APMC a vrut să țină iahtul Alezzi la cheu. ANR spune că poate opera în deplină siguranță

Una din atracțiile acestui an pe litoral este iahtul Alezzi. O investiție de mai multe milioane de euro a omului de afaceri Costică Zelca, mai cunoscut ca dezvoltator imobiliar în Mamaia Nord.

Nava este nouă, construită într-un șantier din Turcia. Din informațiile obținute de noi, Administrația Porturilor Maritime Constanța depistase o serie de probleme. Am făcut o solicitare la CNAPMC pentru a ni se pune la dispoziție corespondența referitoare la acest subiect între instituție și Stop SRL, compania care deține iahtul. CNAPMC ne-a răspuns că nu există o astfel de corespondență. În urma investigațiilor realizate de noi, am descoperit că exista totuși o solicitare, înregistrată cu numărul unic 4409 la CNAPMC, din 18 mai 2021. Am revenit și am cerut în mod expres acest document, care, în cele din urmă, ne-a fost pus la dispoziție.

CNAPMC a cerut sistarea operațiunilor de îmbarcare/debarcare

În el, directorul general CNAPMC, Florin Goidea, atrage atenția Stop SRL că nava Alezzi este o navă de pasageri și roagă să se respecte prevederile legale în vigoare, dar și regulamentul portuar. „Subliniem faptul că acostarea navei la un cheu neautorizat reprezintă un risc major pentru siguranța pasagerilor în ceea ce privește manevrele de plecare/sosire și operațiunile de îmbarcare/debarcare la bord, precum și lipsa formalităților legale de control la ambarcarea/debarcarea acestora”.

CNPAMC mai spune în adresă că nu există o relație contractuală între ea și STOP SRL, în calitate de armator al navei, deși trimisese două spre semnare un contract în acest sens, pe 6, respective 17 mai. „Vă comunicăm că CNAPMC, în temeiul prevederilor legale, poate și va emite în contul armatorului navei facturile aferente prestațiilor portuare pentru categoria respectivă de navă.” Cu alte cuvinte, armatorul era bun de plată. Nu s-a menționat și despre ce servicii de vorba (cel mai probabil, numai taxa de acostare, nu e vorba de un al serviciu propriu zis prestat de CNAPMC).

Mai mult, directorul Florin Goidea a mai spus că, pentru că nava este una de pasageri, legislația prevede obligativitate utilizării serviciului de pilotaj la manevre. Evident, asta înseamnă alte costuri. Acum, pilotajul de se face de CNAPMC, deci înseamnă mai mulți bani pentru instituție.

Florin Goidea a mai spus că armatorul trebuie să dețină permis de lucru și să respecte mai multe prevederi referitoare la legarea și dezlegarea navelor, aprovizionare, reparația, întreținerea și bunkerajul lor.

Pe 16 mai, CNAPMC solicita sistarea operațiunilor de acostare/plecare a navei de la cheu, „din rațiuni ce țin de necesitatea respectării siguranței navelor și a asigurării integrității fizice  pasagerilor și celorlalte persoane de la bord”.

Explicațiile lui Zelca

Am obținut aceste informații pe 27 mai, zi când l-am contactat și pe proprietarul navei, Costică Zelca, pentru un punct de vedere. Acesta a răspuns imediat și ne-a spus că nava a fost inițial clasificată ca navă de pasageri. Deși corespunde acestei clasificări, acesta a cerut ca iahtul să fie clasificat ca navă bar plutitor/restaurant. Cu alte cuvinte, nu vorbim despre o navă de pasageri care navigă din port în port, ci de una care iese în larg și care oferă servicii de bar și restaurant la bord – ceea ce de fapt face.

ANR confirmă că totul e în regulă

Așa cum este normal, am încercat să verificăm informația din mai multe surse. Am solicitat ANR să ne pună la dispoziție o copie după certificatul de clasificare, dar am fost refuzați, pe motiv că cererea noastră nu se circumscrie prevederilor Legii 544 referitoare la informațiile de interes public. Am revenit și am solicitat să ni se spună ce clasificare are nava și dacă, ținând cont de cele menționate de CNAPMC, iahtul poate opera în siguranță. De data aceasta, ANR a răspuns, printr-un document ce poartă semnătura directorului general, Costică-Laurențiu Dumitrache.

