Constanța, orașul în care ne sufocăm

Mă sufoc în Constanța. Ne sufocăm colectiv, încet, însă implacabil.

Fetița mea mă întreabă de ce nu sunt spații verzi, de ce nu avem parcuri.

„Avem pe hârtie, au existat, dar niște oameni răi, ca în basmele pe care le citeai când erai mai mică, le-au distrus și în locul lor au apărut blocurile astea urâte din beton”, îmi vine să îi spun.

Mă întreabă de ce nu avem locuri de joacă. Știa unul, aproape de noi, unde se ne mai duceam din când în când. Erau niște fiare vechi și ruginite, care scârțâiau adânc la cea mai mică mișcare, dar care aduceau, totuși, cu ceea ce ar trebui să fie un loc de joacă. Îți puteai imagina măcar. Acum, în locul lui este o parcare. Fiarele au fost luate de niște oameni cu însemnele primăriei pe salopete, mașinile au cucerit spațiul. Ce să-i spun, cum să înțeleagă?

Acum câteva zile, ni s-a asfaltat strada. Din noroi am trecut, în câteva zile, la civilizație. Nu vă pot descrie bucuria unei fetițe care se plimbă cu bicicleta pe o alee de lângă bloc, ferită oarecum de mașini. Dar anii de până acum ni-i dă cineva?

Suntem sufocați în orașul acesta în care politicienii ne spun că e bine să tăiem copacii ca să construim blocuri, pentru că așa vin bani la buget, iar aerul, doamnelor și domnilor, circulă. În lumea asta largă, din țările sărace ale Africii până în metropole ca Londra, se plantează copaci, oamenii luptă pentru natură, noi o distrugem. Există un fenomen numit „gherila verde”, care presupune transformarea oricărui spațiu disponibil într-o mică grădină. Noi lăsăm zeci de terenuri în paragină sau le dăm ofrandă hrăpăreților investitori imobiliare, care se grăbesc să toarne betoane în pământ și deasupra lui, să facă simboluri falice, ca pentru a compensa traume din copilărie, și profituri cât mai mari, uitând că toți suntem muritori și că scopul în viață nu e să lași un munte de bani la suprafață, când ești băgat în mormânt, ci să lași lumea asta din care pleci un pic mai bună.

Să facă locuri de parcare suficiente? Da de unde! Unii construiesc fără locuri de parcare sau le fac numai pe hârtie, de descurcă ei cumva, după, românul e descurcăreț și știe cum să ungă treburile. Ei vând și pleacă, iar vecinii sunt, apoi, martorii distrugerii lente a cartierului, așa cum îl cunoșteau din copilărie.

Suntem sufocați de trafic, de numărul mare de mașini, de ambuteiaje care par interminabile, semne ale unui cancer urbanistic început după ce Mazăre și ai lui au furat un milion de metri pătați de teren, au scos tramvaiele, au dat autorizații pentru mall-uri hidoase construite în parcul orașul, în plămânul său, așa cum Diavolul, Moira sau soarta ar da comandă ca o celulă care poartă în ea distrugerea cancerului să apară în plămânul unui om sănătos, să-l roadă pe interior. Așa cum un om se stinge încet și dureros când nu mai are aer, zgomotos, tânjind după ultima fărâmă de oxigen pe care-o poate inhala, așa se stinge și un oraș în care parcurile sunt distruse pentru mall-uri, iarba este betonată pentru parcări, copacii sunt tăiați pentru blocuri.

Suntem sufocați pe șosele, după ce același Mazăre a scos tramvaiele pe care le vedem peste tot în lumea civilizată și a cumpărat niște autobuze diesel, lucru pe care l-a făcut și predecesorul său, cu mândrie și pe datorie, în timp ce alții își modernizează tramvaiele, cumpără autobuze electrice cu fonduri europene, gratuite, și proiectează metrouri, așa cum face Emil Boc, în Cluj-Napoca.

Ne sufocăm când ajungem în centrul vechi, pe care nici războaiele mondiale nu au reușit să-l aducă, parcă, în starea deplorabilă în care se află astăzi, cu un cazino în ruină, cu o piață transformată în bucătărie de scoici, sub ochii unui poet care și-ar deplânge și mai amar soarta, dac-ar trăi în aceste vremuri.

N-am reușit noi, constănțenii, nici măcar să reparăm sau să menținem ce am avut, de construit ceva nou, util și frumos nici nu poate fi vorba. Clujenii și timișorenii construiesc blocuri turn, simboluri ale creșterii economice, orădenii și-au reabilitat centrul cu sute de milioane de euro din fonduri europene, sibienii au un oraș ca o bijuterie, dar noi n-am avut sași, ca ei. Să nu comparăm, însă. Ce avem noi? Ce s-a construit în ultimii 30 de ani?

Uitați-vă la cazinoul părăsit și bolnav. N-am construit, am distrus. Nu ne-a păsat. I-am lăsat pe Mazăre și pe gașca lui să pună mâna pe oraș și să-l stoarcă de terenuri, de vlagă, de speranță.

