Bosânceanu blochează achiziția de corvete

Gheorghe Bosanceanu
Gheorghe Bosânceanu, Dumitrița Bosânceanu (administratorul SNC, soția lui Gheorghe) și Traian Băsescu, în timpul ceremoniei unei lansări de nave, la sediul SNC, cu mulți ani în urmă (foto: Constanța 100%)

Procedura de achiziţie a corvetelor multifuncţionale a fost suspendată de Ministerul Apărării Naţionale (MApN), care a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel. Ministerul a anunțat că Șantierul Naval Constanța a solicitat, la Curtea de Apel, anularea HG-ului referitor la achiziția corvetelor.

Conform unui comunicat al MApN, vineri, secretarul de stat pentru Armamente, Andrei Ignat, responsabil cu derularea procedurii de achiziţie aferentă Programului de înzestrare esenţial „Corvetă multifuncţională”, a prezentat ministrului apărării naţionale un raport de informare cu privire la acest subiect.

„Astfel, secretarul de stat a adus la cunoştinţă faptul că Departamentul pentru Armamente, prin semnătura sa, a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii, de natură să afecteze realizarea interesului naţional de securitate în ceea ce priveşte Programul de înzestrare esenţial «Corvetă multifuncţională»”, se arată în comunicat.

MApN mai precizează că, având în vedere acest aspect, precum şi faptul că, la această dată, există un litigiu pe rolul Curţii de Apel Constanţa prin care Şantierul Naval Constanţa S.A., ca parte la „Asocierea dintre Naval Grup Franţa şi Şantierul Naval Constanţa S.A.”, solicită „anularea în tot a HG nr. 48 / 2018”, act normativ care fundamentează derularea procedurii mai sus amintite, secretarul de stat pentru Armamente, Andrei Ignat, a informat cu privire la suspendarea  procedurii de achiziţie, până la clarificarea aspectelor semnalate.

La sfârşitul anului trecut, preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a acuzat că în presa din Franţa au apărut articole referitoare la România al căror scop ar fi acela de a “pune presiune pe Ministerul Apărării” pentru ca acesta să aloce unei companii franceze contractul pentru construirea corvetelor, scrie News.ro.

 Ministrul Apărării Naţionale, Gabriel Leş, declara, în 28 noiembrie, că procedura de achiziţie a corvetelor este în termen.

Ministerul Apărării Naţionale (MApN) a anunţat, la finalul lunii octombrie, că procedura de achiziţie aferentă programului de înzestrare esenţial „Corveta multifuncţională” este în faza de evaluare a ofertelor, dar au fost necesare clarificări ceea ce a făcut ca termenul de finalizare să fie amânat pentru 15 noiembrie.

Guvernul a aprobat în februarie o hotărâre pentru încheierea unui acord cadru pentru patru corvete construite şi dotate la un şantier naval din România.

Pe 20 noiembrie, fostul preşedinte Traian Băsescu îl acuza, într-un mesaj publicat pe Facebook, pe liderul PSD, Liviu Dragnea, că a vrut trucarea licitaţiei pentru corvete.

Băsescu explica faptul că, prin lege, România poate să achiziţioneze echipamente militare fără licitaţie, însă „Daddy” a vrut o licitaţie, pentru că „singura modalitate de a-i ferici pe olandezii de la Damen cu contractul de 1,6 miliarde dolari era o licitaţie trucată”.

Pe scurt, fostul președinte spune că acestea putea fi atribuite direct unei firme franceze, care este asociată cu Șantierul Naval Constanța, dar că Liviu Dragnea vrea să trucheze licitația pentru a fi câștigată de o firmă olandeză.

Șantierul Naval Constanța are sediul în Insulele Marshall și este controlat de familia multi milionară Bosânceanu.

Șeful statului a vizitat de mai multe ori SNC, în calitate oficială, fiind invitat, ca și alții, la lansarea navelor construite aici.

Contractul este o mană cerească pentru orice șantier l-ar câștiga, pe o piață dificilă.

