De ce are Craiova o parcare subterană construită cu fonduri europene și Constanța are numai promisiuni

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O spun de la bun început, ca să fie clar: nu-mi place deloc Olguța Vasilescu. Mi se pare arogantă și nepricepută, cel puțin ca (ex)ministru. Nu am putut să nu remarc însă că orașul unde a fost primar între 2012 și 2017 arată, în multe zone, mult mai bine decât Constanța: un centru renovat calitativ și verde, parcuri naturale superbe, ba chiar și o parcare subterană. Despre parcarea aceasta vreau să vă vorbesc azi.

În 2013, deci după circa un an de când Olguța Vasilescu era aleasă primar al capitalei Băniei, Primăria Craiova a depus un proiect pe fonduri europene, POR 2007-2013, intitulat „Amenajare parcare subterană în zona Teatrului Național”. Proiectul a fost acceptat de Comisia Europeană, iar în 2014 au demarat lucrările. Parcarea a fost inaugurată în 2016. Parcarea a fost construită pe două niveluri, cu o suprafață totală de 17.332 de metri pătrați. Are 619 locuri de parcare, dintre care 33 sunt pentru motociclete și 586 pentru autoturisme. Sunt ceva probleme cu această parcare, dar există și este funcțională.

A costat 84.401.175 de lei, din care 1.681.400 lei au reprezentat valoarea eligibilă nerambursabilă din bugetul național, 267.070 lei – cofinanțare de la bugetul local și 82.388.608 de lei au reprezentat contribuția Uniunii Europene. Craiova are, spuneam, un centru vechi foarte frumos renovat, cu fonduri guvernamentale. Subliniez: vorbim de fonduri europene, contribuția din bugetul local fiind infimă, 267.070 lei.

Constanța nu are nici acum o parcare subterană în centrul sufocat de mașini. A fost promisă una de către actual primar, Decebal Făgădău, ar trebui să fie gata până în 2020, dar proiectul nici măcar nu a fost demarat.

În 2013, anul când Craiova depune proiectul pe fonduri europene, Decebal Făgădău era viceprimar, perceput ca omul care face lucrurile să se miște în primăria condusă de șeful său de la primărie și de la partid, Radu Mazăre.

„E greu să vii după un mandat de 15 ani al lui Radu Mazăre și să faci ceva notabil”, spunea Decebal Făgădău, când a devenit primar interimar.

În acea perioadă, Mazăre era pe cai mari: se distra în clubul deschis de fiul său, se pupa cu tinere în public, participa la caravanele din Mamaia. Era anul în care se costuma ca Suleyman Magnificul.

„Radu Mazăre împlineşte vârsta de 45 ani şi nu dă semne de oboseală. El se distrează într-un mare stil, înconjurat în permanenţă de fete, înalte, suple şi cât mai tinere. Mazăre senior n-a ratat show-ul nici la inaugurarea terasei Cabo Beach, pe care şi-a deschis-o juniorul în urmă cu o săptămână. Primarul a dansat lasciv cu escortele sale, pe care le-a cadorisit apoi cu lucruri scumpe, în văzul tuturor – mai ales al Ianinei, mama fiului său. El a refuzat să se fotografieze cu ea şi cu băiatul lor, dar s-a oferit să facă poze „cu nevestele“ sale. Când vine acasă, Mazăre o ia de la capăt cu distracţia şi face turul Mamaiei. Pentru el ziua începe la prânz, când pleacă pe plajă la sporturi nautice, iar noaptea bate cluburile cu manechinele de gât. Cu toate se dă în spectacol – le pipăie, le pupă pe gură, le strânge în braţe, chit că fetele au vârsta fiului său.”, scria Adevărul, în 2013.

În tot acest timp, oamenii din primărie ar fi trebuit să muncească pentru oraș.

Pe 19 ianuarie 2016, înainte de alegerile locale, primarul interimar Decebal Făgădău a anunța că există un proiect prin care în zona Sălii Sporturilor se va construi o parcare subterană de până la 1.200 de locuri.

„Noua parcare va fi situată în zona Sălii Sporturilor. Va fi o parcare subterană, iar accesul se va face din Bulevardul Tomis şi Strada Mircea cel Bătrân. Calea de acces din strada Ştefan cel Mare va fi închisă total deoarece intenţionăm să fie numai şi numai pietonală. Noua parcare va fi subterană, iar deasupra va fi parc. În momentul de faţă, proiectul se află în dezbatere publică, aşteptăm propuneri sau soluţii în plus”, a declarat Decebal Făgădău.

Cu toate că proiectul iniţial prevede un număr de 400 – 700 locuri, Decebal Făgădău era optimist și declara că intenţionează să mărească capacitatea până la 1.200 de locuri.

Decebal Făgădău a câștigat alegerile locale cu o diferență de 7.565 de voturi în fața lui Vergil Chițac, reprezentantul PNL, atunci.

Între timp, cum spuneam, nu s-a mai pomenit nimic despre acest proiect, care apare pe site-ul de campanie al primarului Făgădău. Acolo apar și alte lucruri, cum ar fi asfaltarea tuturor străzilor până în 2018. Obiectivul a fost ratat, iar primarul a venit cu o explicație halucinantă: „Aia a fost în campanie”. A mai spus că preferă să promită 1.000 de lucruri și să facă o parte din ele, decât să promită numai două și să facă două.

Și încă ceva foarte important. Parcarea subterană în Craiova costă 1 leu pe oră, pentru maximum două ore de parcare. Pentru cinci ore, taxa este de 6 lei. În Constanța, ora de parcare pe stradă, unde au fost trase câteva dungi, costă 2,44 lei.

Ca să răspund la întrebarea din titlu: în Craiova s-a muncit. Angajații primăriei și-au bătut capul și au scris proiecte europene, care au fost duse la bun sfârșit. În Constanța, primarul se ocupa de circ pentru turiști, iar adjunctul său era pregătit să îi preia moștenirea.

Vă recomandăm și:

Articole recente

Constanta-financiara-sigla-jpg
sprijina-jurnalismul-independent

Leave a Reply

Your email address will not be published.