Cifra care ar trebui să dea fiori reci conducerii Portului Constanța și Ministerului Transporturilor: 3.985

Profesoara de psihologie ne-a arătat un desen, în facultate. Puteai vedea în el fie chipul unei femei tinere și frumoase, fie al unei bătrâne. O singură imagine, două interpretări. Cam așa sunt și rapoartele economice. Dacă vrei să fii optimist, te uiți la cifrele care arată bine și spui că totul e roz într-o lume perfectă. Există însă, în aceleași cifre, imaginea unui prezent care nu arată deloc bine și ale unui viitor plin de incertitudini.

Un exemplu bun este raportul de activitate al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța, o companie de o importanță fundamentală nu numai pentru Constanța, dar și pentru economia României și, de ce nu, cea mondială, ținând cont că pe aici trec, de pildă, o bună parte din cerealele Ucrainei, care asigură hrana pentru multe țări.

La o primă privire asupra raportului, vedem femeie frumoasă. În 2021, traficul de mărfuri a ajuns la un nivel record, adică 67.483.435 tone. Este mult sub nivelul portului și sub ce fac porturile mari din Europa, dar este cel mai mare din istorie (precedentul record a fost în 2019, 66.603.292 tone). Mai mult de o treime din această marfă, adică 25.174.619 tone, o reprezintă cerealele. În 2007 se tranzitau 4.257.869 tone, iar în 2013 numărul era de 5.261.789 tone, deci vorbim de o creștere impresionantă.

Profitul realizat este și el unul record, deși specialiști în domeniu spun că ar trebui să fie de 1 euro. Profitul mare este însă o veste bună pentru Ministerul Transporturilor, care deține 80% din acțiuni, restul de 20% fiind în portofoliul Fondului Proprietatea.

Dacă ne uităm cu atenție, vedem însă și cifre care îngrijorează.

Porturile înseamnă, desigur, nave care descarcă sau care pleacă încărcate cu marfă. Ei bine, la acest capitol porturilor românești stau foarte prost. Numărul total de escale realizate de nave maritime în 2021 a fost de 3.985. Am studiat statisticile din 2005 până azi (mai vechi nu am găsit), deci din ultimii 17 ani. Niciodată în această perioadă numărul de escale nu a fost mai mic. Întotdeauna a fost peste 4.000. Scăderea sub pragul de 4.000 ar trebui să dea fiori reci conducerii APMC, a Ministerului Transporturilor, dar și a Guvernului României.

Nu stăm deloc bine nici la un alt indicator important: numărul de TEU-uri, adică de containere, care au tranzitat porturile românești. Marfa cu valoarea adăugată se transportă cu containere. Pe la noi au trecut 631.946, care este cea mai mică cifră din ultimul deceniu. Deceniu care a cunoscut un declin ușor, dar sigur, la acest capitol.

Spre comparație, în Portul Rotterdam, în anul 2020 au intrat și ieșit 28.170 de nave maritime și 92.552 de nave fluviale.

energia residence
Zen Residence
comprest util asfalt dobrogea



Leave a Reply

Your email address will not be published.

Următorul articol

Trenurile Soarelui vă aduc la mare toată vara

Fri Jun 10 , 2022
CFR a introdus, din noaptea de vineri spre sâmbătă, „Trenurile Soarelui”. Până în luna septembrie, 40 de trenuri vor asigura zilnic legături directe din toată ţara cu staţiunile de la Marea Neagră şi cu Delta Dunării. „Din 10 spre11 iunie 2022, toate trenurile duc la Marea Neagră. CFR Călători dă […]