Constanța ar putea avea din nou stații de autobuz, la mai bine de un an de când primarul Chițac a decis demolarea lor. Câteva semne de întrebare

Vergil Chițac, primarul Constanței, și o stație de autobuz de pe strada Baba Novac

Constanța nu mai are stații de călători de mai bine de an, adică de când au venit în primăria Vergil Chițac și echipa sa. Printre primele măsuri luate de edil au fost două dispoziții de primar prin care omul de afaceri Ionuț Barbu era obligat să scoată toate panourile publicitare și stațiile de autobuz din oraș. În primul caz, cel al panourilor, Curtea de Apel a decis, acum două zile, că dispoziția primarului Chițac a fost nelegală. Detalii AICI. O decizie care vine târziu, dar necesară și care pune în lumină un mod de acțiune.

Pe principiul enunțat de Asociația Constanța Altfel, în campanie, pe Facebook – „Îi dăm afară din oraș” – probabil că domnul Barbu trebuie să plece cu totul. A plecat, în cele din urmă, cu tot cu stațiile de autobuz.  

În tot acest timp, constănțenii au îndurat soarele, ploile, asta în condițiile în care același primar a descurajat folosirea autoturismelor, printr-un regulament de parcare prost, prin sensuri unice născocite în birouri, prin redesenări ale traficului.

După ce a semnat ca stațiile să dispară, Chițac a trebuit să facă ceva pentru a le pune la loc. Presiunea publică (adică, mai pe românește, înjurăturile oamenilor care erau nevoiți, dintr-o dată să suporte vicisitudinile vremii) au dat roade. Primăria a alocat fonduri bugetare pentru achiziția a 174 de stații de autobuz. În administrație, lucrurile nu se pot face peste noapte, probabil că nu știa acest lucru. Din păcate.

Am scris, aici, că o soluție decentă, care se practică în multe țări din lume, este alta: primăria nu alocă bani pentru stații. Acestea sunt construite de companii private, pe banii companiei, care are totuși un câștig: le exploatează potențialul de publicitate. Ați văzut asta în multe orașe din Europa și nu numai.

În Constanța, însă, oraș sărac, primarul a alocat aproape 20.000 de euro pe bucata de stație de călători. Un preț imens. 20.000 x 120 bucăți înseamnă 2,4 milioane euro, adică circa 1% din bugetul local! Stațiile sunt din aluminiu, oțel galvanizat,  cu sticla securizată… numai bune să fie acoperite de graffiti. Se întâmplă și la case mai mari. Problema e că reparațiile, curățarea costă.

Experți din piață consultați de Constanța 100% spun că, de fapt, e ca și cum tu stai într-o garsonieră dar îți cumperi o mașină de lux. Domul primar a comandat niște stații de călători gen Rolls Royce pe care să le parcheze, fără pază, prin toate cartierele Constanței. Oare cât vor rezista intacte? Avem, din păcate, exemplul recent de pe DN1, unde sistemul de semnalizare a fost furat și vandalizat în nicio săptămână de la instalare!

Să presupunem că toți constănțenii sunt civilizați și că nu ne va costa niciun leu reparația.

O problemă mai spinoasă este o prevedere din caietul de sarcini care spune că stațiile nu pot fi puse cu fundație, deși pot cântări și peste o tonă și jumătate. Nu e nevoie de fundație, o recunoaște și city managerul Felicia Ovanesian, pentru că terenurile nu au cadastru și intabulare, deci nici nu se poate obține autorizație de construire, obligatorie pentru orice fundație, potrivit Legii 50, chiar dacă în opinia city-managerului singura opinie juridică ce contează e a sa. Așadar cel care le va monta va trebui să găsească o soluție inovatoare.

Întrebat cum o să le amplaseze pe teren daca nu poți să le faci fundație, primarul Constanței, care spune despre el însuși că este inginer, a afirmat sec: „Sunt mobilier urban”. Nu. O stație de autobuz nu este nici bancă, nici șifonier de dormitor.

