Cum să ne ferim de țepe și pericole pe internet

Prevenirea criminalităţii reprezintă una dintre dimensiunile prioritare de acţiune ale poliţiei constănțene. Discutăm deseori despre criminalitatea din jurul nostru, însă subiectul criminalităţii şi pericolelor online este încă insuficient cunoscut şi dezbătut. Internetul ne conectează, vine cu răspunsuri la întrebări, cu soluţii la probleme, dar și cu reale riscuri şi pericole.

În scopul prevenirii înșelăciunilor în mediul online, polițiștii vă recomandă:

– Nu plătiţi în avans bunurile comandate prin internet, mai ales dacă sunt de la persoane necunoscute anterior cumpărării;

– Dacă faceţi cumpărături online de produse, folosiţi un serviciu de curierat cu plata ramburs ce permite deschiderea şi verificarea coletului la primire, pentru a putea refuza efectuarea plăţii în cazul în care bunul nu corespunde descrierilor iniţiale;

– Plătiţi produsul achiziţionat pe internet doar după ce v-aţi asigurat că aţi primit ce aţi comandat şi nu un alt produs;

– Verificaţi politica de returnare a produsului de la diverşi operatori economici şi condiţiile exacte în care este posibil acest lucru pentru eventualitatea în care nu sunteţi mulţumit (perioada de returnare este, în general, de 30 de zile, iar procedura nu ar trebui să impună condiţii restrictive);

– Încercaţi să luaţi informaţii de la persoane avizate, care au mai comandat de pe internet sau au mai beneficiat de servicii cu plata online a cardului bancar, pentru a evita divulgarea datelor personale şi însuşirea unor sume de bani pe nedrept, respectiv imposibilitatea de recuperare ulterioară a sumelor depuse în diverse conturi bancar;

– Manifestaţi deosebită atenţie în cazul în care oferta de cumpărare a unui produs este foarte tentantă, deoarece există posibilitatea ca produsul să nu posede toate calităţile prezentate sau să fie foarte deteriorate;

– În cazul achiziţionării unor bunuri costisitoare de tip second hand de pe site-uri de profil, încercaţi să contactaţi vânzătorul şi să încheiaţi cu acesta un act care atestă posibilitatea returnării sumei de bani dacă bunul nu corespunde descrierilor;

– La plata bunurilor sau ofertelor online (pachete turistice, oferte de investiţii, planuri de afaceri, etc) evitaţi să oferiţi detaliile cardului de credit sau debit;

– Verificaţi dacă preluarea datelor se face prin protocol securizat, de exemplu:

• https:// – protocol securizat

• http:// – protocol nesecurizat

– Evitaţi persoanele fizice sau operatorii economici care nu afişează date de contact complete (adresă, numere de telefon, CUI) şi se rezumă la o simplă adresă de mail, întrucât localizarea ulterioară şi recuperarea pagubei este dificilă;

– Nu vă încredeţi în testimoniale „uimitoare” referitoare la eficienţa unui produs sau a unei afaceri promovate online – verificaţi din alte surse și căutați probe solide cu privire la eficienţa unui produs sau eficienţa unei companii;

– Pe internet, accesaţi direct site-ul de care sunteţi interesat, evitând să utilizaţi link-urile trimise prin email;

– Navigaţi în siguranţă pe internet, folosiţi antivirus, care protejează calculatorul şi datele împotriva problemelor cauzate de virusuri, malware, spyware;

-Nu instalaţi aplicaţii din surse nesigure, care vă pot expune unor riscuri cum ar fi crearea de breşe de securitate, copierea datelor personale, căutarea informaţiilor confidenţiale (parole, numere de carduri, conturi bancare)!

Constanta-financiara-sigla-jpg
sprijina-jurnalismul-independent

Leave a Reply

Your email address will not be published.