Centura de siguranță și ruleta rusească. Ce ar trebui să învățăm din moartea unui bărbat de 43 de ani

Mașina în care a murit Răzvan Ciobanu

Răzvan Ciobanu a murit, azi, la numai 43 de ani. O vedetă pentru lumea lui, un necunoscut pentru alții. Un om, însă, care ar mai fi avut mult de trăit.

Din primele investigații ale polițiștilor constănțeni, nu purta centură de siguranță, deși avea de făcut un drum lung, Mamaia – București. Mașina a mers pe câmp aproape un kilometru până a intrat în copac. Poate i s-a făcut rău, varianta sinuciderii este deocamdată exclusă. Nu știm dacă centura l-ar fi salvat, dar cu siguranță ar fi avut o șansă în plus.

Când ai o mașină cât de cât nouă, ești aproape obligat să porți centura de siguranță. Automobilul te anunță, în mod repetat și enervant, că nu o porți. Atât de enervant, încât, în timp, primul gest pe care îl vei face, când te urci în mașină, va fi să-ți tragi centura de siguranță. Dispozitivele insistente primesc și puncte în plus la testele de siguranță Euro NCAP.

Inginerii care au inventat aceste sisteme de alarmare nu au luat însă în calcul voința unor șoferi de a le ocoli. Am văzut, probabil, cu toții, acele dispozitive care se pot cumpăra și de pe șosea, de la vânzători ambulanți, care păcălesc munca inginerilor: o bucată de plastic pe care o înfigi în locul unde trebuie să intre centura și mașina crede că totul e în regulă, avertizările nu se mai declanșează.

Din păcate, orice drum pe șoselele României este un fel de ruletă rusească. România a înregistrat, potrivit documentelor oficiale ale Comisiei Europene, cel mai mare număr de accidente rutiere fatale din întreaga Uniune Europeană. Numărul accidentelor rutiere fatale din România a înregistrat o ușoară creștere în 2017, față de 2016, ajungând la 98 de cazuri raportate la un milion de locuitori, ceea ce reprezintă dublul mediei UE (49 cazuri) și situează România pe primul loc în Europa, se arată în statisticile privind siguranța rutieră publicate de Comisia Europeană. România și Bulgaria sunt singurele state membre cu o rată a accidentelor mortale mai mare de 80 de decese la un milion de locuitori. 25.300 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din UE în 2017 an și multe altele au suferit vătămări grave care le vor afecta pe viață.

Chiar dacă nu știi aceste cifre, știi că drumurile din România sunt periculoase. Și atunci, de ce să nu porți centură? De ce să inviți moartea să-ți bată la ușă cu astfel de dispozitive de păcălire a sistemelor mașinii? Greu de răspuns la această întrebare… Cert este că regulile, în general, și în special când vorbim de condus trebuie respectate la virgulă. O centură pe care nu o punem, o linie continuă încălcată, viteza mai mare decât cea legală înseamnă, în unele cazuri, diferența dintre viață și moarte. Am scris despre asta și mai jos și insist asupra subiectului. „Ceea ce contează sunt de fapt lucrurile mărunte”.

Un bărbat de 43 de ani a murit. Din această tragedie, ar trebui să învățăm măcar un singur lucru. Să nu ne jucăm propriile vieți la ruleta rusească: să purtăm centura de siguranță.

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.