Copiii refugiaţi din Ucraina nu vor mai putea face şcoală în limba maternă la Constanța

Şcoala ucraineană de la Constanţa ar putea fi închisă şi sute de copii refugiaţi din calea războiului ar rămâne fără acces la educaţie. Este o situaţie gravă şi fără precedent în care s-a ajuns din cauza nepăsării, a relei-voinţe şi a unor personaje ale căror acţiuni şi decizii iresponsabile se răsfrâng asupra unor suflete nevinovate şi aşa greu încercate de soartă.

Iată ce spune Mirela Garip, consilier municipal USR Constanţa:

„La finele lunii martie am reușit, împreună cu colegi din USR, să urnim proiectul școlii ucrainene la Constanța. Am găsit părinții și profesorii refugiați și, în urma mai multor discuții purtate, am identificat nevoile copiilor, formând clasele și stabilind felul în care se vor desfășura orele de curs. Nu a fost un demers simplu, pentru că în punerea lui în practică ne-am lovit de reticența autorităților locale (de la prefectul judeţului până la conducerea Inspectoratului Școlar Județean) care fie nu vedeau în ucrainenii din Constanța niște refugiați de război, ci mai degrabă turiști care tranzitează orașul, fie nu înțelegeau importanța studiului în singura limbă cunoscută de copii, insistând ca aceștia să asiste pasiv și ineficient la orele elevilor români.

La propunerea viceprimarului Florin Cocargeanu, Inspectoratul Şcolar Judeţean ne-a pus la dispoziție Anexa școlii 11 din Constanța și încă trei săli de clasă din corpul aceleași școli (în care elevii puteau studia după amiază). Pentru că starea anexei nu era una satisfăcătoare, împreună cu Laura Tănase și Gilda Lazăr am reușit să ne mobilizăm şi, alături de colegi din USR, ONG-uri și cetățeni de bună-credință, care au donat bani, am reuşit, în timp record, să transformăm un loc neprimitor într-o școală pentru copiii din Ucraina refugiaţi alături de familii în judeţul şi municipiul nostru.

În data de 4 aprilie, 160 de elevi, cu vârste cuprinse între 3 și 12 ani, au mers la şcoala ucraineană din Constanța, unde s-au bucurat atât de predarea în limba maternă, cât şi de faptul că au interacţionat cu alţi copii din ţara lor. Însă minunea nu avea să dureze mult. La două luni de la momentul deschiderii școlii, profesorii și elevii ucraineni nu mai aveau acces în anexa școlii unde îi așteptau cărțile și caietele de studiu, rechizitele și materialele

puse la dispoziția copiilor. Directoarea Şcolii nr. 11, Gabriela Tănase, care este aflată provizoriu în funcţie, a retras profesorilor dreptul de a-și desfășura activitatea în respectiva locație, folosind ca argument situații obișnuite în lucrul cu copiii, care puteau fi depășite prin dialog și bunăvoință (nu prin tragerea zăvorului pe porți).

Iniţial, doamna director Tănase s-a plâns de anumite lipsuri, de cheltuiala pe care elevii o produc școlii prin consumul de apă și curent electric, de interesul unor jurnaliști locali, naționali sau internaționali față de școală și organizarea ei. După o perioadă, timp în care a continuat să saboteze actul educaţional, a venit și ziua în care Gabriela Tănase mi-a refuzat brusc dialogul în privința școlii, spunând Inspectoratului Şcolar că-și dorește ca o entitate să își asume întregul proiect și responsabilitatea derulării lui.

Odată ce membrii ONG-ului internaţional Jesuit Refugee Service (JRS), partener UNICEF, au purtat aceste discuții cu Inspectoratul Şcolar Judeţean și conducerea Școlii nr. 11, punându-le în scris un acord de colaborare, doamna Gabriela Tănase (care pare să se bucure de o susținere obscură puternică și căreia îi este permis să acționeze după bunul plac, jucându-se cu destinele școlare a sute de elevi chinuiți), refuză să semneze protocolul și nu permite accesul copiilor și profesorilor la resursele strânse prin implicarea comunității constănțene.

Nu pot să-mi ascund dezamăgirea și tristețea pentru situația prezentă și vreau să amintesc câteva dintre lucrurile bune care s-au întâmplat la școala ucraineană din Constanța, în toată această vreme. Sunt fapte care trebuie duse mai departe, în ciuda ambiției unor oameni vremelnici, incompetenți sau răuvoitori, care au prea puțin în comun cu activitatea de dascăl, cu empatia și înțelegerea pentru copii, indiferent de cultură sau țara lor de proveniență.

