Confesiunile unui marinar de cursă lungă


Am primit recent un comentariu la un articol mai vechi, referitor la pensiile comandanților de cursă lungă. O categorie profesională cu care România se mândrea, înainte de 1989, dar care a fost uitată apoi. Oamenii invidiați în comunism, pentru că puteau călători în străinătate și pentru că veneau de acolo cu produse care nu se găseau aici. Uneori, însă, în spatele acestei bunăstări se ascundeau și lucruri mai crude.

Vă invit să citiți declarația unui domn care semnează Nicolae Coman, moș Nae. Nu am putut verifica exact cine este persoana, dar este 100% sigur că vorbim despre un marinar de cursă lungă, o persoană care a trăit mult timp pe mare și care știe cu ce s-au confruntat marinarii în perioada comunismului.

Iată ce spune (nu am intervenit deloc pe text):

„Statul comunist nu le acorda salarii mari marinarilor de la lunga cursa, deoarece erau încadrați la servicii cu frizerii si ospătarii. Mecanicii erau considerați clasa muncitoare si erau avantajați, la fel bucătarul si strungarul bordului. Comandantul navei si ofițerii, cu studii superioare aveau statut de funcționari. Salariile erau mici dar aveau aprobarea tacita să facă micul trafic de frontieră aprobat pentru turiști. Dacă nava mergea în port din tara capitalistă echipajul primea o diurna în dolari Sua. Comandantul 2$/zj, ofițerii 1,5$/zi, marinarii 1,25$/zi, stagiarii 0,90$/zi. Dacă navigai înspre porturi socialiste primeau un bon de valută în ruble cu care puteai cumpara țigări și băuturi la shopul din port. Dacă mergeau în porturi lumea a treia primeai tot bon ptr shop, numai cel din port pentru marinari. La început a fost mulțumitor, dar au apărut și alți amatori la a lua de la marinari plată pentru servicii sau pentru că erau si ei prin port. La început dadeai dreptul la vama si controlul de sosire, apoi si la birourile de la flota si la partid. Apoi la toți care aveau funcții în port. Oriunde te afla ca esti marinar trebuia să dai “dreptul”. Comandantul si seful mecanic, trebuiau să dea dreptul pentru provizii, piese de schimb, intrai în șantier pentru reparații, trebuia să dai dreptul. Nu era o fericire. Tu comentatorule, care nu si cunoscut acele timpuri, nu stiu ca “bufurile” alea mari le puteau face numai cine avea spate, cine avea neamuri si relații la șefii de atunci. Dar în Flota erau zeci de mii de navigatori. Marea majoritate nu aveam neamuri sus puse si nici nu puteam să riscăm să facem contrabanda ca să nimerim în malaxorul justiției socialiste, sau să pierdem avizele de navigație, adică locul de muncă, mai ales la o vârstă când aveai familie de întreținut. Era avantaje in sensul ca marinarii si familiile lor erau îmbrăcate în tzoale de afară, blugi, adidași, etc. Aparent erau cineva, dar sacrificiile erau mari. Țineam de locurile alea de muncă, pentruca se făcea economie, cel plecat pe mare nu cheltuia, avea masa asigurata. Când voiai să cumperi apartament, prindea bine ca esti îmbarcat. La pensie pe timpul acela era astfel: ultimii 5 ani până la pensionare te treceau la navele mari unde leafă era mai mare. La pensionare, se alegeau 12 luni din acești 5 ani, aveai dreptul să alegi lunile în care erai cel mai bine plătit. Se făcea o medie a acestor salarii si media obținută se impozita, iar ceea ce rămânea era pensia ce obțineai. Toți oamenii muncii beneficiau de astfel de calculare a pensiei, așa era legea socialistă. Acum aceasta pensie o mai primesc doar cei care ai lucrat în justiție și aviația comerciala. Deoarece, sistemul de pensii socialist a fost desființat abrupt, marinarii au ajuns să primească pensii mizere. Nu mai vorbesc de simplii marinari si motoristi, dar comandanti de nave, șefi mecanici, personalități de mare valoare care au adus servicii imense tarii, au ajuns la pensii de 800 lei,1200 lei, 1600 lei. Cat are pensie un șofer de camion? peste 4000lei. Dar un mecanic de locomotiva? 6-7000 lei. Si portăreasa de la birouri a primit pensia de peste 3000 lei. Este drept asta? Credeți că marinarii din Grecia sau Bulgaria, au muncit mai mult decât marinarii români? Sau credeți că marinarii occidentali nu făceau bisnitza cu tzigari? Si ei făceau. Când am fost în SUA, pilotul de fluviu Mississippi, mi-a cerut de la obraz 10 cartușe de Marlborough. Știți ce leafă avea? 15.ooo$/luna.
Comandanții maritimi greci au drepturi pe care un roman nu le va avea niciodată. Pensia unui căpitan maritim grec este peste 2500$//lună.
Marinarii români sunt cei mai năpăstuiti din lume. Nu au niciun drept, nu au nici măcar acces gratuit la parada de la ziua marinei. Poporul Român este popor de țărani si pastori, au ajuns târziu în comerțul pe mare, cel mai avantajos comertz. Dar marinarii români au strălucit pe mările și oceanele lumii. Nici fala lumii, marinarii englezi. Nu ne-au tăiat calea. Acum România nu mai are Flota maritima, este batjocorita de niste nemernici care și-au făcut parte la marea împărțeală. Păcat, ca si tu om ca noi toți, cei care am primit pentru munca noastră cupoanele lui Cosa, te repezi repede la beregatile marinarilor, de parcă zecile de mii de marinari bătrâni și bolnavi ti-ar fi furat mâncarea ta din fatza. Din cauza asta, romanii nu au viitor, pentrucă se mănâncă între ei, precum câinii.”

