Dacă l-ați votat pe Mazăre, nu vă mai plângeți de trafic

În Constanța, tramvaiele au fost desființate prima dată de Armata Roșie, a doua oară de Radu Mazăre

Traficul în Constanța a devenit un coșmar. Deciziile de instituire de noi sensuri giratorii și sensuri unice au pus capac unei stări de fapt începută cu mult timp în urmă. Pe vremea lui Radu Mazăre. Dacă l-ați votat, cel puțin o dată, nu vă mai plângeți de trafic, pentru că, de fapt, ați votat să se ajungă în acest punct. Decebal Făgădău și Vergil Chițac i-au desăvârșit opera.

Pe 18 mai 2007, în ședință de consiliu local, Radu Mazăre decreta:

„Nu mai ai pe unde să mai circuli decât pe linia de tramvai. Şi toate discuţiile astea… o jumătate de oră am ţipat la şeful Poliţiei circulaţie, care mi-a motivat, mi-a răsmotivat, după care i-a raportat comandantului Pârjol. M-a sunat omul înapoi: – Da, domn’e, zice, ştiţi că aşa e…că aveţi dreptate…că trebuie găsită o soluţie… trebuie să ne implicăm, săăăă…” şi a rămas să ne vedem joi, cu studiul de circulaţie, care să ne dea nişte soluţii, provizorii, de sensuri unice, dar, în acelaşi timp, să acţioneze şi Poliţia. În viitoarea şedinţă de consiliu local o să vă propun povestea cu ridicatul maşinilor. Să vedem dacă o să le mai dea mâna să parcheze când le-o lua 7 milioane că le-a ridicat maşina.” (Citiți mai mult AICI)

Asta este prima decizie catastrofală a lui Radu Mazăre în ceea ce privește traficul. Playboy-ul de București a decis că orașul Constanța nu mai are nevoie de tramvaie și le-a scos, în 2008. Asta în condițiile în care prima linie de tramvai din Constanța fusese inaugurată în 1905. Erau tramvaie trase de cai și circulau pe ruta Constanța – Techirghiol. Tramvaie au circulat până în 1944, când Armata Roșia a ocupat Constanța și le-a desființat. Linia 100, Gară – Sat Vacanță, a fost înființată după 40 de ani, în 1984.

Tramvaiul are trei mari avantaje: este ecologic, transportă un număr mare de oameni în același timp și este predictibil. Poate circula după un orar fix, pentru că nu este decât rareori blocat de șoferi de BMW sau alte mărci care confundă șinele cu șoseaua.

Mazăre a scos tramvaiele, a desființat toate cele 8 linii care au existat, a scos șinele și a făcut o nouă bandă pentru mașini. Autobuzele care le-au luat locul nu mai îndeplineau criteriul vital pentru a fi folosit de locuitorii orașului: predictibilitatea. Fără benzi speciale, un autobuz stă în trafic la fel ca orice mașină. Este evident că, în acest mod, este încurajată achiziția de mașini.

Ce a pus în loc? Autobuze MAZ, produse în Belarus, cu norme incerte de poluare, care mai luau, din când în când, foc. A scris pe ele că sunt cumpărate de primarul Radu Mazăre. Era, pentru bucureștean, un titlul de glorie.

Inutil să mai spunem că toate orașele civilizate ale lumii au tramvaie. Nu numai că au, dar autoritățile locale investesc în dezvoltarea lor. Sunt silențioase, confortabile și unele din ele sunt deja complet automatizate. Nu mai au nici vatman.

Hotărârea de dezafectarea a 25 de km de linii de tramvai și transformarea acestora în carosabil auto a fost votată de 26 din 27 de consilierii locali de atunci.

