Decebal Făgădău și Dumitru Babu n-au mișcat un pai ca să combată poluarea din Constanța. Dimpotrivă, suntem pe ultimul loc!

Dumitru Babu și Decebal Făgădău, ex-viceprimar, respectiv ex-primar al municipiului Constanța
Dumitru Babu și Decebal Făgădău, ex-viceprimar, respectiv ex-primar al municipiului Constanța

Constanța este orașul în care, în ultimii 2 ani, autoritățile au făcut cel mai puțin pentru a combate poluare, din rândul orașelor mari ale României.

Observatorul Român de Sănătate a analizat activitatea autorităților locale din cele mai mari cincisprezece orașe românești și acțiunile concrete întreprinse de acestea pentru a reduce poluarea aerului în ultimii 2 ani.

La fel ca în ediția precedentă a clasamentului, niciuna dintre marile primării din România nu a reușit să acumuleze măcar jumătate din scorul maxim posibil acordat pentru acțiunile împotriva poluării.

Primăriile care acționează cel mai decis în direcția reducerii poluării sunt Brașov, Galați și Cluj-Napoca. Cel mai puțin preocupate de reducerea poluării și efectele acesteia asupra sănătății locuitorilor sunt primăriile Brăila, Bacău și Constanța.

Analiza se bazează pe o grilă de evaluare cuprinzând 20 de indicatori organizați în 5 domenii:

  1. Intervenții economice pentru reducerea poluării aerului
  2. Intervenții administrative pentru reducerea poluării aerului
  3. Intervenții comportamentale pentru reducerea poluării aerului
  4. Infrastructură care face posibilă reducerea poluării aerului
  5. Indicatori direcți de poluare a aerului.

Autorii studiului arată că motoarele Diesel sunt încă utilizate majoritar de autorități și cetățeni.

  • Emisiile motoarelor Diesel sunt carcinogene de grup 1, reprezentând una dintre cauzele cancerului pulmonar.
  • 12 orașe dintre cele 15 analizate au achiziționat în ultimii 2 ani autobuze Diesel, deși emisiile acestora sunt nocive pentru sănătatea populației. Inclusiv Constanța.
  • Doar 8 primării au achiziționat mijloace de transport în comun cu propulsie electrică în ultimii doi ani, însă o parte dintre ele încă așteaptă ca acestea să le fie livrate.
  • Doar 6 primării dintre cele 15 au achiziționat tramvaie și/sau troleibuze în ultimii doi ani. 3 dintre orașele analizate nu au rețea de tramvai și/sau troleibuz.
  • Jumătate dintre autoturismele existente în România au motoare Diesel.

Niciunul dintre orașe nu a organizat campanii de informare și conștientizare a cetățenilor cu privire la importanța calității aerului și efectele nocive ale poluării.

Date îngrijorătoare

  • Poluarea aerului cauzează boli care determină rate mai mari de deces în urma îmbolnăvirii de Covid-19, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății.
  • 29.230 de români mor anual din cauza bolilor provocate de poluare, țara noastră aflându-se pe locul 7 la nivel european în ceea ce privește numărul deceselor premature cauzate de poluare la mia de locuitori.
  • Poluarea omoară de 15 ori mai mulți români decât accidentele rutiere.
  • România se află pe locul 15 în topul celor mai poluate țări din Europa, conformul Raportului Mondial despre Calitatea Aerului din 2020.
  • La nivel european, țara noastră are cele mai ridicate costuri sociale anuale pe cap de locuitor datorate poluării (€1.810).

Recomandări pentru autoritățile locale

Datele ne arată că acțiunile împotriva poluării întreprinse de către autoritățile locale de la prima ediție a clasamentului (2018) și până acum sunt insuficiente. Pentru a contracara cât mai rapid efectele devastatoare ale poluării aerului asupra
sănătății cetățenilor, Observatorul Român de Sănătate recomandă autorităților locale implementarea cât mai rapidă a următoarelor măsuri:

  • Încurajarea utilizării modurilor active de transport, precum bicicletele sau vehiculele electrice.
  • Stabilirea unor zone cu emisii scăzute, unde au acces doar vehicule care respectă standarde ridicate de poluare.
  • Scutiri de taxe pentru mașinile care poluează puțin (existente în Belgia sau Franța).
  • Modernizarea transportului public în comun prin scoaterea din circuit a vehiculelor vechi și achiziționarea celora care nu poluează.
  • Interzicerea folosirii motoarelor diesel în interiorul orașului (existente în Atena, Bruxelles, Berlin, Madrid, Paris).

Raportul poate fi descărcat de AICI.

Vă recomandăm și: Iar ne-au umilit clujenii. Emil Boc înființează într-un an mai multe spații verzi decât echipa Chițac – Ovanesian în 63,3

Sursă foto: Ordinea.ro


energia residence
Dacă vreți să fiți la curent cu știrile din județul Constanța, ne puteți urmări și pe Facebook:
Constanta-financiara-sigla-jpg

3 comentarii

  • Vasile Parvu

    Pai domnule jurnalist, daca stam si analizam putin lucrurile nu e chiar asa. Ba dimpotriva! Prin sistematizarile marilor bulevarde, achizitia de autobuze noi, mai putin poluante, crearea de linii speciale pt mijloacele de transport in comun, crearea de noi trasee (toate pt a impulsiona locuitorii sa lase masinile proprii acasa), crearea de piste pt biciclete si trotinete electrice, etc… si ce sa vezi? Proiectele lui inca continua sub bagheta lui Chitac… lucrurile nu se pot face peste noapte dragilor…

    • O sa iau comentariul ca pe o gluma. Piste de biciclete pe un sfert de bulevarda? Autobuze diesel pe datorie, cand altii renunta la diesel in oras? Bulevarde resistematizate pe hartie, deocamdata? Trotinete electrice aduse de o firma privata? Aveti dreptate, din cand in cand e bine sa ne amuzam.

  • constanteanu

    https://www.digi24.ro/stiri/sci-tech/natura-si-mediu/harta-celor-mai-poluate-orase-din-romania-ministerul-mediului-face-primele-achizitii-pentru-a-putea-urmari-constant-situatia-1420247

    Articolul pare comandat!
    Mai sus apar cele mai poluate orase din tara!
    Brasov,Cluj,Iasi si Bucuresti sunt primele 4
    E normal ca acele primarii sa actioneze in acest sens!
    Cta are cel mai curat aer din tara!
    E.normal.sa nu faci foarte multe cand ai altele.de facut!
    Daca faceti o mica cautare pe net in toate topurile Cta are cel mai curat aer din Romania!
    Dl.Hagi nu pot fii de acord cu dvs!

Leave a Reply

Your email address will not be published.