Au început să dispară locurile de parcare de pe bulevardul Alexandru Lăpușneanu din Constanța

Și de o parte, și de alta a bulevardului au început lucrările de modernizare. Nu se mai poate parca. Foto: Constanța 100%, 9 august 2021

Ceea ce a început primarul Decebal Făgădău desăvârșește primarul Vergil Chițac: transformarea radicală a bulevardului Alexandru Lăpușneanu. Transformare care aduce cu sine desființarea a circa 1.300 de locuri de parcare. Lucrările au început în forță, în partea dinspre Mamaia a bulevardului. Întâi cu trotuarele, pentru a nu afecta foarte mult traficul rutier pe timp de vară. După cum se vede în imagine, în zonă nu se mai poate parca.

În accepțiunea unor șoferi, ca să fim sinceri, nu e vorba de locuri de parcare propriu-zise, pentru că vorbim de mașini lăsate pe prima bandă de mers. Pentru unii, parcare înseamnă numai o clădire special amenajată. Cu toate aceste, dincolo de semantică, circa 1.300 de oameni nu vor mai avea unde să-și lase mașinile.

Bd-Lapusneanu-Constanta

Vechea administrație a aprobat proiectul fără să aibă soluție pentru această problemă. A spus că o va găsi pe parcurs, dar fostul primar a pierdut alegerile. Surse foarte bine informate din primărie spun că, atunci când a fost confruntată cu ea, cu problema, a avut un acces de furie îmbinat cu nepăsare.

Spunea fostul primar că europenii nu dau bani pentru parcări. Lucru contrazis de realitate. În Eforie, de pildă, se construiesc două parcări pe fonduri europene. Banii nu au fost acordați pentru parcări în sine, ci pentru mobilitate urbană. Cele două vor fi legate de mijloace de transport în comun moderne și nepoluante. Dar ăsta este deja alte subiect, alte oraș.

Actuala administrație continuă proiectul. Primarul spune că a găsit și o soluție pentru dispariția parcărilor: construirea uneia noi lângă Colegiul Național de Artă, în zona Casei de Cultură. Câteva sute de locuri. Evident, asta nu va rezolva însă decât problema din zonă, nu a celor care stau la capătul dinspre Mamaia. Nici măcar a celor de la Trocadero. Oricum, să construiești o parcare durează circa 400 de zile, spunea primarul Chițac. Locurile de parcare dispar însă acum.

„Lucrările vor dura doi ani, cu totul. Va fi deranj mare, dar merită. Constanța ar trebui să fie un șantier în perioada următoare. Dacă va fi așa, ar trebui să ne bucurăm.”

Primarul Vergil Chițac

Ce vor face oamenii care-și lăsau mașinile pe Lăpușneanu? Vor încerca să găsească locuri în spatele blocurilor, unde este deja ultra aglomerat. Cine a depus primul dosar pentru un loc de parcare rezidențial se poate considera câștigător la loterie. Cei care n-au depus cereri, care nu aveau atunci mașină, care s-au mutat mai târziu nu au nicio speranță, nicio soluție. Decât să dea primăria în judecată, cum s-a întâmplat în alte orașe, și să lase instanța să decidă. În Brașov și alte locuri a decis să se scoată la licitație.

Încă două observații: apartamentele din zonă nu mai au aceeași căutare, pentru că oamenii au nevoie de locuri de parcare, deci ne putem aștepta la o scădere a prețurilor. A doua: și fostul primar, și actualul au dreptatea lor: soluția modernă pentru mobilitatea urbană este transportul în comun, nu cu mașina. E ușor de zis, dar greu de făcut și de pus în practică. Ambii, de pildă, folosesc zilnic mașina.

Un proiect de peste 91 milioane lei

Reamintim că pe 17 februarie 2020 a fost semnat de către Unitatea Administrativă Teritorială Municipiul Constanța, în calitate de Beneficiar, Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, în calitate de Autoritate de Management și Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Est, în calitate de Organism Intermediar contractul de finanțare nr. 5091 aferent proiectului „Îmbunătățirea mobilității în municipiul Constanța, între Gara CFR și stațiunea Mamaia”.

Proiectul este finanțat prin fonduri europene și are o valoare totală de 91.361.641,40 lei, toate cheltuielile fiind eligibile în proporție de 100%. Contribuția financiară a Uniunii Europene la realizarea proiectului din Fondul European de Dezvoltare Regională este de 77.657.395,19 lei, respectiv 85% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile, 11.877.013,37 lei sunt alocați din bugetul național, respectiv 13% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile iar 1.827.232,84 lei reprezintă contribuția Unității Administrativ – Teritoriale Municipiul Constanța, 2% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile.

Durata de implementare a proiectului este de 58 luni, respectiv 08.07.2017 – 30.04.2022 și urmărește îndeplinirea următoarelor obiective și rezultate:

Obiectivul general al proiectului este reprezentat de îmbunătățirea mobilității urbane în municipiul Constanța, prin resistematizarea infrastructurii de transport corespunzătoare arterelor rutiere: Bd. 1 Decembrie 1918 și Bd. Alexandru Lăpușneanu, în vederea încurajării utilizării modurilor de transport mai prietenoase cu mediul, prin creșterea atractivității și accesibilității deplasărilor cu transportul public, cu bicicleta și pietonale, precum și adaptarea la nevoile persoanelor cu dizabilități și mobilitate redusă.