3 comments

  • Petru Dimofte

    Nu te plânge! Fă foamea cu demnitate, mândru! Strânge cureaua si rabdă. Asta cât mai ai curea, deși mi-e teama ca în curând o să rămâi, marinar roman, și fără pantaloni…Puțini și-au făcut datoria mai mult ca tine față de patrie și față de concetățenii cei mulți și nehaliți pe vremea socialismului multilateral lăbărțat. Dacă pe timpul albanezului din Scornicești, nu era pestele oceanic pe toate drumurile la 6-11 lei kg ( in vreme ce carnea de pasare costa 29-36 lei/kg), în Romania se făcea o foame ca aceea, ca in Koreea de Nord. Acu’ ce vrei, pensie specială, medalii, parade militare, înainte-mergători, covor rosu, narghilele, dude, cireșe? Pentru ce vrei pensie de 4000 de lei, ce sa faci tu cu 3000 de lei, 2000 de lei nu-ți ajung? Ia de-aici 1000 de lei si mucles ! Nu ești parlamentar, ce-ti trebuie bani, ai?! Gloria nu-ți ajunge? Amin !

    • Petrica, m-ai făcut să râd. Ai dreptate, da când văd că atâția, care au bătut berbunca, au niste pensii năucitoare, iar marinarii sunt batjocoriți, marinarii, care erau atât de altruiști, marinarii mândri de nava lor și de Tzara lor, marinarii care nu își punea nimic deoparte, totul pentru familie, pentru copii, pentru casa, cum se poate ca o întreagă categorie socială să fie aruncată la gunoi de niste pseudoguvernanti. M-a apucat amocu, Petrica. Intr-o zi am întâlnit pe timonierul cu care am făcut cart, pe timpul când eram Ofiter II, un om deosebit, un marinar de mare valoare, acum bătrân, vaduv, cu o pensie de 930 de lei, bolnav, cauta mâncare în gunoi, ca să aibă bani ptr doctor si medicamente. Cum se poate asta? Dar si alti marinari prinși pe picior gresit de “Lovilutia” decembrista, telegrafistii rămași fără muncă, șefi mecanici de la pescărie, comandanti de nave, mândria flotei comerciale, au fost aruncați in crunta mizerie. Nemeritată soarta!
      M-aș resemna, dar un șofer de camion de la gospodăria de partid pcr, are 8000 lei lunar, cica e si revoluționar. Un plutonier major de securitate, dela bds (documente secrete) are 7000 lei. Sa aibă, nu zic nu, dar ăștia care chiar au muncit în pericole, departe de casă, în valtoarea oceanelor, pe vapoare care transportau 10.000 tone azotat de amoniu, muniție de război, benzina, ăștia de ce nu au avut niciodată spor
      de pericol, spor de ore de noapte, spor de ore suplimentare, căci la vapor ne ponta 8 ore pe zi, dar niciodată nu se muncea mai puțin de 10-11 ore, ca așa e munca asta pe mare, ăștia de ce să nu aibă dreptul la o pensie omenească, nu de lux. În toată Europa marinarii pensionari au multe scutiri, pensii adevărate, iar la noi, această bătaie de joc, această nemerniciei a unor razgaiati ai sortii.
      Știi pe Liviu Negut, comandantul de nava Roman care a făcut primul înconjor al globului pe o navă românească. Cel mai brav comandant de navă Roman, craioveanul Liviu Negut, a fost aruncat la pensie, cu o pensie mizeră, a murit în chinuri groaznice, nu avea bani de doctor si de medicamente, făceam cheta la cursurile Ceronav si-i duceam să aibă ce mânca. Rușine, rușine și blestem pe capul celor ce au chinuit acest brav marinar român! Liviu Negut, un nume de mare om, si- dăruit viața Patriei si marii!

  • Constantin Radu

    Cat adevar graieste domnul Comandan care cunoscut bine viata de navigator maritim de cursa lunga pe navele flotei civile a Romaniei, care din pacate nu mai exista. Compania “NAVROM”CONSTANTA ,companie cu o vechime de 100 de ani a fost falimentata impreuna cu suratele ei Romlone si Petromin care sau infintat prin impartirea in 1990 a navelor companiei Navrom in trei companii…!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.