Acesta a precizat că, la solicitarea armatorului, nava Alezzi a fost înmatriculată inițial ca navă de pasageri, conform clasificării șantierului constructor, „având în vedere că această navă întrunește condițiile tehnice și de siguranță pentru voiaje de pasageri”.

„Ulterior, armatorul a solicitat ANR refacerea documentației, pentru ca aceasta să fie încadrată ca „navă bar plutitor/restaurant” cu zonă de navigație la maxim 1 milă marină. Conform documentației tehnice, nava Alezzi poate opera în condiții de siguranță în zona de navigație menționată, dispunând de echipamente de salvare, mijloace de luptă împotriva incendiilor și sisteme de radio-navigație conforme cu legislația internațională din domeniul maritim”, spune directorul ANR.

Au fost verificate și condițiile de operare la cheu. Totul este în regulă și în această privință.

„Din verificările ofițerilor de căpitănie a rezultat că acostarea/plecarea navei Alezzi se face la un cheu amenajat, care corespunde din punct de vedere al siguranței navigației. Cheul este betonat și are instalație de legare corespunzătoare, astfel încât orice navă poate opera în siguranță, pe perioada staționării în port folosind această infrastructură. Legat strict de nava Alezzi, îmbarcarea/debarcarea persoanelor la bord se face prin intermediul unei rampe cu balustrade de sprijin, poziționată la pupa navei, cu acces facil și sigur de la cheu pentru toate persoanele. Pe perioada operării la cheu (îmbarcare/debarcare de persoane la bord) urcarea sau coborârea persoanelor se face asistată de membrii echipajului navei, care pot interveni în cazul unor situații neprevăzute. Conform constatărilor noastră, din perspectiva siguranței navigației, nava întrunește condițiile de siguranță pentru a opera la cheul respectiv.”

Așadar, chiar dacă se pare că există sau au existat o serie de neînțelegeri comerciale între CNAPMC și armatorul navei, în ceea ce privește siguranța navigației – de care se ocupă ANR, nu CNAPMC – iahtul Alezzi este sigur și poate fi folosit în deplină siguranță.

Iahtul are o capacitate de 780 de persoane. Pe timpul verii, la bordul său au fost anunțate deja o mulțime de evenimente.

Ca o paranteză, în anul 2020, CNAPMC a avut venituri totale de 415.647.884 lei și a obținut un profit brut de 155.031.271 lei, cel mai mare din istoria companiei.

STOP SRL a avut în 2020 o cifră de afaceri de 12.257.130 lei și un profit de 99.115 lei. În ciuda faptului că și-a cumpărat un iaht, firma solicitat eliberarea unui Certificat pentru Situații de Urgență de tip 2, potrivit Confidas.ro. Acesta se eliberează pentru înregistrarea unei diminuări a încasărilor sau veniturilor în luna martie 2020 cu un procent de minim 25% față de media încasărilor sau veniturilor din perioada ianuarie – februarie 2020. Certificatele se utilizează în relațiile cu instituțiile publice pentru obținerea de facilități/ măsuri de sprijin ori în relațiile comerciale, în condițiile legii.

Familia Zelca deține și Alezzi Beach Resort SRL, care are ca obiect de activitate dezvoltarea imobiliară. STOP SRL și Alezzi Beach Resort SRL au, împreună, peste 200 de angajați. Mai mult, aici: Profit fabulos din afaceri imobiliare

Costică Zelca a fost condamnat la trei ani de închisoare, în 2019, într-un dosar instrumentat de DNA Constanța, care a anchetat aproape 20 de persoane pentru prejudiciu de peste 30 de milioane de lei în dauna Consiliului Județean Constanța și a peste 1 milion de lei în dauna statului român. Cap de afișa fost Nicușor Constantinescu, fostul președinte al CJC. Acesta a fost condamnat la 10 ani de închisoare. SC Stop SRL a primit o amendă penală de 400.000 lei.

Sursă foto: https://www.facebook.com/alezziyacht

Dacă vreți să fiți la curent cu știrile din județul Constanța, ne puteți urmări și pe Facebook:
energia residence
Constanta-financiara-sigla-jpg

Un comentariu

  • Are nava mijloace colective de salvare in caz de Urgenta ( parasire nava ) ? Dar individuale ?
    ANR miroase de multi ani a coruptie, asa au trecut cu vederea multe probleme ale navelor ( cu animale,cu cherestea,incarcare marfa peste marca de bord liber,etc.) .
    Coruptia este mare si veche de zeci de ani in ANR si Capitanie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.