Două firme din România și trei din străinătate, interesate de ranfluarea navei eșuate în Portul Midia. Nu se știe cât va costa operațiunea

UPDATE

Două firme din România și trei din străinătate vor sunt interesate de ranfluarea navei eşuate Queen Hind, eșuate în Portul Midia, a anunţat directorul general al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanța (APMC), Daniela Şerban.

Operațiunea este unică în lume.

Oricine dorește poate depune oferte, potrivit caietului de sarcini, iar câștigătorul va fi desemnat de o comisie a CNAPMC vineri, 20 decembrie. Până în prezent, compania a cheltuit circa 60.000 de euro pentru diverse cheltuieli legate de navă.

Momentul când nava se răstoarnă

Daniela Şerban a declarat, vineri, într-o conferinţă de presă, că APMC a preluat operaţiunea de ranfluare a navei eşuate în Portul Midia, menţionând că operaţiunea este una unică în lume.   

„Vinerea trecută, Autoritatea Navală Română, prin Căpitănia Portului Midia, ne-a făcut adresă prin care APMC are obligaţia de a scoate navele eşuate din bazinul portuar. Din acea clipă am făcut şedinţă a Comitetului de Urgenţă şi am demarat procedura pentru ranfluarea acelei nave. Nu este o operaţiune uşoară, discutăm despre o navă care se află în şenalul navigabil din Portul Midia, această navă ocupă 40% din şenal. Procedura de achiziţie facem pe situaţii de urgenţă. (…) Am pregătit un caiet de sarcini, nu a fost uşor să-l facem pentru că este un accident naval atipic, marfa este în interiorul navei, nu este o marfă normală, ci sunt animale care sunt descompuse şi nu este uşor”, a spus Daniela Şerban.   

Ea a mai afirmat că în cadrul operaţiunii de ranfluare nu trebuie blocat şenalul navigabil din Portul Midia.  

„În momentul în care cei care vor câştiga această licitaţie şi vor veni pentru ranfluarea navei, noi nu trebuie să blocăm şenalul navigabil. Vor fi utilaje foarte mari, ţinând cont că nava are 11.000 de tone, Administraţia nu-şi poate permite să facă o greşeală pentru siguranţa navigaţiei şi pentru operatorii portuari care sunt în zona respectivă, nu putem să le blocăm activitatea. E un proces foarte complex, să ne luăm toate măsurile de siguranţă”, a explicat directorul APMC.   

Daniela Şerban a mai spus că o problemă la fel de mare o va reprezenta marfa de pe navă, deoarece oile decedate de la bordul navei trebuie scoase de acolo şi duse la incinerare. A mai spus că până în prezent există cinci firme care doresc să efectueze această operaţiune, dintre care trei sunt din străinătate, câştigătorul urmând să fie desemnat vinerea viitoare.  

„Avem cinci solicitări: avem două firme româneşti, una din Turcia, una din Grecia şi una din Gibraltar. Astăzi am înţeles că mai vine o solicitare de la o altă firmă, tot internaţională. Noi vom trimite caietul de sarcini către toate aceste societăţi şi companii. În caietul de sarcini le-am scris să vină şi cu un plan de ranfluare şi atunci nu putem să le dăm un termen de două zile, trei zile, ţinând cont de complexitatea pe care o are această operaţiune trebuie să fim foarte atenţi în ceea ce facem. Până joi la ora 16 primim ofertele, iar vineri ne pronunţăm”, a explicat Daniela Şerban.   

Ea a menţionat că deocamdată nu există pericol ecologic în zona respectivă.   

„În momentul de faţă nu există pericol ecologic în port. Important este pentru noi ca Administraţie să nu periclităm activitatea, ţinând cont că acolo în navă sunt cadavre, este vorba numai despre mirosul pe care îl emană aceste cadavre. Toate documentele primite nu atestă că este un pericol. Acest pericol ar fi exsitat dacă temperatura este peste 20 de grade, atunci cu siguranţă era, dar acum ţinând cont de condiţiile meteo, nava care e numai fier, nu e un pericol”, a mai afirmat Daniela Şerban.  

Directorul APMC a mai spus că până în prezent Administraţia a cheltuit cel mult 60.000 de euro cu operaţiunile efectuate în zona respectivă, inclusiv cele de strângere a cadavrelor din jurul navei şi că nu ştie la cât s-ar putea ridica operaţiunea de ranfluare. Daniela Şerban a mai spus că din momentul începerii operaţiunii respective îşi doreşte să nu dureze mai mult de 30 de zile.   

Nava Queen Hind, sub pavilion Palau, de 3785 tdw, încărcată cu 14.600 de oi şi un echipaj de 22 de marinari de naţionalitate siriană, s-a înclinat periculos şi s-a scufundat parţial pe bordul drept, în bazinul Portului Midia, după ce a plecat de la cheu. Autorităţile portuare au reuşit salvarea întregului echipaj. De asemenea, timp de mai multe zile, autorităţile au reuşit să salveze de la bordul navei 252 de oi. Aproape un sfert dintre acestea au murit ulterior.


Constanta-financiara-sigla-jpg
Hyundai ECO
sprijina-jurnalismul-independent

Articole recente

Leave a Reply

Your email address will not be published.