  • Constanța este alături de București, printre primele orașe din țară care a organizat clase cu învățare în limba maternă pentru refugiații copii ucraineni, fiind un exemplu pe care Fondul Națiunilor Unite pentru Copii (UNICEF) dorește să-l propună pentru a fi replicat în alte comunități locale din România, dar și din străinătate.
  • În cadrul acestei școli copiii refugiați se vindecă împreună de traumele provocate de război în casele și țara lor și primesc sprijin calificat din partea specialiștilor, iar – potrivit profesorilor ucraineni – “cei mici se află împreună  într-un mediu confortabil în care toată lumea își vorbește limba, fiind calmi și mai receptivi la noile cunoștințe precum limba română însăși”;
  • Proiectul a adus împreună, cu scopul sprijinirii educației celor mai vulnerabili, constănțenii, oameni politici și ONG-uri, fiind un model de cooperare locală care trebuie dus mai departe;
  • Prin implicarea JRS, ONG care a câştigat un proiect cu fonduri europene prin care sunt finanţate şcolile ucrainene din România, profesorii și educatorii ucraineni refugiați au semnat contracte de muncă și beneficiază de salarii;
  • Tuturor elevilor care provin din zonele ocupate de armata rusă (precum Herson sau Mariupol) li se vor recunoaște studiile efectuate la Constanța, de către Școala Generală din Ismail. Aceeași școală este în contact permanent cu profesorii ucraineni de la Constanța și ajută cu materiale didactice astfel încât elevii să țină pasul cu programa școlară ucraineană și să poată obține calificativele necesare absolvirii;
  • Pe listele suplimentare întocmite de profesorii refugiați sunt înscriși pentru această toamnă peste 400 de copii refugiați ucraineni cu vârste cuprinse între 3 și 16 ani (conform evidenței coordonatorului de școala, Liudmyla Ilchenko);
  • În cadrul școlii ucrainene s-au întâlnit, pentru o scurtă vreme, într-o clasă distinctă, copii cu probleme logopedice, care au fost ajutați de specialiști;

Acestea fiind spuse, solicităm în mod public Instituţiei Prefectului judeţului Constanţa, Inspectoratului Județean Constanța, primarului Vergil Chiţac și tuturor autorităților locale cu putere decizională, care nu au ezitat să se laude public şi să-şi aloce merite pe seama acestui proiect, să se implice real măcar acum şi să permită continuarea școlii ucrainene, să ofere spațiul necesar, să dea dovadă de responsabilitate, empatie şi să respecte deciziile Guvernului României în privința refugiaților din Ucraina.“

COMPLETARE. Punctul de vedere al ISJ Constanța

ISJ Constanța a făcut următoarele precizări referitor la acest caz:

„Referitor la cadrul legislativ general și la demersurile autorităților române pentru asigurarea educației copiilor ucraineni, facem următoarele precizări:

  • România s-a raliat politicilor Uniunii Europene în ceea ce privește problema refugiaților. Imediat după primul val de refugiați din Ucraina, Guvernul României a adoptat Ordonanța de Urgență nr.20/ 07.03.2022 privind modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri de sprijin și de asistență umanitară, prin care asigura dreptul la educație al copiilor ucraineni în aceleași condiții în care învață copiii români și drepturi suplimentare (gratuități la cazare, alocație de hrană și drept la cazarmament).
  • Ministerul Educației a adoptat ulterior Ordinul nr.3.363/10.03.2022 privind aprobarea componenței Comisiei de coordonare a activității de repartizare a preșcolarilor/elevilor la unitățile de învățământ în care pot desfășura activități educaționale, precum și în instituțiile în care vor beneficia de asistență psihopedagogică și consiliere, a procedurii de organizare și funcționare a acesteia și pentru aprobarea Procedurii de înscriere ca audienți la cursurile unităților de învățământ a minorilor aflați în situații deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina și intrați pe teritoriul României.
  • În spațiul virtual al Ministerului Educației s-a creat partiția special dedicată refugiaților ucraineni https://www.edu.ro/alaturi_de_Ucraina, unde se pot conecta pe platformele lor educaționale și de unde se pot informa corect.

