Cum se parchează într-un oraș civilizat și ce poate învăța primarul Constanței de acolo – studiu de caz

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
parcare praga
Automat de parcare în Praga

Toate orașele au probleme cu parcările, dar multe din ele iau și măsuri pentru a le rezolva. În Constanța se pun stâlpișori, dar acest lucru nu va rezolva nici problema lipsei locurilor de parcare, nici pe cea a traficului aglomerat.

În acest articol vom vorbi numai despre modul cum se parchează în alte orașe. Într-unul civilizat. Cei din Primăria Constanța nu trebuie să inventeze roata, ci numai să studieze câteva exemple și să le personalizeze la condițiile locale.

Am ales Praga.

În Praga există patru tipuri de parcări:

  1. Rezidențiale – pentru cei care locuiesc în Praga.
  2. Mixte – pentru vizitatori și rezidenți deopotrivă.
  3. Pentru vizitatori – sunt echipate cu automate de parcare. Nu se poate parca mai mult de 3 ore.
  4. P+R (park and ride) – aici sunt incluse parcările din zonele comerciale și parcările park and ride de la marginea orașului, parcări care au un acces facil la mijloacele de transport în comun. Fiecare din primele trei categorii are câte o culoare. În cazul de față: albastru, mov, portocaliu.

Trebuie subliniat că absolut toate locurile de parcare se plătesc.

Foarte important: există și peste 10 parcări subterane și supraterane în tot orașul, care costă între 36 și 126 de lei pe zi.

În Praga mai există parcări private. Se mai poate parca în centrele comerciale.

În zona rezidențială pot parca cei care au permise de parcare valabile, dar și cei care plătesc fie printr-o aplicație de pe mobil. Prin această metodă nu se poate parca însă mai mult de 3 ore. Orașul este împărțit în trei sectoare, prețul diferă în funcție de sector. De asemenea, diferă și în funcție de câte mașini are o persoană. Diferențele între prima și următoarele mașini sunt foarte mari. Prețurile se pot consulta aici. O coroană cehă este circa 0,18 lei.

Prețul pentru un an de zile, pentru un rezident, pentru prima mașină este de 1.200 de coroane, adică circa 216 lei. Se poate plăti pe 3, 6 sau 12 luni. Pentru a doua mașină, prețul este de 7.000 de coroane, adică de 1.260 de lei pe an. Pentru a treia mașină, prețul sare la 36.000 de coroane, adică 6.480 de lei. Pentru a patra și a cincea mașină, prețul scade puțin: 30.000, respectiv 24.000 de coroane. Se acordă reduceri pentru persoanele peste 65 de ani și pentru cele cu dizabilități, dar numai la prima mașină: 360 de coroane, adică 65 de lei pe an. Societățile comerciale achită 1.260 de lei pentru prima mașină, 6.480 de lei pentru a doua, 5.400 pentru a treia și 4.320 pentru a patra. Toată lumea mai achită o taxă anuală de 100 coroane, circa 18 lei.

Acestea sunt prețurile pentru cele mai scumpe zone din Praga.

Pentru celelalte, împărțiți la doi. Adică, 108 lei pentru un rezident pe an, pentru prima mașină, 630 de lei pentru a doua.

În zona mixtă, cei care au permise de parcare pot lăsa mașina pe termen nelimitat. Ceilalți o pot folosi pentru cel mult 24 de ore și numai după ce au plătit în prealabil prin aplicație sau direct la automate de parcare. Și aceste parcări sunt împărțite în trei zone. Prețurile pot fi consulate aici.

Parcarea pentru vizitatori mai este denumită parcare pe termen scurt. Aici nu vă puteți lăsa mașina mai mult de trei ore nici dacă plătiți. Trebuie să plătiți fie prin aplicație, fie la automate. De asemenea, orașul e împărțit în trei zone. Tarifele le găsiți aici.

La automate se poate plăti fie cu cardul, fie cash. Nu e nevoie să postați nimic în parbriz. Cei care verifică parcările folosesc un sistem care citește numerele de înmatriculare și știe în timp real dacă parcarea a fost plătită sau nu.

Parcarea se plătește, de obicei, de luni până vineri, între orele 08.00 și 20.00. Orele pot însă diferi în funcție de zonă. În afara acestui interval orar se poate parca gratuit.

parcare

Prețul pentru parcarea de scurtă durată este de 3,20 de euro pe oră în sectorul 1, de 2,40 de euro pe oră în sectorul 2 și de 1,60 de euro pe oră în sectorul 3.

În zilele când sunt sărbători naționale, publice și de Crăciun, prețurile sunt de 3,20 euro/oră în zona 1, 1,60 euro/oră în zona 2, respectiv 0,80 euro/oră în zona 3.

Spre deosebire de Constanța, în Praga, dacă folosești aplicația, se poate plăti pe fracții de 15 minute. Dacă stai 10 minute, de ce să plătești o oră.

Există reguli și pentru aprovizionare. Cei care aprovizionează pot parca un vehicul în cel mult 4 segmente timp de cel mult 60 de minute, cu observația că timpul maxim pentru o livrare nu poate depăși 30 de minute. Cei care primesc marfă pot primi patru vehicule într-un segment predefinit de parcare, pentru cel mult 60 de minute reieșite. De asemenea, durata maximă de parcare pentru un vehicul este de 30 de minute.

Mașinile electrice parchează gratuit în parcările de rezidență și mixte, dar numai după ce obțin un permis de la primărie.Motocicletele fără ataș și bicicletele cu motor pot parc gratuit fără permis.

Concluzii: există multe lucruri care pot fi învățate/preluate din Praga (ca de altfel din orice oraș european civilizat).

  1. Toate locurile de parcare se plătesc.
  2. Nu există un sistem cu plăcuțe, ca în Constanța. Locurile sunt disponibile pentru toți cei din cartier.
  3. Turiștii nu pot parca în zonele rezidențiale, ci nu mai în zone special amenajate (în Constanța, turiștii pot parca unde vor ei în cartiere, gratis).
  4. Parcarea de scurtă durată este limitată la trei ore. După ce trece timpul, ești obligat să muți mașina.
  5. Există zile cu reduceri și perioade orare în care se poate parca gratis.
  6. Plata se face la fracții de 15 minute, nu pe oră.
  7. Este reglementat foarte clar modul de parcare în zona spațiilor comerciale.
  8. Există și automate de parcare, nu numai o aplicație pentru telefon.
  9. Sunt foarte importante și cele peste 10 parcări de lungă durată, împânzite în tot orașul.
  10. Șoferii care parchează neregulamentar sunt amendați, mașinile primesc fie caracatiță, fie sunt ridicate. Costul total ajunge la circa 120 de euro. În Constanța, dacă vi se ridică mașina plătiți în total peste 250 de euro.

Cel mai important lucru este însă că Praga are un sistem de transport în comun foarte bine pus la punct. Metroul are 61 de stații și peste 65 de kilometri de linii. Ei au și tramvaie, nu le-au scos, ca noi. Rețeaua de tramvaie are 142,4 kilometri de șine, 932 de tramvaie, 21 de linii pe timpul zilei și 9 pe timpul nopții, care acoperă o lungime totală de 518 km.

Vă recomandăm și:

Articole recente

Constanta-financiara-sigla-jpg
Teasing_Tucson Exclusiv Auto
Mitshubishi
sprijina-jurnalismul-independent

Leave a Reply

Your email address will not be published.