
Primarul Constanței, Vergil Chițac, a prezentat drept „parcare de aproape 500 de locuri” – utilizabilă și ca Park & Ride – o amenajare din zona Km. 4–5. În loc de aplauze, postarea a stârnit un val de critici, ironii și întrebări de bun-simț: cine și-ar lăsa mașina „pe câmp” ca să aștepte un autobuz la 10–15 minute, fără copaci, umbră, stație dedicată și legături rapide?
„Platforma deteriorată de pe strada Micșunelelor s-a transformat într-o parcare modernă cu 496 de locuri. Parcarea este una de tip „Park & Ride” și va putea fi folosită de cei vor să își lase mașinile la intrarea din partea de sud a orașului pentru a-și continua călătoria cu ajutorul transportului public. În același timp, aceasta va deservi și rezidenții care nu vor mai putea parca pe Șoseaua Mangaliei sau pe bulevardul 1 Mai.”, a declarat primarul.
Ce reproșează oamenii
Zeci de constănțeni au criticat declarația edilului chiar pe pagina sa de socializare. Iată câteva dintre comentarii:
- Locație și logică urbană
„Pe bucata aia de bulevard nu se parca oricum nimeni… Ce fac cei de la Bila și Far?” – L.T.
„Cine parchează în 4–5 când majoritatea au job în centru?” – B.B. - „Voi, ăștia din Primarie, tot la fel veti proceda? Aaa… nu. Da, bravo, lăsăm mașinile aici si mergem mai departe cu RATC-ul la muncă, școală. Praf in ochi…” Z.L.
„E Km 5, nu Km 4–5… dar stați, sunteți din Eforie, nu prea știți cartierele.” – A.M. - Park & Ride doar cu numele
„Park & Ride nu e o parcare la 300 m de prima stație, cu autobuz la 15 minute și ultima cursă la 23:00. Nu putem s-o ținem cu jumătăți de civilizație și să ne prefacem că livrăm.” – C.M.
„Faceți cap de linie și plecări din 5 în 5 minute dimineața, altfel nu iese nimic.” – F.S. - Transportul public: frecvență și calitate
„Cu care transport în comun? Cu ăla care vine la 15 minute?” – R.M.
„În iulie, fără aer condiționat și cu mirosuri… mi s-a făcut rău.” – O.P. - Parcări desființate în zonele aglomerate
„Pe Lăpușneanu ați desființat locuri. Acolo ce faceți?” – A.-M.M.
„Ați distrus zeci de afaceri pe Lăpușneanu; autobuzul oricum nu circulă pe bandă dedicată…” – C.J.-P.
„La Tomis 3 – Hașdeu? Răspundeți provocărilor reale, nu praf în ochi.” – C.C. - Soluții cerute: vertical, nu orizontal
„Parcări supraetajate când faceți? În cinci ani, niciuna.” – O.B.
„Mergea etajată, permitea terenul.” – F.C.
„Subterane sau supraterane, altfel nu rezolvați nimic.” – D.C. - Spații verzi și confort
„Nu văd un copăcel! În iulie–august ce temperatură va fi pe asfaltul ăla?” – C.N.
„De ce nu parcuri, locuri de joacă, piste de biciclete?” – C.C. - Lucrări începute și lăsate baltă
„Parcarea de pe Dionisie cel Mic e distrusă și abandonată de luni de zile, la fel parcul de la fostele Galerii Soveja.” – F.M.
„În spatele Galeriilor Soveja, 350 de locuri demolate fără sens.” – V.A.N. - Acces, siguranță, detalii tehnice
„Culoarul de acces e prea îngust. Chiar nu vă uitați pe planuri?” – C.D.
„Trei stâlpi de iluminat pe toată parcarea?” – C.M.
„Indicator de acces interzis – scos? Sau ‘face bani’ poliția locală?” – M.A. - Tonul general: ironie și neîncredere
„Încă o parcare goală, ca Gorbaciov.” – S.B.
„Sunt 250, nu 500… nu mai furați curent.” – L.
„Perfect pentru cei din Eforie: lăsați mașina aici și veniți cu autobuzul la primărie.” – G.P.
Ce înseamnă, de fapt, un Park & Ride funcțional
Dincolo de politică, Park & Ride este un sistem, nu o vopsea pe asfalt. Ca să funcționeze în Constanța, oamenii cer (și au dreptate):
- Conectivitate reală: stație dedicată la intrarea parcării, linii rapide spre centru (Tomis, Mamaia, Mircea, Lăpușneanu), plecări la 5 – 7 minute în orele de vârf, orar prelungit seara.
- Stimulente: parcare gratuită/ieftină + bilet integrat (parchezi, urci direct în autobuz, fără fricțiuni).
- Calitate: vehicule curate, aer condiționat funcțional, predictibilitate (aplicație cu timpi reali).
- Siguranță & confort: iluminat bun, supraveghere, trotuare civilizate, treceri pietonale, umbrire și copaci.
- Rețea coerentă: parcări la intrările în oraș (Agigea/Mangalia, Ovidiu, Valu, Palazu).
Miza reală: unde lipsește locul, se construiește pe verticală
Comentariile converg spre aceeași concluzie: cartierele și bulevardele cele mai aglomerate (Tomis 3–Hașdeu, Lăpușneanu, Faleză Nord, Capitol, Casa de Cultură, Trocadero) au nevoie de parcări supraetajate/subterane și de trotuare libere, nu de soluții „la margine”. În paralel, o strategie Park & Ride are sens numai dacă e legată de un transport public rapid, frecvent și predictibil.






Vorbe, vorbe de ani de zile. Ce se rezolva?! Puricati fiecare consilier local care aproba ineptiile demolatorului de primar. De ani de sile, Constanța e la pământ cu parcarile. In 2 mandate, nu e in stare sa construiasca MACAR UNA BUCATA PARCARE SUBTERANA /SUPRAETAJATA. Cine naiba l-a votat pe asta? Nici nu aveai cu cine vota, pt ca intentionat ceilalți candidati erau vai de ei. Stelian Ion era cat de cat ok.
Sa se regina la legea de aleheri primar in 2 tururi, cu peste 50%.
Ați votat Chițac? Șșștt, ciocu mic, atunci… Cînd v-am scris pe aici că e un nenorocit de politruk, ați rîs.
una din probleme este faptul ca de 30 de ani sau dat autorizatie de constructie pentru mii de blocuri cu nerespectarea normativelor legale care spun ca trebuie sa asiguri subterna sau aferent si locuri de parcare pentru fiecare apartament construit….utatiti va numai la piscina vietii de pe avram iancu …cum naiba sa construiesti asa ceva stiind ca vei cauza un dezastru zi de zi pe o strada pe care oricum nu incapeau nici cate o masina pe fiecare sens…acum de abia mai poti circula iar ambuteiajele sunt cat casa…