Iată ce scria în raportul anual al SNC din 2017:

„Contextul actual al pieţei de construcţii nave este deosebit de dificil, în condiţiile în care în activitatea de shipping aproape toate segmentele de piaţă se confruntă cu reduceri semnificative ale volumelor de marfă transportate, precum şi cu o scădere accentuată a navlurilor. În acest sens, societatea nu a luat în calcul semnarea unor contracte de nave noi decât în situaţia în care se identifică proiecte care să garanteze realizarea unui profit.”

Mai jos puteți găsi declarația lui Traian Băsescu (virgulele dintre subiect și predicat îi aparțin):

„Ia corveta neamule sau,
De ce a vrut Daddy licitaţie pentru corvete ?
Răspuns : ca să fie ceva de trucat .
Prin lege România poate să achiziţioneze echipamente militare fără licitaţie, dar prin negociere directă funcţie de opţiunile tehnice, tactice şi de preţ ale armatei . Aşa a achiziţionat armata avioanele multirol F 16, avioanele de transport C 130, avioanele de transport SPARTAN, transportoarele blindate Phirania, rachetele Patriot şi multe altele .
La nici una din aceste achiziţii directe, supravegheate chiar de guvernele statelor furnizoare, nu au existat contestaţii sau acuzaţii de corupţie .
Dar pentru că interesele sunt interese, ce credeţi că i-a dat prin cap lui Daddy ? Să organizăm o licitaţie în valoare de 1,6 miliarde dolari pentru achiziţionarea a 4 corvete, necesare Forţelor Navale Române
Ciudată decizie, mai ales că cele mai bine păzite secrete ale oricărei armate şi anume capabilităţile şi caracteristicile navelor de luptă şi a armamentelor aflate la bord, au fost împrăştiate către toţi participanţii la licitaţie, în loc să fie cunoscute numai de compania constructoare.
Până la urmă au ajuns la finalul licitaţiei trei competitori : olandezii de la Damen, italienii de la Ficantieri şi francezii de la Naval Grup.
Şi un novice vede la o simpla citire a numelor competitorilor că francezii de la Naval Grup, lideri mondiali în construcţia de nave militare, sunt singurii care pot construi şi echipa cele 4 corvete cu tehnică de luptă şi tehnologie de ultimă generaţie produsă în industria de apărare franceză, perfect compatibilă NATO, mai ales că producător de armament Thales deţine 34 la sută alături de statul francez care deţine 62 la sută din acţiunile Naval Grup.
Ceilalţi competitori, fie că vorbim de Damen, fie că vorbim de Ficantieri, vor trebui să importe mare parte din echipamentele pe care le vor instala la bordul navelor, situaţie în care vor avea preţuri mai mari la oferta finală, dar şi destule probleme în compatibilizare a funcţionării coordonate a diverselor categorii de armamente instalate la bordul navelor de luptă.
În aceste condiţii, francezii de la Naval Grup, vor veni şi cu cea mai bună ofertă tehnică dar şi cu cel mai bun preţ.
În loc să facem o achiziţie de armament printr-o negociere directă cu firma pe care o consideram cea mai bună, soluţie legală pe care nimeni nu ar fi putut să o conteste, ne-am apucat să facem o licitaţie internaţională, inutilă, care se va termina cu scandal.
Şi atunci de ce a vrut Daddy o licitaţie ? Pentru că singura modalitate de a-i ferici pe olandezii de la Damen cu contractul de 1,6 miliarde dolari era o licitaţie trucată. Altfel, prin selecţie de oferte urmată de negociere directă olandezii n-ar fi avut nici o şansă.
Mihai Fifor, a preferat să demisioneze înainte de anunţarea rezultatului licitaţiei, pentru a nu fi parte a mizeriei puse la cale de Daddy.
Şi uite aşa, pe banii noştri, ne-am mai făcut rost de un scandal marca Dragnea, care vine, vine, vine…
PS – Indiferent care din cele trei companii va obţine contarctul pentru construcţia celor patru corvete, construcţia navelor se va face într-un şantier naval din România (Damen la Galaţi sau Mangalia, Ficantieri la Tulcea sau Brăila şi Naval Grup la Constanţa).”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.