Atenție, șoferi! Guvernul a luat 10 măsuri pentru a opri „carnagiul de pe șosele”

În 2021, pe șosele din România au murit, în accidente rutiere, 1.778 de persoane

Guvernul a adoptat, joi, modificarea Codului Rutier, pentru a corespunde obiectivului de reducere a numărului de accidente rutiere şi de victime, cu 25%, până în 2026. Ministrul Lucian Bode a precizat care sunt principalele modificări, acestea vizând conducerea agresivă, nerespectarea regimului de viteză, circulaţia pe banda de urgenţă a autostrăzilor, sau neacordarea de prioritate. „Carnagiul de pe şoselele României trebuie oprit”, a afirmat Bode.

„Scopul legislaţiei rutiere este, în primul rând, de a proteja viaţa, integritatea şi sănătatea persoanelor care participă la traficul rutier. Acest act normativ este rezultatul unor consultări şi dezbateri cu toţi cei interesaţi de creşterea nivelului de siguranţă a circulaţiei rutiere şi a participanţilor la trafic. Legislaţia rutieră suscită, cred, cel mai crescut interes din partea publicului”, a afirmat Lucian Bode.  

Potrivit acestuia, ”obiectivul  de creştere a siguranţei rutiere asumat de România, prin PNRR, de reducere a numărului de victime (…) ale  accidentelor rutiere cu 25 la sută faţă de nivelul de referinţă 2019,  termenul asumat fiind 2026”.  

„Toată siguranţa rutieră constituie o problemă gravă în România, nivelul acesteia fiind semnificativ mai mic faţă de media înregistrată în statele membre ale Uniunii Europene. În anul 2021 s-a înregistrat o scădere a numărului accidentelor grave cu aproape 22% şi a persoanelor grav rănite cu aproape 31% comparativ cu 2020 în timp ce numărul persoanelor decedate în accidente rutiere a crescut cu 8% mai exact am ajuns la 1778 de morţi în accidente rutiere în anul 2021”, a mai declarat ministrul.  

„În ceea ce priveşte atât contravenţiile constatate cât şi infracţionalitatea sesizată la regimul circulaţiei pe drumurile publice se remarcă un trend ascendent îngrijorător. Astfel comportamentul actual în trafic al unor participanţi la trafic a impus o reevaluare a cadrului legal şi noi mecanisme de sancţionare a bateriilor prin raportare la gradul de pericol social al acestora”, a adăugat Lucian Bode.  

Acesta a prezentat 10 puncte majore de intervenţie la nivelul legislaţiei rutiere care şi-au găsit corespondentul într-un set de reglementări: 

1. Definirea comportamentului agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice precum şi sancţionarea acestui comportament cu amendă cuprinsă între 580 RON şi 725 RON clasa a doua de sancţiuni şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile.

2. Regimul de circulaţie pe autostradă şi înăsprirea sancţiunilor pentru nerespectarea regulilor. Se sancţionează fapta privind circulaţia nejustificată a autovehiculelor pe banda de urgenţă a autostrăzilor, cu amendă prevăzută în clasa a patra de sancţiuni, între 1305 şi 2900 lei şi cu aplicarea sancţiunii complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile. 

Se introduce sancţiunea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile pentru săvârşirea faptelor privind executarea pe autostradă a manevrelor de întoarcere sau de mers înapoi.  

3. Este trecută într-o clasă superioară de contravenţii, din clasa a doua în clasa a treia de sancţiuni, fapta privind nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depăşire şi de neacordare de prioritate, precum şi majorarea perioadei de suspendare a permisului de la 30 de zile la 60 de zile.  

4. Am văzut atâtea tragedii la trecerile la nivel cu calea ferată ceea ce indică o ineficienţă a măsurilor actuale, motiv pentru care se majorează perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 90 de zile la 120 de zile, în cazul nerespectării regulilor de trecere la nivel cu calea ferată.

5. Este reglementat un nou prag de viteză, respectiv pragul de peste 70 de km pe oră faţă de limita legală, pentru depăşirea căreia se va aplica o perioadă majorată de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv 120 de zile.  

6. Se introduce o nouă contravenţie pentru nerespectarea obligaţiei de a menţine permanent curate parbrizul, luneta şi geamurile laterale ale autovehiculului.

7. S-a constatat o lipsă de eficienţă a punctelor de penalizare aplicate, întrucât, în situaţia depunerii plângerii contravenţionale, termenul de prescripţie a cumulului de puncte nu se suspendă. De aceea, venim cu o nouă reglementare şi se reglementează soluţia de suspendare de drept a termenului de prescripţie de 6 luni pentru cumulul de 15 puncte de penalizare până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti.

8.  Se introduce interdicţia de a conduce un vehicul pe drumurile publice în urma condamnării pentru săvârşirea unor infracţiuni la regimul rutier pe teritoriul României pentru titularii de permise de conducere emise de autorităţile altor state. De asemenea, a fost introdusă o facilitate importantă pentru cetăţeni, şi anume posibilitatea susţinerii testului de verificare a cunoştinţelor regulilor de circulaţie care permite reducerea perioadei de suspendare la orice serviciu al Poliţiei Rutiere de pe teritoriul României.  

10. Sunt stabilite norme cu privire la transmiterea datelor de identificare ale şoferului de către proprietarul maşinii, pentru responsabilizarea proprietarului maşinii în sensul identificări în mod cert a persoanei care a condus la un moment dat.

„Doresc în final să precizez că, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Regulamentul de aplicare a ordonanţei de urgenţă 195 pe 2002 privind circulaţia pe drumurile publice se modifică şi se completează cu prevederile prezenţei ordonanţe prin Hotărârea Guvernului. Aşa cum ştiţi această ordonanţă a guvernului va intra în vigoare la trei zile de la publicare în Monitorul Oficial. Dispoziţiile referitoare la contravenţii intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial”, a mai declarat ministrul.  

Potrivit acestuia, „carnagiul de pe şosele” trebuie oprit.  

„Cred că suntem conştienţi cu toţii de realitatea zilelor noastre care ne obligă la reacţii adecvate şi responsabile. Carnagiul de pe şoselele României trebuie oprit. Acest obiectiv se atinge prin intervenţii ferme la nivelul legislaţiei rutiere”, a mai afirmat ministrul de Interne.  

OPINIE. Se observă că, și în acestă variantă, se păstrează o plajă foarte largă de amenzi pentru aceeași infracțiune. De pildă, amenzi între 1305 şi 2900 lei sau suspendarea permisului între 30 și 60 de zile. În alte state, amenzile sunt fixe, astfel încât cine încalcă legea nu stă la mâna polițistului și știe exact cât va plăti. Mai mult, nu există nici prevederea de a putea achita la jumătate în 15 zile. Așadar, amenda de 2.900 de lei înseamnă, în practică, 652,5 lei, ceea ce e, nu-i așa, altceva.

Vă recomandăm și:

Zen Residence
comprest util asfalt dobrogea



Leave a Reply

Your email address will not be published.

Următorul articol

România are peste 4.000 de urși. Unii au ajuns până în Galați

Thu Jan 27 , 2022
România are în prezent peste 4.000 de exemplare de urs, acest număr fiind avansat de specialişti, a declarat joi, la Braşov, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Tanczos Barna, care a menţionat că în lunile următoare se va face o evaluare privind populaţia de urs. „Am auzit azi o părere exprimată […]