Obiectivele specifice ale proiectului sunt:

1. Creșterea atractivității transportului public, a deplasărilor pietonale și cu bicicleta, precum și a procentului de utilizare a acestor moduri de transport în cadrul distribuției modale a deplasărilor, cu 5,5% pentru transportul public, respectiv cu 3,0% pentru deplasările cu bicicleta și pietonale, în primul an după finalizarea implementării proiectului;

2. Creșterea atractivității și accesibilității deplasărilor cu transport public, precum și creșterea eficienței serviciului, prin realizarea de benzi de circulație dedicate transportului public, cu o lungime totală de 11.174 m;

3. Îmbunătățirea condițiilor de transport public, respectiv creșterea confortului și siguranței deplasărilor cu transportul public, prin repararea străzilor studiate, asigurându-se reabilitarea unei suprafețe de carosabil de 142.956 mp;

4. Creșterea atractivității și siguranței deplasărilor pe bicicletă, prin introducerea infrastructurii specifice acestui mod de deplasare, respectiv prin realizarea de piste de biciclete pe o lungime de 7.787 m;

5. Creșterea atractivității și siguranței deplasărilor pietonale prin reabilitarea trotuarelor pe o suprafață de 44.940 mp;

6. Reducerea emisiilor GES cu 1,4% față de scenariul fără proiect, pentru primul an după finalizarea implementării proiectului.

Rezultatele / indicatori de realizare:

1. Scăderea anuală estimată a gazelor cu efect de seră cu 1,4% după primul an de la finalizarea proiectului, respectiv 1,5 % după perioada de durabilitate a proiectului (5 ani de la finalizare);

2. Creșterea anuală estimată a numărului de deplasări cu transportul public cu 5,5% după primul an de la finalizarea proiectului, respectiv 7,5 % după perioada de durabilitate a proiectului (5 ani de la finalizare);

3. Creșterea anuală estimată a numărului de deplasări cu bicicleta cu 16,2% după primul an de la finalizarea proiectului, respectiv 21,8 % după perioada de durabilitate a proiectului (5 ani de la finalizare);

4. Creșterea anuală estimată a numărului de deplasări pietonale cu 2,5 % după primul an de la finalizarea proiectului, respectiv 2,6 % după perioada de durabilitate a proiectului (5 ani de la finalizare);

5. 22 stații de transport public construite/modernizate/reabilitate;

stalpisori

6. Lungimea benzilor separate pentru mijloacele de transport public construite -11,174 km;

7. Suprafața infrastructurii rutiere (cu statut de stradă urbană) configurate/reconfigurate pe care se suprapun benzi separate ale transportului public de călători construite/extinse/modernizate – 142.956 mp;

8. Lungimea pistelor/traseelor pentru biciclete construite/modernizate/extinse – 7,787 km;

9. Suprafața traseelor/zonelor pietonale/semi-pietonale modernizate/extinse – 44.940 mp;

10. Sisteme instalate de reducere/interzicere a circulației autoturismelor în anumite zone – 2.542 stâlpi antiparcare.

Puteți urmări știrile Constanța 100% și pe Facebook, și pe Google News.

energia residence
sprijina-jurnalismul-independent

7 comentarii

  • Asa cum am mai scris in comentarii, acesti administratori locali sunt total lipsiti de viziune si competenta ! Au dat autorizatii de construire haotic si fara nici o regula de bun simt urbanistic, au aglomerat toate zonele din acest oras, ceea ce, inevitabil, a dus si la cresterea nr de autoturisme. In special in zonele despre care scrieti in art. Acum, i-a apucat europenismul ! Vor mobilitate urbana, spatii verzi, benzi dedicate … Etc. Mai am o nelamurire, in afara celor 1.300 de autoturisme afectate, despre care eu cred ca sunt cu mult mai multe, unde vor parca cei care vin in minunatul parc ?!

  • Mare cretin de de primar am știut alege

  • Sa inteleg ca de acum vom lua masina cu noi in autobuz. Ca nicaeri in Romania nu sunt suficiente locuri de parcare in zona blocurilor. Mai trist este ca se fac blocuri fara suficiente locuri de parcare, sau…. fara deloc.

  • Bun și mașinile unde le vor lăsa oamenii care locuiesc pe o mare bucata din Lăpușneanu? Sunt foarte multe iar în spate sunt locurile ocupate de ani de zile de locatari. Sa nu va treziți cu mașinile parcate la voi în poarta, oamenii chiar nu au locuri de parcare. Varianta cu dna de 50 de ani care sa meargă la serviciu pe trotineta… Sa fim serioși… Vreau neveste de primari și consilieri care fac asta, sa dea exemplu ca ele se dau cu trotineta nu cu BMW.

  • Pentru mine e o enigmă uriașă zona asta : de ce nu s-au tăiat și aici ramurile copacilor de pe marginea străzii ? În restul orașului copacii și peisajul au un aspect sinistru încă de pe vremea lu’ Mazăre . “Specialiștii” din primărie spun că așa e normal, copacii se vor reface .
    Apropo, cu ocazia modernizării copacii rămân în picioare sau vor fi tunși ” zero” și ei din respect pentru tradiție și pentru fostul edil ?

  • Se trece dintr o extrema în alta. Înainte nimeni nu plătea un ban pe parcare acum se plătește și noaptea. Sa desființeze 1500 locuri parcare sau câte sunt și nu oferi posibilitatea de parcare în alta parte. Aceste lucruri arata lipsa de viziune , bunăvoința și experienta în managementului unui oraș. Cred ca vor fi dați în judecata și vor pierde.

Leave a Reply

Your email address will not be published.