Cum se parchează în țările care au descoperit apa caldă și de ce e Constanța altfel

Odată inventată roata, nu prea mai are niciun rost să gândești un dispozitiv care să semene cu roata și să-i îndeplinească rolul, pentru că a fost deja inventat. Poți, dacă vrei, să-l îmbunătățești, să-i pui o anvelopă, să o faci mai lată, etc. Principiul rămâne însă același.

Cam așa funcționează lucrurile în lumea asta. Avem modele de bune practici, pentru că au existat experți care au identificat problemele, au găsit soluțiile și au creat modele eficiente, dar perfectibile, desigur.

Dacă vrei să faci un regulament de parcări, nu trebuie să îl scrii de la zero, ci să găsești modele care funcționează în alte părți, eventual să le adaptezi, și să le aplici. De ce n-ai face asta?

Primăria Constanța a dat dovadă de amatorism în ceea ce privește regulamentul parcărilor. A aruncat pe piață o primă variantă, pentru ca apoi, la presiunea publicului, să o șteargă cu buretele și să vină cu una nouă, complet diferită.

Regulamentul are părți bune, iar varianta 2 este îmbunătățită. Să plecăm de la un principiu: dacă sunt mai mulți șoferi care vor să ocupe același loc de parcare în același timp, acel loc de parcare trebuie plătit. Dacă sunt 100 de locuri libere și numai 2 doritori, plata nu-și are sensul, mai ales dacă vorbim de o parcare pe stradă, la bordură, nu una supra sau subterană. Dacă nu sunteți de acord, n-are rost să citiți mai departe, o să vă enervați.

De aceea, regulamentul propus are o hibă: taxează locurile de parcare 24 de ore din 24. În mijlocul iernii, când în Mamaia sunt mii de locuri de parcare libere, veți plăti 1 leu pe oră.

Problema cea mai mare a acestui regulament se referă la locurile unde ne lăsăm mașinile când venim de la serviciu. La locurile de parcare din spatele blocurile, de lângă case.

Mazăre a lăsat o moștenire pe care Chițac o continuă. Pe vremea lui Mazăre, aceste locuri s-au acordat pe principiul primul venit, primul servit. Cam ca în copilărie, când spuneai „Stop al meu” și toate regulile dispăreau, obiectul devenea al tău numai prin forța imaginației. Dacă lângă un șir de blocuri erau 10 locuri libere, cei mai iuți de picior, care au ajuns primii la primărie cu cerere, le-au obținut. Ceilalți parchează pe unde-apucă: trotuar, spații verzi sau la mama naibii.

Să vă spun secretul lui Polichinelle: unele din aceste locuri au fost date pe pile.

Constanța e împărțită în două: cei care au avut noroc și au obținut un loc de parcare pe domeniul public (rețineți: public) și cei care, din varii motive, nu au reușit. Poate s-au mutat în bloc mai târziu, nu aveau mașină, etc.

Țările care au inventat apa caldă au rezolvat această problemă. Au făcut așa: au marcat toate aceste locuri din spatele blocurilor și de lângă case și au spus că acolo pot parca numai cei care locuiesc în zonă, la o anumită distanță de ele, și numai dacă plătesc un abonament. De obicei nu e mare, câteva zeci de euro pe an. Diferența fundamentală este nimeni nu are un loc de parcare rezervat, pe care să-și pună plăcuță, să spună că e AL LUI. Locurile de parcare sunt puse la comun, pentru că vorbim de domeniu public, spațiu comun. Toată lumea care locuiește în zonă poate parca pe oricare dintre ele. Ce se întâmplă dacă, să spunem, sunt 10 locuri și 20 de doritori? Exact ce s-ar fi întâmplat și dacă cele 10 locuri erau rezervate unor persoane: restul parcau în altă parte. Sistemul acesta, prin care locurile sunt puse la comun, este echitabil și nu nedreptățește pe nimeni. În România, instanța a decis, în mai multe orașe, că locurile nu pot fi acordate pe principiul primul venit, primul servit, dacă există mai multe cereri pentru el. Hotărârile nu au aplicabilitate națională, dar scenariul se poate repeta oricând și în Constanța. Și, dacă va fi așa, tot regulamentul acesta pritocit și răspritocit își va pierde aplicabilitatea.

Noul regulament prevede că cei care au deja loc de parcare plătit de 5 ani trebuie să se înscrie pe o platformă online, care va fi funcțională din noiembrie 2021, pentru a solicita din nou loc. Ei bine, acestea se vor acorda tot după principiul vechimii. Așadar, cine a avut un loc de parcare îl va păstra, cei care nu, vor parca în continuare pe unde-apucă. E un lucru bun însă la această platformă. Sunt circa 2.000 de constănțeni care au câte două locuri de parcare plătite. Nu vor mai avea dreptul decât la unul, dacă există cereri din zonă de la locuitori care nu au niciun loc.

De ce nu s-a aplicat această metodă în Constanța? În oraș, spune primarul, sunt circa 150.000 de mașini și 30.000 de locuri de parcare. Cam 17.000 din acestea sunt riverane/rezidențiale. Deci puțin peste 10%. Nu toate sunt plătite. Este evident că pentru cei care au locuri închiriate cu 208 lei pe an ar fi un disconfort să renunțe la ele. Oamenii se întreabă – pe bună dreptate – ei unde vor parca? Fără să se întrebe unde parchează ceilalți acum.

O să fiu franc: Primăria Constanța nu a aplicat-o și preferă să meargă în continuare pe mâna lui Radu Mazăre pentru că interesul nu a fost să rezolve problema parcărilor în cartiere, ci să mai strângă niște bani de la șoferi. Altă explicație – care ar fi adus echitate pentru cei 150.000 de șoferi, e greu de găsit.

Vă recomandăm și:

Constanța, SUFOCATĂ de mașini. De ce NU ar trebui să ne dorim PARCĂRI

„Nu există parcări prea puține, ci numai parcări prea ieftine”. Apel către Primăria Constanța: nu reinventați roata

Dacă v-a plăcut acest articol, puteți urmări Constanța 100% pe Facebook printr-un Like mai jos:
Constanta-financiara-sigla-jpg
sprijina-jurnalismul-independent