FPTR, unde vicepreședinte este un constănțean, vrea ca fiecare român care își petrece vacanța în străinătate să plătească o taxă statului român

Imagine din Londra. Potrivit FPTR, dacă vrei să o vizitezi, ar trebui să plătești o taxă pentru a promova România

FPTR, unde vicepreședinte este omul de afaceri constănțean Nicolae Bucovală, proprietar de hoteluri pe litoral, vrea ca fiecare român care își face vacanța în străinătate să plătească o taxă statului român. În replică, Alin Burcea, președinte fondator ANAR, spune că propunerea are ca model turistic Coreea de Nord, Afganistan sau România comunistă.

Taxa ar urma să fie plătită și de cei care pleacă prin agenții de turism, dar și de românii care pleacă în vacanțe pe cont propriu.

Iată ce spune Alin Burcea:

Ca om de turism cu experiență de peste 35 de ani, iau act cu surprindere și indignare față de propunerea absurdă a Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) de a impune o taxă asupra turiștilor români care călătoresc în afara țării, taxă sugerată sub pretextul promovării României. Această idee este complet nejustificată și anticoncurențială.

Mentalitatea comunistă a unor hotelieri din România, care se concentrează exclusiv pe creșterea prețurilor și nu pe îmbunătățirea calității serviciilor, reprezintă o insultă la adresa industriei turismului și a turiștilor români. Acești hotelieri par să dorească să închidă turistii români în țară, forțându-i să se cazeze în hoteluri scumpe și neîngrijite. Este inacceptabil să se sugereze că acesta ar fi modelul de dezvoltare pentru turismul românesc!

Nu putem ignora faptul că suntem parte a Uniunii Europene, unde libera circulație a cetățenilor este un drept fundamental. Ministerul Turismului nu dorește să aloce resurse pentru promovarea țării noastre în mod eficient, pentru că aceste sume nu pot fi consumate.

Avem Organizațiile de Management al Destinației (OMD) care colectează bani, mulți bani pentru promovare, dar nu fac nimic. De ce nu fac? De ce stau? De ce trebuie taxe noi, când avem taxele turistice, de stațiune?

Domnul Nicolae Istrate, vicepreședinte FPTR, a fost secretar de partid la ITHR (Întreprinderea de Turism, Hoteluri, Restaurante din vremea comunismului) București. Probabil de aceea are această gândire.

Noi, cei care gândim lucid și realist în turism, fie că suntem agenți de turism, hotelieri ori transportatori, credem că fiecare destinație ar trebui să îi stimuleze pe turiști să vină. Nu să îi penalizeze pe cei care nu vor. Altfel, să ne amintim de România comunistă, când aveam nevoie de aprobări pentru plecări ”în afară” și trebuia să depunem pașapoartele, la revenire, la secția de Miliție. Mă întreb dacă această perioadă reprezintă modelul propunerii FPTR, ori Coreea de Nord, care primește turiști totuși, dar îi lasă ”un pic” mai ”greu” să iasă din țară pe proprii cetățeni.

Mai util ar fi să avem un fond de asigurare pentru biletele de avion care ar putea despăgubi turiști în cazul unor anulări sau, mai ales, insolvențe sau falimente ale unor companii aeriene. Sau să avem în continuare voucherele de vacanță în formula consacrată, pentru care ANAT și agențiile de turism au militat atât, primind și ”mulțumiri” adecvate de la colegii de la FPTR.

În final, reamintesc faptul că agențiile de turism au 19% TVA la comision, iar hotelurile și restaurantele au 9% în prezent. Noi nu am cerut ca lor, hotelierilor, să le crească TVA-ul. Firmele private nu propun creșteri de taxe.”

Alin Burcea este și fost Secretar de Stat în Ministerul Turismului.