Dacă sunteți curioși cine era consilier local în perioada 2004 – 2008, aveți aici numele: Nicolae Nemirschi, Gabriel Stan, Dida Corneliu, Gheorghe Stoica, Alexandru Mazăre, Cristinel Dragomir, Marian Foca, Aurelian Arghir, Felix Stroe, Gheorghe Fărcașiu, Dumitru Calota, Nicolae Bileca, Nicolae Moga, Monica Juncan, Ali Nurhan, Lucian Băluț, Valentin Pîrvulescu, Temur Ibraim, Antonella Marinescu – toți PSD; Aurelian Butnaru, Vergil Șerbu, Emil Marin, Tudor Topor, Rădulescu Victor, Valentin Șerbănescu, Cornelius Nădrag – PNL; Constantin Chirilă, Dănuț Moisoiu, Doinița Băsescu, Laurențiu Mironescu – PD; Horia Caliminte, Adrian Itu, Tiberiu Nemet – PRM.

Mall în centrul orașului

Nu este singura decizie catastrofală a lui Radu Mazăre. În același an, 2008, inaugurat cel mai mare mall din Constanța: City Mall. Le-a promis constănțenilor că va fi un centru cultural și de agrement – acestea erau prioritățile, dar și unul comercial. Spre deosebire de țările unde s-a descoperit apa caldă, și unde marile centre comerciale se află în afara orașelor, din mai multe motive, inclusiv din cauza pericolului a de aglomera zona cu autovehicule, mall-ul din Constanța a fost construit în parcul Tăbăcărie. Fix pe acolo trecea și tramvaiul pe care îl desființase. Mall-ul are ca principal motiv de a exista dorința de a face profit, iar profit faci dacă ai cât mai mulți cumpărători. Un număr mare de cumpărători înseamnă trafic mai mare. Cu ce merg aceștia la mall? Tramvaiul se desființează, autobuzele circulă greu. Mașina este cea mai simplă opțiune. Din 2013, mall-ul a fost cumpărat de o altă firmă, care nu are niciun angajat și a raportat pierderi totale de peste 131 milioane lei.

Blocuri fără parcări

A mai făcut un lucru catastrofal Radu Mazăre: a permis o dezvoltare imobiliară haotică, fără să se gândească nicio clipă la numărul în creștere de mașini. S-a construit mult, dar șoselele au rămas aceleași. Oamenii și-au cumpărat mașini, pentru că era cel mai facil mijloc de deplasare, dar am ajuns să avem mai multe mașini pe cap de locuitor decât elvețienii.

Asta a dus și la o problemă a parcărilor. Locuințele pentru tineri de pe strada Baba Novac, cu care s-au lăudat Radu Mazăre și PSD (chiar Mircea Geoană a venit să le viziteze) sunt o catastrofă urbanistică. Peste 1.000 de apartamente, dar numai vreo 200 – 300 de locuri de parcare. Zona este sufocată de mașini și va rămâne așa mulți ani de acum înainte.

Ar fi putut să construiască, în 20 de ani, zeci de parcări supraetajate sau subterane. N-a făcut niciun subterană și numai două supraetajate: cea din Mamaia și cea de la Spitalul Județean. Soluția lui era ca oamenii să fie lăsați să parcheze cam pe unde vor. Am fost de față la o conferință de presă în care îi certa pe cei de la Confort Urban că pun borduri prea înalte pe bulevardul Aurel Vlaicu. „Numai cei cu jeep pot urca pe trotuar. Făceți-le mai mici”, le-a spus primarul. I-a spus cineva, dacă îmi aduc bine aminte, că trotuarul nu e loc de parcare, dar i-a explicat că e prea mare. Trotuarul. Au loc pietonii dacă lasă cam un metru.

Făgădău și sensurile giratorii

Decebal Făgădău a continuat cu politica aceasta de a distruge traficul. A decis înființarea de sensuri unice și sensuri giratorii fără niciun studiu de trafic în spate. Ne-a vorbit de specialiști din Anglia, pe care însă nu i-a văzut nimeni la față. Dacă îi ai, de ce nu îi arăți, de ce nu te mândrești cu ei? Pentru că nu-i ai. A luat decizii de a înființa sensuri giratorii după ureche, numai pentru a ajuta mall-urile și magazinele. Fiecare mall avea acum sensul său giratoriu: Metro, Carrfeour, Vivo, City Mall, fiecare LIDL, etc. La City Mall, l-a făcut, s-a lăudat că funcționează și după câteva luni a închis o jumătate din el. Așa funcționează și acum. A făcut un sens pentru LIDL, cu trecere de pietoni, nu în fața Palatului Copiilor, aflat puțin mai jos, unde vin mii de elevi. E mai important cumpărătorul decât copilul?

