Astăzi s-a dovedit că orașul Constanța nu are nevoie de parcări

Parcarea Primăriei Constanța, aproape goală, în data de 22 aprilie 2019, când angajații au venit la muncă folosind autobuzul (foto: Cristian Hagi)
Parcarea Primăriei Constanța, aproape goală, în data de 22 aprilie 2019, când angajații au venit la muncă folosind autobuzul (foto: Cristian Hagi)

Am scris, în mai multe rânduri, că nu parcările sunt problema principală a traficului din Constanța și că orașul nici nu are nevoie, nici nu-și permite să creeze locuri de parcare pentru toate mașinile.

De fapt, „trafic” este un cuvânt greșit, care trebuie înlocuit cu expresia „mobilitate urbană”. Pe noi, ca locuitori ai orașului, nu ne interesează sau nu ar trebui să ne intereseze să circulăm cu autoturismele personale, ci să ajungem din punctul A în punctul B rapid, în siguranță, în condiții bune și ieftin.

Astăzi s-a dovedit că orașul Constanța nu are nevoie de parcări. A fost ziua în care primarul, viceprimarii și toți angajații primăriei, indiferent de sediul în care își desfășoară activitatea, au mers la serviciu cu autobuzul. Acțiunea a făcut parte din campania „Alege autobuzul”, care vrea să ne încurajeze să folosim mijloacele de transport în comun.

După-amiază, am fost să văd cum arată parcarea Primăriei Constanța. De obicei, este supraaglomerată. Acum, în parcarea din fața căldurii am văzut trei mașini, și cam tot atâtea în cea din dreapta. Într-adevăr, angajații au venit la muncă folosind autobuzul. Apropo, barierele erau puse, nimeni nu avea voie să intre.

Printre ei, și primarul Decebal Făgădău și viceprimarii Dumitru Babu și Costin Răsăuțeanu, pe care îi felicit pentru această acțiune și cărora le propun, pe această cale, să o permanentizeze. Să aleagă o zi pe lună în care să o repete, pentru a da un exemplu nouă, tuturor. Măcar o zi din fiecare lună.

Am aruncat o privire și în parcarea Prefecturii Constanța, aflată chiar lângă primărie. Mustea de mașini, n-aveai loc să arunci un an.

Majoritatea dintre noi folosim mașinile pentru a ne deplasa de la domiciliu spre locul de muncă și invers. Practic, le mutăm dintr-un loc în altul. În orice oraș civilizat, mobilitatea urbană înseamnă renunțarea, pe cât posibil, la autoturismele personale în favoarea mijloacelor de transport în comuna sau a bicicletelor. Urbaniștii redesenează marile orașe, pe care le construiesc în jurul oamenilor, nu a mașinilor. Deși pare că suntem la ani lumină distanță de ele, nu este o utopie să ajungem acolo. Avem marele avantaj de a putea învăța din greșelile și reușitele lor și de a ajunge, astfel, mai repede la rezultatul dorit. Și avem chiar în Constanța urbaniști care au studiat aceste probleme în multe țări de pe glob și care ar putea pune în practică, la noi acasă, soluțiile adecvate. Domnul Ionică Bucur, membru al Asociaţia Profesională a Urbaniştilor din România, este unul dintre ei.

Am propus, încă din toamna anului trecut, ca Primăria, Prefectura și Consiliul Județean Constanța să renunțe la barierele care le blochează parcările și ca acestea să fie deschise, contra cost, tuturor celor care doresc. Liberalii chiar au spus că vor propune un proiect de hotărâre de consiliu local în acest sens. Constanța va fi un oraș care va avea o șansă de a-și rezolva problemele de mobilitate urbană atunci când acest lucru se va întâmpla.

Să vă mai spun ceva: personal, sunt cvasi-dependent de mașină. Îmi place să conduc, economisesc timp, ba chiar îmi place că se plătește parcarea pe mai multe străzi, pentru că așa găsesc mai repede locuri. De fiecare dată când sunt însă într-un oraș european, prefer să mă deplasez cu mijloacele de transport în comun, nu să închiriez o mașină, din două considerente: financiar și utilitar. E mult mai scump să conduci o mașină (nu mă refer numai la tariful de închiriere, ci și la parcări, taxe de congestie, taxe de autostrăzi, etc), în timp de transportul în comun este mult mai ieftin sau chiar gratuit pentru turiști, ca în Lausanne, Elveția. Și nu întotdeauna ajungi mai repede cu mașina. În Paris, de exemplu, drumul cu mașina din est în vest dura, potrivit Google Maps, 25 de minute, iar cel cu metroul 26 de minute.

Primăria Constanța are însă mult, mult de lucru până la a ne convinge că RATC-ul este o alternativă viabilă la transportul în comun.

Postări recente

One comment

  • uite-i ce fete au, pentru ei e ca la disneyland sau ca atunci cand a mers andreea marin in africa si si-a facut poze cu copiii saraci de prin sate… apoi se vor urca in masinile lor 4×4 si vor pleca in vacanta pe coasta de azur…si nici unul dintre ei nu o sa mearga printre masinile de pe trotuare, prin cartierele prin care nu ai loc sa te misti de masini inghesuite si nici nu o sa isi rupa picioarele pe stradute…. nu se vor chinui cu carucioarele pentru copii pe asa zisele spatii pietonale…

    cum adica constanta nu are nevoie de parcari? ati facut vreodata vreo plimbare printre blocuri? incercati sa mergeti pe aleile sau pe trotoarele acoperite de masini….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.