Mai mult, caietul de sarcini nu conține nici schițe de amplasamente, ci doar o listă de adrese. Nu poți construi pe baza unei adrese, îți trebuie musai o schiță de amplasament. Nu poți construi „ochiometric”, unde vrei tu. Ar trebui să știe și primarul acest lucru, pentru că toate stațiile pe care le-a demontat de când a venit la primărie aveau autorizație de construire. De asemenea, toate stațiile aprobate prin proiectele lui Decebal Făgădău de pe bd. Alexandru Lăpușneanu și Șoseaua Mangaliei, pe care cu mare avânt și determinare le-a preluat și Vergil Chițac, sunt cu autorizație de construire. Cele despre care vorbim, nu!

Licitația organizată de primărie a ajuns la final. Au fost depuse șase oferte. Din informațiile noastre, a fost câștigată de Step Proiect SRL, care a oferit o sumă mai mare decât Euromedia. Step Proiect SRL este deținută 100% de Daniela Teodora Costea, care este și administrator. Soțul ei este mai cunoscut: Cristian Costea, fost asociat cu Gheorghe Muhscină, care a fost președinte al PNL. Asocierea dintre cei doi s-a rupt, la un moment dat, iar, ulterior, Muhscină a plecat din PNL, candidând chiar împotriva partidului, în calitate de independent, pentru funcția de președinte al Consiliului Județean Constanța. A declarat răspicat atunci: „Vergil Chițac nu este bun de primar!”.

Am mai descoperit un lucru important: oferta financiară a Step Proiect SRL nu a fost cea mai bună. Euromedia a propus, din informațiile noastre sigure, o sumă mai mică. Gura lumii spune că la mijloc ar fi fost și o mână de ajutor dată de un apropiat al primarului, prieten vechi cu cei care au câștigat, dar acestea sunt lucruri pe care nu le putem proba. Autoritatea locală ar trebui să le explice însă, în spiritul transparenței pe care o declamă.

În caietul de sarcini se preciează însă că prețul ofertei contează numai în proporție de 70% din evaluarea finală. 20% a contat garanția maximă acordată produselor, iar 10% numărul maxim de produse pe care ofertantul îl poate livra si monta într-o lună.

Step Proiect SRL a avut în anul 2020 o cifră de afaceri de 6.942.682 lei, un profit de 424.185 lei și datorii totale de 16.509.687 lei, potrivit Confidas.ro. Valoarea totală a contractului este de aproape nouă milioane de lei, așadar stațiile vor costa mai puțin decât a estimat primăria. Durata contractului este de 12 luni.

Dincolo de toate acestea, rămâne de văzut unde vor fi amplasat stațiile și ce soluție tehnică va alege câștigătorul. Sperăm că va fi una sigură, ca să nu ne trezim că sunt zburate de vânt.

Vom reveni.

Zen Residence



4 thoughts on “Constanța ar putea avea din nou stații de autobuz, la mai bine de un an de când primarul Chițac a decis demolarea lor. Câteva semne de întrebare

  1. Si care-i problema?Le inchiriaza primaria pentru publicitate si isi scoate banii.E perfect!

  2. Hopa ! Au aparut si inginerii banuiti ,nu numai magistratii…Suntem fara scapare

  3. Părerea mea este că este o eroare undeva. Singura referință la lucrări de construire fără autorizație în cazul construcțiilor fără fundație se regăsește la art. 11 din Legea 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii:
    ”a) lucrări pentru amplasarea de tonete şi pupitre acoperite sau închise, destinate difuzării şi comercializării presei, cărţilor şi florilor, care sunt amplasate direct pe sol, fără fundaţii şi platforme, în suprafaţă de maximum 12 mp, în baza avizului de amplasare şi care nu determină congestionarea sau blocarea traficului pietonal pe trotuar, fără racorduri şi/sau branşamente la utilităţi urbane, cu excepţia energiei electrice;”

    Stațiile de autobuz nu sunt tonete, nici pupitre pentru comercializare presă, cărți sau flori, și nici nu au maxim 12mp, deci trebuie autorizație de construire.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Următorul articol

„Guvernul ne-a mințit!”, spun profesorii

Sat Feb 5 , 2022
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” și Federația Națională Sindicală „Alma Mater” solicită partidelor din coaliția de guvernare să declare public dacă susțin sau nu învățământul românesc, având în vedere refuzul Prim-ministrului României, Nicolae Ionel Ciucă, de a semna un Acord cu federațiile sindicale din […]
profesor