Cum explică FPTR

Iată și poziția FPTR:

„- FPTR susține înființarea Organizației de Management al Destinației la nivel național, cu scopul de a revoluționa și susține promovarea dinamică și sustenabilă a României. Această inițiativă are ca obiectiv ca, în următorii 4-5 ani, contribuția turismului la Produsul Intern Brut al țării să atingă procentul de 8-10%

– cu siguranță, în următorii 2 ani, bugetul consolidat al statului nu va putea aloca resurse suficiente pentru o promovare eficientă a țării noastre,

– avem în vedere posibilitatea de a obține anual aproximativ 15 milioane de euro anual (potrivit estimărilor FPTR) pentru promovarea turismului; aceste fonduri vor fi puse la dispoziția OMD-ului național prin introducerea unei taxe speciale de promovare,

 – în prezent, analizăm posibilitatea ca această taxă să fie percepută ca o sumă fixă pentru întregul sejur sau ca o cotizație pentru fiecare zi de călătorie în străinătate pentru cetățenii români,

– taxa de promovare turistică va fi colectată de către agențiile de turism, platformele de rezervări, și alți intermediari similari, fiind apoi virată lunar în contul OMD-ului național, într-un mod similar cu colectarea taxei speciale de promovare – denumită și „taxa de stațiune” sau „city tax” – de către unitățile de cazare,

– se analizează un proiect mai vechi promovat de o altă organizatie patronală din industria turismului, care propune instituirea unei taxe similare în valoare de 1 euro pentru fiecare bilet de avion vândut pentru zborurile către destinații externe.
  
Un argument important în această discuție este exemplul Turciei, unde turismul contribuie cu 10% la PIB și unde cetățenii turci sunt supuși unei taxe fixe de 12 euro pentru fiecare călătorie în străinătate.

În aceste condiții, FPTR consideră că OMD-ul național, condus de profesioniști eficienți, cu un buget final de aproximativ 20-25 de milioane de euro, care include și contribuția statului pentru promovare turistică, poate juca un rol crucial în promovarea țării noastre, contribuind astfel la atingerea obiectivului nostru de a crește ponderea turismului la PIB-ul României la nivelul de 8-10% în următorii 4-5 ani.”

Ministrul neagă

Ministrul Economiei, Ştefan Radu Oprea, spune că nu s-a discutat despre instituirea unei taxe pentru cetăţenii români care aleg să-şi petreacă concediul în străinătate, propusă de patronatele din turism. „Aflu de la televiziunile de ştiri că ar exista o propunere din partea patronatelor din turism de instituire a unei taxe pentru cetăţenii români care aleg să-şi petreacă concediul în străinătate. Spun public că în cadrul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului NU s-a discutat o astfel de idee şi NU a fost vreodată găsită o astfel de soluţie pentru finanţarea imaginii României în exterior pentru atragerea turiştilor străini”, a scris ministrul pe Facebook. Oprea a adăugat că promovarea României ca destinaţie turistică se face prin campanii, finanţate din bugetul MEAT. „Astăzi este ultima zi de campanie pe străzile din Paris, va urma încă o campanie în Marea Britanie la BBC”, a adăugat ministrul.


Puteți urmări Constanța 100% și pe Google News sau canalul de WhatsApp.

Conținutul website-ului www.ct100.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website.

Comentariile la articole sunt moderate. Așa se întâmplă încă din 2015, de la înființarea Constanța 100%. Am luat această decizie pentru a evita injuriile, calomniile, informațiile false. Dacă doriți să comentați, vă solicităm să folosiți un limbaj decent, să nu folosiți atacuri la persoană și nici informații false. Utilizatorului îi revine întreaga responsabilitate a comentariilor și a acțiunilor sale decurgând din acest act.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Post

Trei evenimente culturale de excepție într-o singură zi în cadrul proiectului „Khetanes - Împreună”

mar sept. 26 , 2023
Organizatorii proiectului „Khetanes – Împreună” invită publicul constănțean miercuri, 27 septembrie, începând cu ora 18:00, la o serie de evenimente culturale de excepție: vernisajul expozițiilor de pictură și de fotografie și premiera spectacolului de teatru realizat în cadrul proiectului. Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile. Spectacolul de teatru „Khetanes […]

V-ar putea interesa și: