Super decenta. Trafic fluid. La noi nu coboara nimeni din masina. Vamesii preiau si returneaza documentele. La bulgari insa daca nu vii cu declaratia completata, stai la rand si o completezi in vama dupa ce ti se ia si temperatura. De preferat este si o asigurare speciala de Covid care, impreuna cu declaratia, iti asigura locul direct in fata.

Daca inainte de pandemie in Bulgaria sistemul de emitere vignette era exclusiv online si la autocare implica o procedura foarte complicata si anume taxarea se facea in functie de itinerariul zilnic si orele la care avea loc deplasarea, acum am fost placut impresionata sa constat ca pot iar lua vigneta la magazinul rosu dupa vama bulgareasca cu plata la fata locului, cand deja stii sigur ca te vei deplasa in Bulgaria. Comandata online in prealabil inseamnand ca daca nu poti intra in Bulgaria, nu poti recupera banii platiti pentru vignette.

De doua ori ne-a fost testata temepratura: o data la vama si o data la intrarea in hotel. Receptia era prevazuta cu plexiglas si cu lichide dezinfectante. Fiecare card cu care se deschide usa de la intrare in camera este dezinfectat de receptionera care poarta manusi si inmanat prin orificul din plexiglas.

Pe holul hotelului o doamna facea curatenie dezinfectand canapelele, acvariile, mesele, absolut totul, de dimineata pana seara. In Bulgaria hotelurile nu sunt doar niste blocuri cu 2 metri de spatiu verde la parter, ci resorturi unde teritoriul reprezentand piscinele, parcul, scena, restaurantele a la carte, terenul de sport, este mult mai mare decat teritoriul ocupat de cazarea propriu zisa. Pe suprafata aceasta, 5 sau 6 femei curatau de zor sezlongurile cu lavete imbibate in substante dezinfectante, iar dupa ele mai venea un domn cu un atomizor din care mai pulveriza o substanta dezinfectanta. Piscinele erau si inainte igienizate in fiecare zi.

O mare drama ar putea provoca faptul ca la restaurant la bufet nu te mai servesti individual, ci indici chelnerului cu ce sa te serveasca, ceea ce inseamna ca nu mai ai curajul sa pleci la masa cu 7 farfurii deodata, ci numai cu doua, nu poti pleca cu roata de cascaval si nu mai poti umple peturi cu vin si bere pentru acasa si aici nu vorbesc la modul ideatic, ci sunt experiente traite. Evident poti merge si alege alte preparate timp de trei ore cat dureaza mesele principale, insa intr-adevar nu mai este ca inainte. Sunt bufeturi inconjurate de plexiglas si chelnerul te serveste prin orificiu, sau exista la alte bufeturi zone delimitate unde au acces doar chelnerii, iar turistul sta pe partea cealalta a liniei si arata cu degetul cu ce sa fie servit. Mancarea in continuare are un gust exceptional. Barul de la piscina sau cel de la terasa sunt de asemenea prevazute cu plexiglas, iar bauturile sunt servite la masa, a la carte, ceea ce este un element deluxe, pe care si noi ar trebui deja sa il intelegem.

In concluzie, daca pleci de acasa cu masina si te indrepti direct catre hotel esti poate in mai mare siguranta decat daca stai acasa. In perioada aceasta siguranta este mai mare si datorita faptului ca in hotelul vizitat de mine, si anume Miramar din Obzor erau mai putini turisti decat angajati si hotelul avand o suprafata de 40.000 metri patrati, probabilitatea de a nu fi distantat era egala cu zero. Din punctual de vedere al unui om care intelege economia de piata si nu functioneaza pe principiul “timpul trece, leafa merge”, imi dau seama ca suntem intr-o situatie mult mai stresanta decat acum doua luni. Hotelierii bulgari au luat credite ca sa deschida hotelurile, au investit in siguranta si cheltuielile lunare cu angajatii, cu electricitatea, curatenia, apa, echipa de animatie etc sunt foarte mari. Turistii isi doresc sa mearga in vacanta, insa in fiecare zi apare undeva o informatie ca la intoarcerea in tara vor intra in carantina. Noi, agentiile si partenerii nostri, ,am hotarat sa stam pe baricade, sa muncim, sa luam credite este pentru ca ni s-a dat speranta ca vom reveni la normalitate, dar a reintroduce carantinarea dupa o saptamana dupa ce s-a eliminat, inseamna pierderi inimaginabile de bani pentru ca hotelurile s-au deschis si cheltuielile curg.

Pana si la Balchik, parcagii cu care de fiecare data e posibil sa pornesc o galceava cand ajung in zona, pana si ei s-au inveselit cand m-au vazut si m-au intrebat: „Vin turistii, nu?”. Terasele sunt deschise. Hotelurile sunt deschise. Turistii sunt foarte putini.

O alta intrebare pe care am primit-o si de la turisti si de la parteneri este daca viata va mai fi la fel si daca situatia aceasta se va repeta, sau va dura zece ani. Eu cred ca tine doar de noi sa invatam sa traim cu astfel de amenintari, sa ne protejam, dar sa nu uitam sa traim in primul rand. Nu putem trai fara sa traim!

Alma Alexandrov este managerul agenției de turism Alma Tours

sprijina-jurnalismul-independent
Constanta-financiara-sigla-jpg

Articole recente

2 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.