Toate solicitările transmise de părinții, de reprezentanții legali, de autoritățile competente către Comisia de coordonare a activității de repartizare a preșcolarilor/elevilor la unitățile de învățământ în care pot desfășura activități educaționale, precum și în instituțiile în care vor beneficia de asistență psihopedagogică și consiliere din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Constanța (denumită în continuare Comisia de coordonare din ISJ Constanța) au fost soluționate rapid și în conformitate legislația, cererile puse la dispoziție în limbile română, engleză și ucraineană primind cu celeritate răspuns. Prin aceste cereri se puteau solicita:

– primirea statutului de audient, la un nivel de studiu/ grupă/ clasă din cadrul unităților de învățământ din rețeaua școlară a județului;

– participarea la activități extrașcolare organizate în cadrul unităților de învățământ, precum și în cadrul cercurilor constituite la nivelul palatelor și cluburilor copiilor, fără obținerea calității de audient;

– participarea la activități de asistență psihopedagogică și consiliere organizare de specialiștii din cadrul CJRAE Constanța;

– alte drepturi: internat, hrană, transport, școlarizare spital.

În acest sens, situația preșcolarilor și elevilor refugiați ucraineni în unitățile de învățământ din județul Constanța (reglementată prin OME nr.3363/10.03.2022) se prezenta astfel la data de 13.05.2022:

– 263 copii, dintre care 86 de preșcolari și 125 de elevi, au primit statut de audienți (integrați în unitățile de învățământ constănțene: 13 de stat și 12 particulare, din localitățile Constanța, Năvodari, Techirghiol, Costinești, Mangalia, Corbu);

– 52 de copii au fost participanți la activități extrașcolare organizate de către Clubul Sportiv Școlar Nr. 1 Constanța – baschet, gimnastică ritmică; de Palatul Copiilor Constanța – diverse ateliere artistice și activități sportive; de Colegiul Național de Arte „Regina Maria” Constanța – pian, vioară;

– un singur părinte a solicitat pentru copilul său să beneficieze de servicii speciale la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Delfinul” Constanța (fiind înscris ca audient), însă au fost oferite constant servicii de consiliere prin intervenții ale consilierilor școlari și ale profesorilor itineranți.

Comisia de coordonare din ISJ Constanța s-a implicat și în cazuri particulare, identificând soluții. Un astfel de caz este cel al copiilor ucraineni care au beneficiat de spațiul pus la dispoziție la Școala Gimnazială Nr. 11 „Dr. C-tin Angelescu” Constanța. În județul Constanța nu există unități școlare în care să se predea în limba maternă ucraineană sau să se studieze limba maternă ucraineană. Mai mult decât atât, în ciuda eforturilor depuse, nu au fost identificate în județ cadre didactice care să poată preda limba ucraineană sau care să fie cunoscătoare de limbă ucraineană. Așadar, nu se poate lua în discuție existența unei școli ucrainene la Constanța.

În martie 2022, în urma discuțiilor cu reprezentanți ai Ministerului Educației, ISJ Constanța a facilitat accesul copiilor ucraineni în spațiul Școlii Gimnaziale Nr. 11 „Dr. C-tin Angelescu” Constanța. Exista un precedent la București, diferența fiind constituită de faptul că inițiativa privată de la București a fost asumată de la început de către organizații având competență în domeniu. În urma întâlnirii cu părinții/ tutorii legali, din 31 martie 2022, în spațiile școlii au fost primiți copii ai căror părinți nu au dorit statut de audient, activitățile fiind asimilate celor extrașcolare și urmând a se identifica soluții cu privire la armonizarea acestei situații cu legislația în vigoare.

Trebuie, de asemenea, menționat că:

– activitățile nu au fost organizate de către unitatea de învățământ sau de cercuri constituite la nivelul palatului și al cluburilor copiilor;

– nu a fost puse la dispoziția unității de învățământ orarul activităților derulate și numărul copiilor care participau la aceste activități (nici o prezență zilnică a acestora);

– nu s-a transmis către ISJ Constanța nicio informare cu privire la demersurile întreprinse de către reprezentanții administrației publice locale, astfel încât să se asigure legitimitatea acestei activități de tip after school;

– nu se cunoaște calificarea celor care susțin aceste activități, fiind identificat cu certitudine un singur cadru didactic, profesor de matematică, în urma discuțiilor purtate cu voluntarii;

– s-a încercat în repetate rânduri monitorizarea accesului în unitatea de învățământ, dat fiind că cei care se prezentau ca voluntari nu puteau fi legitimați, neexistând o evidență a acestora asumată de către o entitate;

– au fost aduse persoane străine în instituție fără a se anunța conducerea, fapt care punea în pericol siguranța tuturor copiilor.

