Decizie cu implicații majore: CNAPMC va prelua activitatea de pilotaj în porturile românești

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
port constanta
Portul Constanța

Compania Naţională “Administraţia Porturilor Maritime” SA Constanţa va prelua activitatea de pilotaj începând cu luna decembrie 2020 şi va organiza în acest sens corpul propriu de piloţi. A anunțat deja că va lua toate măsurile necesare din punct de vedere financiar, organizatoric şi logistic pentru desfăşurarea serviciului de pilotaj, potrivit legii.

Serviciul de pilotaj al navelor maritime şi fluvio-maritime prevăzut se va asigura prin corpul propriu de piloţi ai companiei.

Preluarea serviciului nu este o noutate, dar este de importanță majoră, pentru că vorbim despre un serviciu care are legătură directă cu siguranța navigației, dar și unul care aduce venituri de milioane de euro anual. Încă din februarie 2017, Parlamentul European și Consiliul Europei au stabilit un cadru privind furnizarea de servicii portuare și a normelor comune privind transparența financiară a porturilor. Documentul poate fi consultat AICI. CNAPMC a organizat mai multe dezbateri pe această temă. Un exemplu, AICI.

Amendă record a Consiliului Concurenței

Problema pilotajului era dinainte de acest moment în atenția autorităților din România. CNAPMC şi şase firme de pilotaj şi remorcaj din portul Constanţa au fost amendate cu 22,3 milioane lei (5 milioane euro) de către Consiliul Concurenţei pentru că au constituit carteluri în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia de la Marea Neagră, prin care au blocat intrarea pe piaţă a altor companii şi au mărit preţurile la niveluri duble sau triple faţă de cele din alte porturi ale Uniunii Europene, a anunţat, luni, autoritatea anti-monopol. Companiile de pilotaj şi remorcaj amendate sunt Canal Sea Services SRL, Black Sea Pilots SRL, Maritime Pilot SRL, Black Sea Services SRL, Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA şi Logistic Remo Services SRL. Compania de stat Administraţia Porturilor Maritime, controlată de Ministerul Transporturilor, a primit cea mai mare amendă, de 11,9 milioane lei (2,65 milioane euro), fiind considerată principala responsabilă de abuzul de pe piaţă în unul din cele două cazuri descoperite de către inspectorii Consiliului Concurenţei. Consiliul Concurenţei a început o anchetă în portul Constanţa în noiembrie 2012, iar în aprilie a fost declanşată o nou anchetă, după ce mai multe companii au acuzat administraţia portului de abuz de poziţie dominantă şi au înaintat plângeri autorităţii anti-monopol.

„Sancţiunile au fost aplicate în cadrul investigaţiei declanşate, în luna noiembrie 2012, pe piaţa serviciilor de pilotaj şi remorcaj de manevră a navelor maritime în porturile ce se află în administrarea CNAPM. În urma investigaţiei, Consiliul Concurenţei a constatat existenţa mai multor fapte anticoncurenţiale (înţelegeri şi abuz de poziţie dominantă) care au eliminat concurenţa în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia, ceea ce a condus la blocarea intrării pe piaţă a altor operatori şi, implicit, la reducerea atractivităţii acestor servicii pentru potenţialii investitor”, a precizat autoritatea, potrivit news.ro.

Primul cartel este cel de pe piaţa de pilotaj, la care înţelegerea s-ar fi realizat doar între firmele private care au primit contracte de la stat. Astfel, Administraţia Porturilor Maritime asigură serviciile de pilotaj în porturile pe care le administrează – Constanţa, Midia şi Mangalia – prin încheierea unor contracte de prestări servicii cu firme private care trebuie să îndeplinească criterii legate de numărul de piloţi şi pilotine. Pilotinele sunt ambarcaţiuni care însoţesc navele mari la intrarea şi la ieşirea din port sau care servesc la transportul piloţilor spre bordul navei. În 2012, contracrtele au fost încheiate de către compania de stat cu trei firme – Canal Sea Services, Black Sea Pilots şi Maritime Pilot.

”Cei trei operatori s-au înţeles să excludă orice formă de concurenţă atât din partea altor companii, cât şi între ei. Practic, s-au înţeles, să-şi coordoneze activitatea prin intermediul unui pilot şefşi să folosească în comun pilotinele. Mai mult, exista o clauză de penalizare care prevedea ca operatorul care iese din înţelegere să plătească 5 milioane euro”, acuză Consiliul Concurenţei.

Principalul efect al cartelului a fost majorarea preţurilor la niveluri cu mult peste cele practicate în alte porturi concurente.

