Goi pușcă, dar plini de înțelesuri

Câteodată, pur și simplu, simți nevoia să râzi ca să fugi de grijile cotidiene. Să râzi frust, adică brut, natural, simplu. A alege să vezi o comedie este o soluție excelentă, mai ales atunci când Stagiunea Estivală a Artelor Spectacolului (SEAS) 2023 îți oferă această ocazie într-o ambianță perfectă pentru relaxare: aer curat, public ales, cadru prietenos, unde pare că toată lumea cunoaște pe toată lumea.

Așa părea să fie și seara de 9 august  când, pe scena Teatrului Soveja, au urcat actorii Teatrului de Stat Constanța pentru reprezentația piesei „Goi pușcă”, după piesa lui Simon Beaufoy. Atât. Doar că acest spectacol nu este una dintre acele comedii de unde să pleci cu mușchii faciali durându-te de râs, ci este mai mult de atât.

În primul rând, mi-a plăcut încercarea regizorului Vlad Cristache de a face o (re)contextualizare fină a poveștii. Prezentarea situației socio-economice din Yorkshire, în care fabrica de oțel din Sheffield produce mai mulți șomeri decât obiecte metalice, este făcută asemenea filmulețelor propagandistice naziste din timpul celui de Al Doilea Război Mondial sau ale documentarelor comuniste din Epoca de Aur. Totul este la superlativ într-o prezentare demagogică a vieții omului simplu din Marea Britanie în timpul reformelor economice realizate de conservatori. Publicul de o anumită vârstă sigur a simțit câțiva fiori pe șira spinării… Acest intro a fost însă mai mult decât o plasare spațio-temporală a acțiunii piesei. A fost un avertisment subtil, aluziv pentru nostalgicii oricărei forme de cenzurare a realității. Regimul Thatcher, departe de a fi unul dictatorial, a produs și drame prin anumite măsuri economice. Doamna de fier a fost deopotrivă iubită și hulită, ca orice personalitate politică marcantă și reformatoare. Pentru publicul tânăr, nu știu dacă acest început a fost mai mult decât o ironie la adresa a ceea ce avea să se întâmple pe scenă. Sloganul conservatorilor „Don’t just hope for a better life. Vote for one.” este răstălmăcit extraordinar de desfășurarea narativă a piesei în care protagoniștii sunt siliți să facă lucruri mai puțin conservatoare pentru a rezolva drame individuale.

„Goi pușcă” este și un spectacol al vulnerabilității, al fragilității masculine. Într-o lume în care stereotipul este acela că striptease-ul este feminin prin excelență și că bărbații care optează pentru această activitate sunt și ei niște păpuși în variantă masculină, un fel de Ken nerecomandat minorilor, piesa lui Beaufoy ne pune în situația de a ne repoziționa, de a revizita prejudecățile cu care ne înarmăm deseori și pe care le transformăm în judecăți de valoare, părând că deținem adevărul absolut atunci când nu debităm decât locuri comune.  Pe scenă urcă tipologii diferite de bărbați care nu mai au un loc de muncă, factor declanșator al unor probleme mai mari, mai profunde. Dorința lor de a-i proteja pe cei dragi, de a le oferi confort emoțional și cele necesare unui trai decent sau ușor luxos, pe alocuri, ca în cazul lui Gilbert, sau dorința de a nu mai fi singur și a nu se mai simți invalidat social, ca în cazul homosexualului ascuns Lomper, alias Theodor Șoptelea, îi pune în situația de a hotărî că pot face rapid rost de bani dacă înființează o trupă de striptease, remarcând o anumită cerință de piață, dovedită de recentul succes Chippendales în comunitatea locală. Și acest bărbați, deveniți aproape peste noapte „Buci de oțel”, se expun mitralierelor critice atât feminine, cât și masculine. Neîncadrându-se în tiparele acceptate și necesare ale acestei meserii, ideea salvatoare pare a fi dezgolirea completă în fața publicului, astfel încât să fie un plus față de concurență. Marketing in nuce. Creierul acestei operațiuni de reinventare este întrupat de Marian Adochiței, distins de altfel pentru acest rol cu premiul pentru cel mai bun în rol principal în cadrul Festivalului Naţional de Comedie de la Galaţi, ediţia XXXIII. El este Gaz, un tată divorțat ce luptă pentru a-și păstra dreptul de a-și vedea fiul crescând, drept pe care o soție (prea) responsabilă dorește să i-l îngrădească din cauza neplății pensiei alimentare și a vieții la limita legalității pe care o duce.