Mazăre e la închisoare. Și ce folos? Nouă cine ne dă timpul înapoi? Cine ne redă speranța în orașul acesta în care ne sufocăm?

Sunt prea bătrân ca să mai cred în basme și eroi. Cred însă în oameni răi, știu cine sunt și cum să ne ferim de ei: la vot.

Postări recente

9 comments

  • Problema este cererea , de acolo pleaca tot! Taranii prosti care sunt disperati de p*zda proasta de pitipoanca atrasa de Mall-uri si cluburi , datorita prostiei umane care vrea sa fie la un pas de saloane si cafenele , datorita mentalitatii de taran prost opulent , orasul se dezvolta pe verticala nu pe orizontala cum este norma , datorita speciei proaste de fiinte cretine care isi ia cate 2-3 masini ca sa “moara dusmaniile” si nu are unde le tine ne sufocam de masini , datorita facultatiilor de tip “butic/taraba” in care dai spagi si faci orice taran absolvent , vin toti taranii prosti carora parintii le cumpara masini inainte sa implineasca 18 ani si se umple orasul! , datorita taraniilor prost rechinii imobiliari construiesc in prostie blocuri de betoane cu “vedere” adica pe orice petic de verdeata/nisip/parc nu conteaza “central sa fie” , datorita toapelor proaste de birocrate de birou care se dau cu parfum de 2 ori mai scump decat salariul pe o luna care nu isi rup tocurile cu transportul in comun sau pe jos pentru 2 statii si datorita toapelor care nu se pot deplasa 200m pana la colt pentru un cola sau un indreptat de par la salon se umple masini si noxe , tot pentru comoditatea lor se umple de lidl/kaufland/megaimage/profi la orice colt si ca exemplu la fostul ITC , au pus la pamant zeci de copaci si au facut un lidl care in loc de oxigen , produce kilograme de noxe de la traficul de mii de masini zilnic din parcarea de sute de masini unde ani de zile au fost alimentati de un generator diesel (primul semn ca este constructie ilegala) locuitorii fiind condamnati la toate bolile incurabile , repet: exista cerere (tarani prosti) exista oferta (rechini imobiliari + autoritati corupte) solutia? sa se ridice blocuri / facultati si MALL-URI la TULCEA / GALATI / BRAILA / CALARASI / IALOMITA etc! Acolo este piata virgina si slaba concurenta oare cat timp mai este nevoie sa realizeze toti imputitii de makidoni de la tulcea care au betonat CONSTANTA?

  • Constanta din cei 300 mii locuitori declarati oficial are peste 2 milioane de imigranti de tarani din toate satele posibile , care genereaza peste 3 milioane de masini , Fagadau fiind unul dintre makidoni (tarani prosti de tulcea) daca va interesati cam toti rechinii imobiliari sunt din “stejarul” sau alte sate invecinate care au devenit peste noapte top 300 din ridicat betoane la constanta si “agricultura” la tulcea , din pacate administratia incaseaza bani de la peste 3 milioane de locuitori dar administreaza in contul a celor 300 mii iar restul de bani sunt spalati prin firmele “consilieriilor” , din cauza invaziei de tarani stai la cozi interminabile in orice institutie , majoritatea in prag de prabusire (toate construite de comunisti) ori cu chirie ca doar la noi este posibil ca autoritatiile sa stea in chirie ! La capitolul masini este nevoie de solutii extreme cum ar fi sa se inmatriculeze masini DOAR daca faci dovada ca ai unde sa o parchezi! (ca ai garaj / curte / spatiu in fata casei/ spatiu inchiriat etc) , daca nu faci dovada este CLAR ca o urci pe un trotuar , ca blochezi un drum , ca o urci pe un spatiu verde sau ca in 90% din cazur CA BLOCHEZI O CALE DE ACCES a veciniilor , asa cum se intampla cu toate blocurile ridicate pe spatiul verde al celor comuniste fara locuri de parcare! Nu cred ca exista 3 blocuri ridicate in ultimii 10 ani care sa respecte legislatia , am vazut unul pe bulevardul mamaia vis-a-vis de crucial , unde aveau parcare auto cu elevator! constructorul a alocat 1/2 nivele din constructie pentru parcari! + spatiu in fata! nu ii fac reclama doar apreciez gestul! legi exista dar cat timp exista cerere (tarani) exista oferta (autoritati corupte/rechini imobiliari) care vor ocoli legiile (spagi /coruptie) nu am vazut nici un trust media care sa mediatizeze un caz pana sa se demoleze o constructie ilegala! Atunci cand va fi demolata prima constructie ilegala si vor fii pusi pe drumuri toti locatarii (pentru ca pana la urma sunt complici) au cumparat cu buna stiinta si cu rea vointa apartamente de lux ridicate prin parc sau pe spatii verzi! atunci cand vor fi pusi pe drumuri si se va creea panica necesara cum se intampla prin bucuresti, atunci orice rechin imobiliar se va gandi de 3 ori daca merita sa investeasca banii stiind ca va fi vanat de pagubiti si de instante si de puscarie! si cumparatorii se vor gandi de 7 ori inainte sa cumpere si sa finanteze betonarea ilegala a orasului!