„Această practică a condus la creşterea tarifelor pentru serviciile de pilotaj, aspect menţionat, de altfel şi de raportul privind Impactul reglementărilor în vigoare asupra mediului concurenţial, realizat de OECD, publicat in iunie 2016. Documentul arată că tarifele pentru serviciile de pilotaj percepute în porturile maritime din România sunt de 2 sau 3 ori mai mari decât cele percepute în alte porturi UE, care gestionează un volum total de bunuri comparabil (greutate brută), cum ar fi Barcelona, Valencia, Genova şi Koper”, arată comunicatul autorităţii.

Al doilea cartel a fost constituit pe piaţa de remorcaj, de data aceasta cu participarea statului.

Astfel, contractele au fost încheiate de către compania de stat cu patru firme – Canal Sea Services SRL, Black Sea Services SRL, Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA şi Logistic Remo Services SRL -, însă Administraţia Porturilor Maritime a impus un mecanism care a obstrucţionat competiţia.

„CNAPM facturează aceste servicii, deşi nu prestează în mod direct nicio activitate. Din sumele încasate, CNAPM îşi reţine 25%, împărţind restul în mod egal operatorilor, indiferent de numărul de manevre executate de fiecare. Prin acest comportament, practic, a fost eliminată orice formă de concurenţă între companiile care executau servicii de pilotaj, dezavantajând în mod direct beneficiarii acestor servicii”, a descoperit Consiliul Concurenţei.

În plus, compania de stat a impus condiţii mai restrictive decât cele prevăzute de lege pentru obţinerea autorizaţiei pentru serviciile de remorcaj.

„De exemplu, numărul minim de remorchere stabilit de către CNAPM este mai mare decât numărul minim impus prin lege. În acest mod, autoritatea portuară a restricţionat concurenţa, creând barieră la intrarea pe piaţa serviciilor de remorcaj”, a menţionat Consiliul Concurenţei.

Pentru a evita repetarea acestor situaţii, Consiliul Concurenţei a susținut recomandarea OECD privind înfiinţarea unei autorităţi independente de reglementare pe piaţa transporturilor navale, care să stabilească condiţiile de acces pe piaţa serviciilor portuare şi să asigure transparenţa financiară a porturilor.

Venituri în creștere ușoară pentru CNAPMC

În altă ordine de idei, Compania Naţională “Administraţia Porturilor Maritime” SA Constanţa estimează venituri totale de 405,42 milioane lei în acest an, potrivit proiectului privind bugetul de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2020, în creştere uşoară de 0,48%, faţă de bugetul aprobat iniţial. Profitul net este preconizat la 95,74 milioane lei, neschimbat faţă de estimările iniţiale. Potrivit notei de fundamentare, creşterea veniturilor totale cu 0,48% a avut la bază ”analiza veniturilor realizate la trei luni 2020 şi estimarea veniturilor pe următoarele nouă luni, această creştere având scopul de a acoperi cheltuielile pentru activitatea de pilotaj din luna decembrie 2020”. Compania precizează totodată că această majorare este posibilă având în vedere faptul că, în execuţia bugetară la 31 martie 2020, se înregistrează venituri conjuncturale la nivelul cheltuielilor conjuncturale, urmarea refacturării către armatorul navei Queen Hind eşuată în Portul Midia, a contravalorii tuturor prestaţiilor efectuate de terţe persoane şi de către companie cu ocazia ranfluării navei respective. Rezultatul brut aprobat iniţial este menţinut la 113,51 milioane lei.

De asemenea, potrivit proiectului de buget rectificat, cheltuielile totale cresc cu 0,67%, la 291,91 milioane lei, din care cheltuielile cu personalul au crescut cu 1,54%, la 103,07 milioane lei.

„Influenţele valorice ale indicatorilor economico-financiari ce decurg din preluarea activităţii de pilotaj de către Compania Naţională Administratia Porturilor Maritime SA Constanţa pentru luna decembrie 2020 au condus la majorarea cheltuielilor totale cu suma de 1,95 milioane lei (cheltuieli aferente activităţii de pilotaj pentru luna decembrie 2020) în proiectul de buget de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2020 faţă de cheltuielile totale aprobate în bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2020, prin HG nr.234/2020”, se arată în nota de fundamentare.

Compania are circa 1.000 de salariaţi.

Câştigul mediu brut pe salariat, programat în proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2020, a crescut cu 1,13% faţă de cel aprobat în bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2020, la 7.931 lei lunar.

Cheltuielile pentru investiţii, programate în proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2020 în sumă de 232,99 milioane lei, au rămas nemodificate faţă de cele aprobate în bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2020 prin HG. nr.234/2020.


Articole recente

Constanta-financiara-sigla-jpg
sprijina-jurnalismul-independent

One comment

  • Serparie!!!!

    Autoritatile nu vor face nimic!!!!

    De ce??

    Sunt CORUPTE iar SEFII percep comisioane de neinchipuit pentru un om de rand!!!

    DNA daca nu e corrupt sa scape mai adanc…

Leave a Reply

Your email address will not be published.