Inspectoratul Școlar Județean Constanța și-a arătat în mod constant disponibilitatea prin:

  • comunicare cu reprezentanții legali ai copiilor, cu directorul unității de învățământ, cu reprezentanți ai ONG-urilor și ai administrației publice locale, încercându-se astfel identificarea unei soluții adecvate pentru această situație;
  • organizarea cursurilor de limbă română pentru părinți (în perioada martie – iunie 2022, marți și vineri, între orele 17.00 și 19.00, trei profesori vorbitori de limbă rusă au făcut voluntariat);
  • asigurarea consilierii părinților și copiilor prin CJRAE;
  • colaborarea cu reprezentanții grupului de voluntari ucraineni;
  • menținerea dialogului de ONG Jesuit Refugee Service, partener UNICEF, cu care urmează a se semna un parteneriat deja discutat și asupra căruia s-a ajuns la un acord;
  • informarea constantă a părinților cu privire la opțiunile pe care le au la dispoziție dacă vor dori să acceseze serviciile educaționale constănțene etc.

La momentul actual:

  • dat fiind că elevii se află în vacanță, unitățile de învățământ efectuează lucrări de igienizare, de reparații și sunt pregătite spațiile pentru anul școlar viitor;
  • personalul unităților de învățământ efectuează concediul de odihnă în perioada vacanțelor școlare, astfel încât să nu fie periclitat procesul instructiv-educativ;
  • unitățile școlare au fost angrenate în activități specifice calendarelor examenelor, admiterii etc;
  • în mod particular, conducerea Școlii Gimnaziale Nr. 11 „Dr. C-tin Angelescu” Constanța pregătește preluarea unității de învățământ, care din septembrie 2022 va deveni structură a Liceului Teoretic „George Emil Palade” Constanța;
  • dat fiind că actualul director al școlii gimnaziale nu va mai putea ocupa această funcție din anul școlar viitor, nu are drept de semnătură pentru încheierea unei colaborări în această speță.

Trebuie precizat faptul că o situație similară, care s-a bucurat de un real sprijin și de consiliere adecvată din partea administrației publice locale, reprezintă un exemplu de bună practică: clădirea Școlii Gimnaziale Nr. 4 Neptun (în administrarea Școlii Gimnaziale „Sfântul Andrei” Mangalia până la 1 septembrie 2022) a fost oferită cu titlu gratuit unei școli particulare din Odessa, care a desfășurat activități educative zilnic, între orele 8-16, cu personal calificat.

Deschiderea și implicarea ISJ Constanța se demonstrează și prin faptul că va semna un parteneriat cu organizația Crucea Roșie pentru desfășurarea unor activități extrașcolare pentru copiii ucraineni și români la sediul unei structuri a Liceului Tehnologic „I. Gh. Duca” Constanța.

Ne exprimăm convingerea că vom identifica în continuare cele mai bune soluții pentru copiii ucraineni care au fost prezenți pe parcursul anului școlar la Școala Gimnazială Nr. 11 „Dr. C-tin Angelescu” Constanța, găsind parteneri serioși și implicați. Vă asigurăm că toate demersurile ISJ Constanța vor fi îndreptate pe mai departe către respectarea legislației în vigoare, către sprijinirea refugiaților din zona de conflict și către susținerea oricărui demers în beneficiul copiilor ucraineni. Suntem puternic implicați în asigurarea celor mai bune relații româno-ucrainene și avem convingerea că școala constănțeană va oferi în continuare servicii de calitate tuturor actorilor educaționali.”

energia residence
Zen Residence
comprest util asfalt dobrogea



Leave a Reply

Your email address will not be published.

Următorul articol

Reguli noi în învățământ. Părinții nu mai au voie să dea bani școlilor

Tue Jul 5 , 2022
Ministerul Edicației a anunțat ă a fost semnat și transmis spre publicare în Monitorul Oficial al României ordinul de ministru care aprobă noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP). Comparativ cu actualul regulament (în vigoare până la data de 31 august 2022), elementele de noutate […]
eleve-elevi-scoala