
Anul trecut, 19.800 de persoane au murit în accidente rutiere în Uniunea Europeană, potrivit statisticilor publicate de Comisia Europeană.
Dintre acestea, aproximativ 1.500 au fost înregistrate în România, ceea ce plasează țara noastră pe primul loc în UE la capitolul mortalitate rutieră, cu o rată de aproape patru ori mai mare decât Suedia, considerată cea mai sigură țară din acest punct de vedere.
Evoluția deceselor rutiere
Conform raportului Comisiei Europene, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în UE a scăzut cu 3% față de 2023, ceea ce reprezintă aproximativ 600 de victime mai puțin. Deși în 2013 erau peste 24.000 de victime, iar în 2019 peste 22.700, ritmul scăderii este lent.
Pentru România, anul 2019 a fost cel mai tragic din ultimii ani, cu 1.864 de decese în accidente rutiere. Față de 2023, când au fost înregistrate 1.545 de victime, numărul deceselor a scăzut cu 3% anul trecut. Alte țări au avut scăderi mai pronunțate, precum Luxemburg (-31%), Lituania (-24%) și Slovenia (-17%). Pe de altă parte, în Franța numărul victimelor a crescut cu 1%, iar în Estonia cu 17%.
Mortalitatea rutieră: România, pe primul loc
Cu 77 de decese la un milion de locuitori, România înregistrează cea mai ridicată rată a mortalității rutiere din UE, urmată de Bulgaria (74). Chiar dacă ambele țări au redus numărul victimelor cu peste 20% față de 2019, siguranța rutieră rămâne o problemă majoră. La polul opus, cele mai sigure țări sunt Suedia (20 decese/milion) și Danemarca (24 decese/milion), în timp ce Norvegia, stat non-UE, stă cel mai bine cu doar 16 decese la un milion de locuitori.
Media Uniunii Europene este de 44 de decese rutiere la un milion de locuitori, iar țări precum Grecia, Croația, Portugalia și Letonia continuă să aibă rate ridicate ale mortalității pe șosele.
Cauzele principale ale accidentelor fatale
Statisticile europene arată că drumurile rurale sunt cele mai periculoase, 52% dintre accidentele mortale având loc în astfel de zone.
Bărbații sunt implicați în 77% dintre accidentele fatale, iar grupele de vârstă cele mai vulnerabile sunt tinerii (18-24 de ani) și adulții peste 65 de ani.
Din punct de vedere al tipului de participanți la trafic, cei mai afectați sunt:
- Ocupanții autovehiculelor (majoritatea deceselor)
- Motocicliștii (20%)
- Pietonii (18%)
- Bicicliștii (10%)
Utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (pietonii, bicicliștii și motocicliștii) reprezintă aproape 70% din decesele în mediul urban, ceea ce subliniază necesitatea unor măsuri urgente de siguranță rutieră.
Deși numărul accidentelor mortale a scăzut ușor în ultimii ani, România continuă să fie cea mai periculoasă țară din UE pentru participanții la trafic. Implementarea unor măsuri mai stricte de siguranță rutieră, în special pentru utilizatorii vulnerabili, înseamnă nu doar evitarea amenzilor UE, ci și salvarea a mii de vieți anual.