Geniul lui Anghel Saligny a ieșit, din nou, la iveală

Grinzile metalice din structura de rezistență a Cazinoului din Constanța, proiectată de Anghel Saligny, s-au păstrat foarte bine

Geniul lui Anghel Saligny, omul care a schimbat, prin munca sa, fața Dobrogei, a ieșit din nou la iveală, la aproape 100 de ani de la moartea sa.

Lucrările la Cazinoul din Constanța au intrat într-o nouă etapă. Echipele de muncitori decopertează planșeele pentru ca experții să poată studia structura de rezistență a grinzilor metalice. Singurele grinzi care s-au păstrat foarte bine și nu necesită înlocuirea sunt cele construite de inginerul Anghel Saligny. Acestea necesita numai curățire și revopsire cu vopsea anticoroziva.

„Ne aflăm în faza de decopertare, de scoatere a tencuielilor crăpate. Se lucrează la desfacerea, în anumite zone, a planșeelor. Acum se decopertează planșeele dintre subsol și parter pentru că s-a observat că multe dintre grinzile metalice de susținere sunt corodate. S-a îndepărtat betonul pentru a se observa care este starea lor actuală, unele vor fi înlocuite, altele vor fi consolidate, dar s-a descoperit că unele dintre ele sunt foarte bune, chiar daca au peste 110 ani”.

Arh. Radu Cornescu – reprezentant Primăria Municipiului Constanța

Concomitent au loc și lucrări de demolare a zidurilor neportante care vor face loc astfel, noii configurații ce va oferi o circulație mai lejeră prin funcțiunile care au fost gândite în proiect, conform autorizației de construire emise de Primăria Municipiului Constanța.

„Au fost demolate o parte dintre ziduri, din spațiul restaurantului de la parter și din fosta bucătărie, la fel și scara dinspre nord-est, construită în timpul lucrărilor din anul 1987 și care acoperea ornamentele originale ale Cazinoului. Se decopertează șapa și betonul pentru a se afla starea exactă de rezistență a clădirii care este foarte important de cunoscut și numai prin decopertare se poate observa dacă există grinzi corodate, armături care au ruginit și nu mai fac față pentru rezistența clădirii. În zonele degradate betonul va fi scos, iar apoi vor veni specialiștii care vor efectua o nouă expertiză pentru a face noi completări ale proiectului pentru începerea fazei de restaurare. Se vor face studii pentru fiecare element în parte. S-a observat că grinzile construite de Anghel Saligny s-au păstrat foarte bine, sunt sănătoase însă grinzile perpendiculare sunt corodate. După ce planșeele din zonele degradate vor fi date jos, experții în rezistență vor decide dacă acestea trebuie să fie înlocuite, consolidate sau doar date cu vopsea anticorozivă”.

Arh. Radu Cornescu

După ce aceste lucrări din prima fază a proiectului vor fi finalizate, va începe etapa propriu-zisă de restaurare a simbolului Constanței.

Lucrările vor respecta proiectul avizat, cu grija de a se restaura ornamentele arhitecturale Art Nouveau din anul 1910, atât interioare, cât și exterioare.

Academician, inginer constructor, ministru și pedagog român, Anghel Saligny este considerat unul dintre pionierii tehnicii mondiale în proiectarea și construcția podurilor și silozurilor cu structură metalică, respectiv de beton armat, unul dintre întemeietorii ingineriei românești.

Anghel Saligny a proiectat Portul Constanța. Lucrările de construcţie ale portului au început în anul 1896 şi au durat 13 ani. Inginerul Anghel Saligny a fost timp de 10 ani directorul general şi şeful proiectului. Din pământul excavat a făurit faleza Cazinoului. A construit silozurile din port care îi poartă numele, devenite monument istoric, dar și podul peste Dunăre între Fetești și Cernavodă. La acea vreme era considerat a fi cel mai lung pod din Europa și al treilea pod din lume având 4.088 de metri, cu tot cu rampele de acces.


sprijina-jurnalismul-independent
Constanta-financiara-sigla-jpg

Articole recente

Leave a Reply

Your email address will not be published.