Recomandare: „Mass”. Careul de (ne)vinovați

Și ce vedem, de fapt, pe scenă prin această dezbrăcare completă care, aparent, ar fi punctul culminant al piesei? Într-o derulare epică rapidă, căci nevoia de bani a personajelor este urgentă, vedem construcții solide. Fiecare personaj luptă și depășește un complex. Gaz, tatăl incapabil să își susțină material copilul, dovedește că este capabil de orice sacrificiu pentru acesta. Dave, jucat de Ionuț Paul Ștefan, este grăsunelul soț veșnic la dietă și cu o viață sexuală autoreprimată din cauza neîncrederii în sine; el ajunge să își expună burtica natural după ce primește validarea soției, de care avea atâta nevoie și singura care contează pentru el, de fapt, așa că își recapătă bărbăția reușind să aducă bani familiei. Soțul mai vârstnic, Gerald, întruchipat de Iulian Enache, care se definește prin puterea lui de a asigura stabilitate economică unei soții capricioase și cu gusturi și nevoi rafinate, ar fi trebuit să își recapete încrederea în sine prin simplul fapt că reușește să obțină un loc de muncă. Devoalat de către executorii judecătorești și părăsit de nevastă, el are nevoie de o recuperare a masculinității sale care freamătă în fața oricărei femei frumoase, după ce ani de zile a stat în umbra unei soții-zeițe, care îl mai și părăsește neînțelegând că faptul de a-i fi ascuns luni de zile că este șomer s-a datorat dorinței de a o proteja. Lomper, homosexualul ascuns și sinucigaș din teama de a nu își vedea mama suferind când îi va afla identitatea sexuală, depășește acest complex al rușinii, indus de o educație pudibondă și limitativă, și se integrează în acest grup de bărbați aflați în criză, care se salvează unul pe celălalt printr-o putere vindecătoare colectivă.  În sfârșit, grupul complexaților este completat de Calu’ – Florentin Roman, personaj posesor ironic al unei porecle în opoziție cu înzestrarea sa falică, respectiv Guy – Ștefan Mihai, opusul lui Calu’, dar care are preferințe masculine, deși ar putea fi dorit de toate femeile.

Da, am râs cu lacrimi, pe alocuri la piesa „Goi pușcă”. Pentru mine, scena preselecțiilor pentru formarea trupei a fost genială. Da, a existat și ceva ce nu a fost pe gustul meu: tușele prea grosiere date de actrițele întruchipând nevestele amețite/bete în seara reprezentației Chippendales, acompaniate de prietena lor, Bee. Sau poate s-a dorit a fi un egal în oglindă în această lume stereotipic inversată: bărbații (și nu femeile) fac striptease, femeile (și nu bărbații) sunt grobiene, ascunzându-și tristețea și frustrările în manifestări lipsite de eleganță, potențate de alcool, un fel de ser al adevărului… Nu știu.

Recomandare: Tatăl. Al meu, al tău, al oricui

Dincolo însă de toate acestea, am apreciat viziunea regizorală și deopotrivă talentul actorilor de a interpreta extraordinar o partitură grea, care ar fi putut ușor cădea în platitudine și exhibiționism prost înțeles. Am apreciat, în plus, curajul de a te expune imperfect ochilor nemiloși ai unor străini pentru a arăta încă o dată că omul este frumos în toate formele sale și că dincolo de trupuri perfecte sunt suflete. Cumva, „Goi pușcă” este și o reiterare a unui loc comun, acela că atât femeile, cât și bărbații își doresc lângă ei nu corpuri de Adonis ori Afrodite, ci suflete sincere și calde în platoșe imperfecte din carne și sânge. Jos pălăria! Aăă, ba nu, păstrați pălăria!

Ce mai puteți vedea la SEAS 2023

Vineri, 11 august 2023, ora 21:00, la Teatrul de vară Soveja, Teatrul „Regina Maria” Oradea prezintă spectacolul „COLIVIA NEBUNELOR” de Jean Poiret, regia Daniel Vulcu.