  • Sergiu Munteanu

    Am mai zis în repetate rânduri că problema este lipsa planului de urbanism al orașului.
    Dar vă zic eu care e soluția, și nu este invenția mea, o găsiți la Londra.
    Taxa de 50 lei/oră pentru parcare, și de 300 lei pe zi. Mașinile care nu au locul de parcare platit, ridicate și duse la Palazu Mare, cel că o revendică, să achite 1000 lei taxa de ridicate + parcare+ amenda de circulație+ taxa 100 lei pentru fiecare zi până la 30 zile după care mașina să fie distrusă la concasor, iar proprietarul să fie bun de plată și pentru aceasta încă 1000 de lei.

    Parcările rezidențiale să fie zonale, adică la 20 30 de case o zonă marcată, pentru care rezidentul plătește parcare la primărie între 5000 și 10000 de lei pe an, iar zona respectiva e afișată pe parbriz, si pe un site al primăriei se poate verifica ce mașini pot fi parcate în acea zonă de la 18:00 până la 7:00. Restul mașinilor pot parca in acea zonă doar ziua, achitând taxa de parcare.
    În așa mod toate casele care nu au loc de parcare se vor iefteni.
    Nimeni nu va mai închiria apartamente și case fără loc de parcare, urbanismul de la sine se va ameliora.
    Orașul va începe migrarea spre periferii.
    Nimeni nu va mai concepe vreo afacere ignorând parcările.
    Vor începe sa apară parcări private ca în Londra. Mai ieftine că cele de la primărie.
    Iar pentru verdeață, primăria să nu permită construcția unei parcări fără să amenajeze și ceva spațiu verde aferent parcării, 2 copaci plus 20mp pentru fiecare loc de parcare, + 1 bancă la fiecare 2 locuri de parcare.
    Plata pentru parcare să fie achitată doar online sau prin aplicație pe telefon , sau la bancomate sau la casieria instituției sau firmei pe care o vizitează călătorii.
    Amenzile să fie aplicate pe parbriz în plic galben.
    Aplicarea amenzilor se face de către persoane fizice autorizate care au comision de 10% din amenzi, după ce sau achitat amenzile.
    Amenzile să se aplice după 10 minute de la depistarea vehiculului, indicând în procesul verbal un cod unic cu care se poate accesa web situl primăriei cu detaliile procesului verbal inclusiv poza inițială și cea de după 10 minute a vehiculului, poza fiind relevanta in termeni de locație și identificare de vehicul.
    Cei care nu achita amenzile să fie judecați de un tribunal special creat pentru aceasta și care judecă în maxim o săptămână după aplicarea amenzii, dacă aceasta nu a fost achitată.
    Executarea silita pentru amenzile de parcare să prevadă ridicarea vehiculului în vederea trimiterii la concasor dacă cel executat nu are cu ce plăti.

    Să vedeți așa cum se lămuresc lucrurile de la sine înspre bine.

    Nimeni nu o sa mai ciopârțească casele pentru a face mai multe imobile din ele, priviri un pic pe Google maps la imaginile din satelit a Constanței, fiecare proprietate este ciopârțită și practic nu exista curți cu acces auto. De ce?
    Pentru că panglicarii împart terenul, mai fac o casă, o vând, și din acei bani cumpără mașină, pe care o parchează pe stradă, iar cel de a cumpărat casa, tot pe stradă parchează.
    În plus, ar trebui ca primăria să taxeze in plus de la al doilea vehicul înregistrat la aceiași adresa.

    • Incearca sa scrii asta pe facebook sa vezi in cate minute iti blocheaza contu mogaldanii si makidonii borati de betoane

      • Dacă va referiți la Făgădau, este succesor, nu predecesor.
        Și da, acest oraș moare încet, încet!

    • În primul rând, scrie românește, dar nu ca în Cronicile lui Neculce.
      În al doilea rând, cred că nu ai mașină.
      În al treilea rând, de ce nu ai propus asta Administrației Mazăre, pe care, SIMT că ai votat-o?
      În al patrulea rând, cine te mai lasă să scrii pe forum?

      • Sergiu Munteanu

        Nu știu ce ai tu cu rândurile, dar văd că te deranjează o organizare bună a orașului,
        Din câte vad îți place că tot orașul să fie în continuare mahala.
        Și da, am mașină.
        Nu l-am votat pe mazăre nici pe făgădău.
        Eu am expus o soluție viabilă pe care au adoptat-o cu succes orașele care din cauza infrastructurii învechite au început să se sufoce.

  • “Scopul în viață nu e să lași un munte de bani la suprafață, când ești băgat în mormânt, ci să lași lumea asta din care pleci un pic mai bună.”
    Am să te citez ori de câte ori voi avea ocazia Cristi, până cei care nu vor sau încă nu pot, vor ajunge să priceapă!
    Restul sunt trecătoare!

  • Sergiu Munteanu

    Din cate văd, nu este un articol de mare interes, ăștia cărora le pasă sunt o mână de oameni, cred că incap toți într-un Matiz, restul îl așteaptă pe Mazăre să iasă de la pușcărie să le fie iar primar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.