Vergil Chițac și Felicia Ovanesian continuă această politică de înființare de sensuri unice. Au studii de trafic? Ei spun că da, eu cred că nu. Dacă au, sunt secret de stat: nu le-au arătat public până acum. Șeful Poliției Rutiere Constanța afirmă că sensurile acestea au dat peste cap traficul și că Poliția Rutieră are un singur reprezentant în comisia de circulație, care are cam 10 membri.

Pe scurt, un oraș distrus de toate administrațiile.

Ce se poate face?

  1. Un studiu de trafic, profesionist, care să ne spună ce soluții trebuie luate. Va dura câteva luni, va fi costisitor de implementat, dar este obligatoriu. Și să fie asumat de toate forțele politice, ca să nu ne trezim că se schimbă conducerea și devine maculatură.
  2. Există soluții pe care le-au luat unele orașe, dar care în Constanța nu sunt aplicate. De pildă, în Brașov este obligatoriu să construiești două locuri de parcare la fiecare apartament. În Constanța, raportul este de 1,2 locuri per apartament. Nimeni nu vrea să îl schimbe.
  3. Actualul primar a declarat că dorește reînființarea liniilor de tramvai. O idee foarte bună. Nu ne-a explicat însă dacă a făcut un pas spre acest deziderat. Drumul dintre Gară și Mamaia se va moderniza cu fonduri europene, deci acolo nu va mai exista tramvai. Unde facem? Când? Aș vrea să văd o foaie de parcurs.
  4. Cum spuneam, avem mai multe mașini decât elvețienii. Soluția adoptată în toate orașele la care ne raportăm este încurajarea transportului în comun, care trebuie să fie predictibil, cât mai comod posibil, eficient, ieftin, dacă se poate. Asta înseamnă în principal benzi dedicate, autobuze mici, care să intre în cartiere, etc. Un studiu de trafic poate identifica nevoile.
  5. Renunțarea la privilegii. Când impui o taxă de parcare de 4 lei pe oră, dar tu, primar, city manager, viceprimar, director în primărie, etc. parchezi gratis în fața primăriei, devii necredibil și iriți populația. E bine 4 lei? O fi, dar plătiți și voi, nu numai noi.

Vă recomandăm și: Constanța, SUFOCATĂ de mașini. De ce NU ar trebui să ne dorim PARCĂRI


energia residence
Dacă vreți să fiți la curent cu știrile din județul Constanța, ne puteți urmări și pe Facebook:
Constanta-financiara-sigla-jpg

3 comentarii

  • “Tramvaie au circulat până în 1944, când Armata Roșia a ocupat Constanța și le-a desființat”. Corect, dar putem continua (anedoctic). In 1941 atunci cand Armata Romana a ocupat Odessa, parte a “capturii de razboi” fiind si tramvaiele din acest oras. Acestea au fost aduse cu totul – linii, cabluri si vagoane la Constanta, fiind instalate pe Bulevardul Mamaia (de aceea bulevardul are zona verde pe mijloc). In 1944 atunci cand Armata Rosie a intrat in Constanta, vagoanele si liniile au fost dezafectate, urcate pe o nava si reintoarse la Odessa…unde functioneaza si acum, ca tot vorbim de tramvaie in marile orase 🙂

  • Vinovati sunt procurorii lu peste ,n-au inteles ca marea lovitura a fost afacerea cu vanzarea (?) a peste 100 de tone de CUPRU ELECTROLITIC de cea mai mare puritate -99,99 % (specialistii stiu de ce ).Acest cupru provenea dela liniile electrice de contact ale tramvaielor si troleibuzelor ,valoarea lui chiar si ca material recuperat depasind 10 milioane euro….restul era de maniera abureala (ca de ex. transportul electric este nerentabil si poluant )

Leave a Reply

Your email address will not be published.