Ce măsuri a luat Raluca (Vericeanu) Ștefan, manager al Spitalului Clinic Județean Constanța, pentru a reduce timpii de așteptare la urgență

Una dintre nemulțumirile cele mai mari ale constănțenilor în ceea ce privește sistemul medical din județ este timpul mare de așteptare la urgența Spitalului Județean Constanța. Pentru această situație există două explicații. Una ține de modul în care sunt făcute legile în țara aceasta, a doua de felul în care a fost organizată activitatea secției.

Lucrurile  se pot însă îmbunătăți, spune Raluca (Vericeanu) Ștefan, managerul Spitalului Clinic Județean de Urgență (SCJU), care, în timpul scurt de când a fost numită în funcție, a implementat mai multe soluții în acest sens.

O infrastructură gândită acum aproape 60 de ani

Infrastructura sanitară a județului Constanța este subdimensionată. Ea a fost gândită la nivelul anilor 1967–1968, când s-a construit Spitalul Județean Constanța, raportat la populația de atunci. Între timp, din păcate, nu s-a mai investit în zona de infrastructură sanitară. Da, au apărut între timp spitale private, dar legea spune că urgența nu se poate asigura decât în spitale de stat. Așadar, dacă la un spital privat apare o problemă gravă, pacienții sunt trimiși tot la Unitatea de Primiri Urgențe (UPU) a Spitalului Județean Constanța.
Asta nu este însă tot.

„UPU Constanța deservește inclusiv Tulcea”, spune Raluca (Vericeanu) Ștefan, managerul instituției.

Toate spitalele din jur, până la București, trimit pacienți la Urgența Spitalului Județean Constanța, a cărei infrastructură este subdimensionată atât ca număr de medici, cât și ca spațiu. În perioada sărbătorilor, situația este și mai gravă, deoarece medicii din spitale precum Mangalia, Medgidia, Cernavodă intră în concediu și nu există resursa umană necesară pentru a asigura linii de gardă. Uneori lipsește și aparatura necesară.

Pași pentru reducerea timpilor de așteptare

Raluca (Vericeanu) Ștefan, alături de echipa sa, a luat măsuri pentru reducerea timpilor de așteptare.

„Timpii de așteptare la urgență se pot reduce din punct de vedere al investigațiilor, pentru că atunci când un bolnav ajunge în urgență, ajunge în triaj. În triaj este repartizat pe cele trei coduri existente: verde, galben, roșu. După repartizarea pe cod, atunci când sunt consultați și li se prescriu investigații, avem o foarte mare problemă la investigațiile de imagistică, pentru că, pentru a se hotărî dacă este de internat sau nu sau pe ce secție va fi internat, trebuie investigați imagistic conform protocoalelor. Departamentul de radiologie din urgență nu era pus în funcție la momentul când am preluat mandatul. Începuseră demersurile. Am reușit să punem în funcțiune, din cele două aparate CT și unul de raze X proprii, o singură tură, de la 8:00 la 14:00, pe un singur aparat CT și raze X. Vorbesc numai de urgență.”, a declarat aceasta în emisiunea Punctul pe i, la Tomis TV. Emisiunea poate fi urmărită la finalul acestui articol.

Se fac angajări

Noul manager a precizat că există și o lipsă de personal, dar că au fost scoase locuri la concurs.

„Sunt înscriși, vor veni. Acum avem un medic, suntem în proces de angajare. Sper că în două luni vom avea capacitatea maximă pentru a putea susține patru ture în urgență, adică 24 de ore din 24.”, a precizat aceasta.

Telemedicina, o soluție

O altă soluție identificată este telemedicina.

„Am intrat în discuții să suplimentez prin telemedicină rezultatele, cu condiția de livrare a rezultatelor în maximum jumătate de oră. Toate depind și de starea bolnavului, și de reacțiile adverse la substanțele de contrast. Vreau însă să pun în aplicare fluxul intrat pe bandă, scanat, și de la distanță să se dea rezultatele. Avem sistemul de telemedicină, se poate face, sunt în discuții cu medici.”, a mai spus managerul SCJU.

Spitalul șoma, privatul prospera

În prezent, există un contract cu furnizori terți, cu imagistică privată. Acest contract ajută spitalul atunci când sunt multe cazuri în același timp. Există însă și situații inverse: aparatura proprie a spitalului stătea nefolosită, iar pacienții erau trimiși la privat.

„Eu vreau să cred că se înțelege că nu putem să blocăm niște aparate puse la dispoziție de stat, pe care le avem în Spitalul Județean, și să nu le punem în funcțiune și să nu gestionăm banul public cu atenție. Când am spus că sistemul public trebuie să colaboreze cu sistemul privat, am spus-o în sensul că trebuie să colaboreze într-un mod echilibrat. Infrastructura sanitară este o problemă la nivel național, dar trebuie să apelăm la terți numai când nu putem face în interiorul spitalului.”, a punctat Raluca (Vericeanu) Ștefan.

De exemplu, în laboratorul de imagistică al spitalului, din laboratorul integrat, departamentul doctorului Baz, aparatul de raze X nu era folosit pentru că nu erau trimiși pacienți. Acolo există două CT-uri, două RM-uri, un aparat de raze X, unul pentru mamografii.

La o primă vedere, banii cheltuiți în plus pentru servicii de imagistică trimise către terți se ridică la circa două milioane de lei.

În loc de concluzie

Raluca (Vericeanu) Ștefan aduce în prim-plan soluții pragmatice pentru problemele cronice ale Spitalului Clinic Județean Constanța, de la optimizarea utilizării aparaturii medicale și extinderea programului de lucru, până la implementarea telemedicinei și echilibrarea colaborării cu sectorul privat. Aceste măsuri vizează nu doar reducerea timpilor de așteptare, ci și eficientizarea utilizării resurselor publice, într-un context în care infrastructura sanitară din Constanța este încă departe de standardele necesare.

Puteți urmări Constanța 100% și pe Google News.

Conținutul website-ului www.ct100.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website. Comentariile la articole sunt moderate.

Un comentariu la “Ce măsuri a luat Raluca (Vericeanu) Ștefan, manager al Spitalului Clinic Județean Constanța, pentru a reduce timpii de așteptare la urgență

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul următor

Reținut pentru 24 de ore după ce a furat trei capace de canalizare

joi ian. 16 , 2025
La data de 15 ianuarie a.c., polițiști din cadrul Poliției Municipiului Constanța – Serviciul Municipal de Investigații Criminale, sub coordonarea procurorului de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Constanța, au reținut, pentru 24 de ore, un bărbat, de 44 de ani, bănuit de săvârșirea infracțiunii de furt calificat. […]