Dovada că ceva e putred în economia din Constanța

Bulevardul Tomis. Pe o porțiune de numai 250 de metri, 10 spații comerciale sunt scoase la închiriat, dar nu au clienți

Sunt 250 de metri între farmacia Miga și Primăria Constanța. Porțiunea aceea a bulevardului Tomis este – sau ar trebui să fie – una dintre cele mai importante din oraș. Centrul. Este o oglindă a modului cum funcționează orașul, din punct de vedere economic și social. În schimb, este dovada că ceva e putred în economia din Constanța.

O plimbare pe cei 250 de metri liniari din bulevardul Tomis îți lasă un gust amar. Constanța este un oraș părăsit de investitori, un oraș scos la mezat. Puteți găsi nu mai puțin de nouă spații de închiriat aici (sau de vânzare). Imaginea anunțurilor mari din vitrine este dezolantă. Se închiriază spații în care altă dată funcționau restaurante, cafenele, bănci comerciale, diverse magazine sau sedii de campanie electorală (al lui Horia Constantinescu, de pildă). Pe lângă acestea, sunt și vreo două spații părăsite.

De ce nu se închiriază? Primul motiv, evident, este lipsa de interes din partea oamenilor de afaceri. Constănțenii preferă probabil centrele comerciale, unde găsesc ușor locuri de parcare, spre deosebire de zona centrală. După intrarea în vigoare a noului regulament, care va taxa cu 5 lei pe oră, probabil, șoferii, și va limita la 3 ore parcarea, probabil că și alte afaceri din zonă vor avea de suferit. Pe de altă parte, chiar dacă există interes din partea clienților pentru închiriere, prețurile sunt prea mari pentru ceea ce poate suporta piața. În Constanța se cer, chiar și la periferie, 10 euro pe metru pătrat sau mai mult. De ce nu se ajunge la un compromis între cerere și ofertă? De ce proprietarii de spații preferă să le țină goale decât să le închirieze pe bani mai puțini? Greu de găsit un răspuns clar.

Se poate vitaliza centrul Constanței? Greu de crezut. Investițiile viitoare ale primăriei vizează alte zone: strada Ștefan cel Mare, bulevardul Lăpușneanu. Mall-urile sunt o concurență importantă. Una din soluțiile adoptate de alte orașe este transformarea zonelor centrale în unele pietonale. Experții trebuie să decidă dacă se poate aplica și aici. Cel mai probabil nu, pentru că Primăria, Prefectura și Consiliului Județean au sediul acolo. Sau poate se gândește cineva să facă un concurs de proiecte pentru a găsi cea mai bună soluție.

Probabil însă că vom rămâne mult timp cu imaginea dezolantă a unui oraș de închiriat.

Vă recomandăm și:

Constanța, un oraș de închiriat

VIDEO Primăria Constanța a tăiat 335 de arbori în primele 90 de zile din an. Câți vrea să planteze

Pe ce cheltuie banii Primăria Constanța, oraș aflat, practic, în faliment

Dacă ţi-a plăcut acest articol, urmăreşte Constanța 100% pe Facebook printr-un Like mai jos:
Constanta-financiara-sigla-jpg
sprijina-jurnalismul-independent

4 comentarii

  • dan t. coman

    Inceputul a fost facut atunci cind aceste spatii au fost oferite “luptatorilor in revolutia din Decembrie”, vă aduceți aminte? Țiganiada, vol.2

  • Sunt zone pentru trafic pietonal. Constantenii prefera mersul cu masina ….deci zona nu este atractiva pentru ei. Acesta este rezultatul cresterii necontrolate a numarului de autoturisme .

    • Pentru a avea o economie sustenabila a unui municipiu resedinta de judet trebuiesc intrunite anumite conditii dar printre cele mai importante se regaseste acea ca liderul urbei trebuie sa fie orientat catre economie sa vina in intampinarea agentilor economici cu un plan pe termen mediu ori in acest oras nu a existat asa ceva. Ba din contra, multi investitori au fugit sau nici macar nu au dorit sa se asocieze cu liderii administratiei publice. De aici regresul de aici si rezultatele negative. Nimeni nu vrea sa vina sa isi aseze birourile sa isi mute sediul catre un oras care are multe de oferit iar potentialul nu a fost exploatat corect. Administratiile trecute au indepartat orice mare investitor prin aroganta si matrapazlacurile pe care le au facut, vezi unde sunt edilii de ieri. Administratia de acum? O gluma. Un primar capiat cu o camarila fara viziune. O lupta constanta pe contractele cu statul si activitati conexe cu primaria. De ce a ales Amazon, Iasi, si nu Constanta? De ce multe alte companii au ales Cluj Iasi si nu Constanta? Au gasit administartii orientate catre mediul de afaceri nu golanii de prima mana din vechea administratie si capiatii de azi. Nu au nimic mai mult aceste 2 orase fata de Constanta, ba din contra, avem un PORT care este poarta de est a UE SI NATO. Domnule amiral, daca cumva citesti comentariu asta, aduna-te si aduna-ti gasca incompetenta si ridicati orasul. Aduceti investitori care creeaza locuri de munca si aduc bunastare orasului. Dar mi-e teama ca degeaba se scriu mii de randuri ca tot capiati si incapabili sunteti. Toti,inclusiv baietii aia de pe bvd Mamaia, marii revolutionari.

  • constanteanul

    Scaderea atractivitatii zonelor centrale istorice este un fenomen cu care toate orasele lumii se confrunta in ultimii 30 de ani, odata cu aparitia mall-urilor. Solutiile pe care le poate aplica primaria se aplica peste tot in lume si constau in amenajarea de spatii publice atractive si sprijinirea comerciantilor din zona cu idei si proiecte de modernizare adecvate, pe baza de studii si concursuri, simultan cu eliminarea disfunctionalitatilor sociale si diminuarea infractionalitatii generate de parasirea locuintelor din zona.
    Incepe si la noi moda proiectelor de regenerare urbana, care insa nu va genera efectele scontate daca proiectantii vor fi tot cei care au “amenajat” cu granit si pavele pixelate zona peninsulara si bulevardul Tomis, sau pasarelele din statiunea Mamaia.

Leave a Reply

Your email address will not be published.