Sâmbătă, 12 august 2023, ora 21:00, în Parcul Arheologic, Teatrul „Maria Filotti”, Brăila prezintă spectacolul „NAUFRAGIAT!”  de Donald Margulies, regia Andrei Huțuleac.

Luni, 14 august 2023, ora 21:00, la Teatrul de vară Soveja, Teatrul „Tudor Vianu” Giurgiu prezintă spectacolul „SPECTATORUL CONDAMNAT LA MOARTE” după Matei Vișniec, regia Antonella Cornici, cu Marius Manole și Carmen Tănase în rolurile principale.

Miercuri, 16 august 2023, ora 21:00, la Sala Studio, Teatrul „Stela Popescu” București prezintă cel mai nou musical în regia lui Răzvan Mazilu, spectacolul „HEDWIG AND THE ANGRY INCH” text de John Cameron Mitchell, muzica și versurile Stephen Task.

Joi, 17 august 2023, ora 21:00, în Parcul Arheologic, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad – Trupa Marionete prezintă spectacolul „ISTORIA MUZICII PENTRU COPII (ȘI PĂRINȚII LOR)”, regia Cristian Ban.

Vineri, 18 august 2023, ora 21:00, la Teatrul de vară Soveja, Teatrul Excelsior București prezintă spectacolul „OPERA DE TREI PARALE” de Bertolt Brecht, regia, coregrafia și costumele create de Răzvan Mazilu.

Sâmbătă, 19 august 2023, ora 21:00, la Sala Studio, Teatrul Dramaturgilor Români  București prezintă spectacolul „STOP THE TEMPO” de Gianina Cărbunariu, regia Mara Oprea.

Duminică, 20 august 2023, ora 21:00, la Teatrul de vară Soveja, Teatrul Excelsior București prezintă spectacolul „ORAȘUL NOSTRU” de Thornton Wilder, regia Alexandru Dabija.

Marți, 22 august 2023, ora 21:00, în Parcul Arheologic, Teatrul Tineretului Piatra Neamț prezintă „VISĂTORUL” după Ian McEwan, un spectacol-concert de Ada Milea.

Miercuri, 23 august 2023, ora 21:00, la Teatrul de vară Soveja, Teatrul Tineretului Piatra Neamț prezintă spectacolul „RINOCERII” de Eugène Ionesco, regia Radu Iacoban.

Joi, 24 august 2023, ora 21:00, în Parcul Arheologic, Teatrul Național Târgu-Mureș, Compania „Liviu Rebreanu” prezintă spectacolul „SOȚ DE VÂNZARE”, de Mikhail Zadornov și Sergei Fomin, regia Csaba Varga.

Vineri, 25 august 2023, ora 21:00, la Teatrul de vară Soveja, Teatrul Mic București prezintă spectacolul „TARTUFFE SAU IMPOSTORUL” de Moliere, regia Gelu Colceag.

Duminică 27 august 2023, ora 21:00, la Teatrul de vară Soveja, Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova prezintă spectacolul „1,2,3…BÉBÉ” de André Roussin, regia Alexandru Boureanu & Raluca Păun.


Puteți urmări Constanța 100% și pe Google News sau canalul de WhatsApp.

Conținutul website-ului www.ct100.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website.

Comentariile la articole sunt moderate. Așa se întâmplă încă din 2015, de la înființarea Constanța 100%. Am luat această decizie pentru a evita injuriile, calomniile, informațiile false. Dacă doriți să comentați, vă solicităm să folosiți un limbaj decent, să nu folosiți atacuri la persoană și nici informații false. Utilizatorului îi revine întreaga responsabilitate a comentariilor și a acțiunilor sale decurgând din acest act.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Post

Programul CT BUS de Ziua Marinei

joi aug. 10 , 2023
CT BUS anunță publicul călător că, în perioada 14-15 august 2023, tonetele pentru vânzarea de bilete și abonamente sunt închise, cu excepția următoarelor:  TONETA                14/08/2023       15/08/2023 Centrală                08:00-16:00       închis Eliberării      […]

V-ar putea interesa și: