
Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane organizează, vineri, o grevă de avertisment, sindicaliştii atrăgând atenţia asupra problemelor cu care se confruntă. Protestul are loc între orele 07.00 şi 09.00. În acest moment sunt oprite un număr de 266 de trenuri (de călători, private și de marfă).
CFR a anunţat, joi, că angajaţii CFR Călători nu vor lua parte la greva de avertisment, iar dacă protestul anunţat de una dintre organizaţiile sindicale va afecta parte din garniturile de tren, călătorii pot solicita rambursarea contravalorii biletului.
Federaţia, afiliată la Blocul Naţional Sindical, a declarat următoarele:
„Constatăm că agenda politicienilor care preiau managementul căii ferate nu corespunde cu lista de priorităţi formulată cu claritate şi public de către lucrătorul feroviar”, au mai transmis sindicaliştii.
Aceştia precizează motivele pentru care au decis să organizăm greva de avertisment din 15 septembrie:
– Lipsa bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate pe anul în curs, ceea ce conduce inevitabil la un blocaj generalizat în sectorul feroviar.
– Lipsa finanţării strategice şi coerente a căii ferate.
Pentru readucerea structurii feroviare româneşti la parametrii europeni este nevoie de un proiect de ţară corect coordonat cu structurile europene şi finanţat cu câteva zeci de miliarde de euro. Până în acest moment, un astfel de proiect nu a fost finanţat, iar deschiderea unor şantiere pe coridoare de transport dedicate strict interesului european lasă în paragină restul ţării”, au transmis sindicaliştii.
„Se aminteşte din ce în ce mai rar că în astfel de condiţii de salarizare, dar mai ales având în vedere relaţia greşită care se construieşte între management şi lucrătorii feroviari, companiile de stat de la calea ferată, unităţi strategice pentru economia româneasca, vor rămâne fără angajaţi”, arată sindicaliştii.
Potrivit acestora, deficitul de angajaţi depășește 6.000 de oameni, iar orele suplimentare înregistrate sunt de ordinul zecilor de mii.
„Trebuie doar să mai amintim despre condiţiile de muncă din gări, depouri, revizii de vagoane, linii sau instalaţii, fie vara sau iarna, la temperaturi imposibile. Este important să mai precizăm că multe, prea multe din exigenţele siguranţei circulaţiei feroviare cu care sunt operate transporturile pe calea ferată se rezolvă doar datorită priceperii şi improvizaţiilor inginerilor şi lucrătorilor feroviari”, au mai precizat sindicaliştii.
COMPLETARE. Conducerea CFR își cere scuze
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA transmite în primul rând scuze călătorilor afectați de greva de avertisment, organizată de federațiile sindicale, în intervalul orar 07.00 – 09.00, dar și tuturor operatorilor de transport de călători și de marfă, care nu și-au putut desfășura activitatea feroviară, conform graficului normal de circulație.
Iată comunicatul de presă al acesteia:
„Din punct de vedere al traficului feroviar, menționăm faptul că la nivelul întregii rețele feroviare, între orele 07 – 09.00, erau programate să circule 397 de trenuri de călători, care aparțin celor 6 operatori de transport feroviar de călători. Menționăm faptul că, la această oră, conform primelor centralizări privind traficul feroviar, peste 90% dintre garniturile programate să pornească în cursă, să sosească în stațiile de destinație, sau aflate în circulație și oprite în gări, între orele 07.00 – 09.00, vor înregistra întârzieri pe tot parcursul acestei zile, însă vă asigurăm că personalul feroviar de specialitate al companiei va colabora cu toți operatorii de transport pentru restabilirea graficului normal de circulație al trenurilor.
‼ ‼ ‼ 𝐃𝐨𝐦𝐧𝐮𝐥 𝐈𝐨𝐧 𝐒𝐢𝐦𝐮-𝐀𝐥𝐞𝐱𝐚𝐧𝐝𝐫𝐮, 𝐃𝐢𝐫𝐞𝐜𝐭𝐨𝐫 𝐆𝐞𝐧𝐞𝐫𝐚𝐥 𝐚𝐥 𝐂𝐅𝐑 𝐒𝐀, 𝐚𝐝𝐫𝐞𝐬𝐞𝐚𝐳𝐚̆ 𝐩𝐮𝐛𝐥𝐢𝐜 𝐬𝐜𝐮𝐳𝐞 𝐦𝐢𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐝𝐞 𝐜𝐚̆𝐥𝐚̆𝐭𝐨𝐫𝐢 𝐚𝐟𝐞𝐜𝐭𝐚𝐭̦𝐢 𝐝𝐞 𝐠𝐫𝐞𝐯𝐚 𝐬𝐚𝐥𝐚𝐫𝐢𝐚𝐭̦𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐜𝐨𝐦𝐩𝐚𝐧𝐢𝐞𝐢 𝐬̦𝐢 𝐭𝐫𝐚𝐧𝐬𝐦𝐢𝐭𝐞 𝐮𝐫𝐦𝐚̆𝐭𝐨𝐫𝐮𝐥 𝐦𝐞𝐬𝐚𝐣:
𝐷𝑖𝑛 𝑝𝑎̆𝑐𝑎𝑡𝑒, 𝑎𝑠𝑡𝑎̆𝑧𝑖 𝑖𝑛𝑡𝑒𝑛𝑡̦𝑖𝑎 𝑑𝑒 𝑖̂𝑛𝑐𝑒𝑡𝑎𝑟𝑒 𝑎 𝑎𝑐𝑡𝑖𝑣𝑖𝑡𝑎̆𝑡̦𝑖𝑖 𝑖̂𝑛𝑡𝑟𝑒 𝑜𝑟𝑒𝑙𝑒 07.00-09.00, 𝑎𝑛𝑢𝑛𝑡̦𝑎𝑡𝑎̆ 𝑑𝑒 𝑐𝑎̆𝑡𝑟𝑒 𝑜𝑟𝑔𝑎𝑛𝑖𝑧𝑎𝑡̦𝑖𝑖𝑙𝑒 𝑠𝑖𝑛𝑑𝑖𝑐𝑎𝑙𝑒, 𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑎𝑐𝑡𝑖𝑣𝑒𝑎𝑧𝑎̆ 𝑙𝑎 𝑛𝑖𝑣𝑒𝑙𝑢𝑙 𝐶𝑁𝐶𝐹 𝐶𝐹𝑅 𝑆𝐴, 𝑠-𝑎 𝑚𝑎𝑡𝑒𝑟𝑖𝑎𝑙𝑖𝑧𝑎𝑡!
𝑉𝑟𝑒𝑎𝑢 𝑠𝑎̆ 𝑓𝑖𝑒 𝑐𝑙𝑎𝑟 𝑑𝑒 𝑙𝑎 𝑏𝑢𝑛 𝑖̂𝑛𝑐𝑒𝑝𝑢𝑡: 𝑛𝑢 𝑐𝑜𝑛𝑡𝑒𝑠𝑡 𝑑𝑟𝑒𝑝𝑡𝑢𝑙 𝑠𝑖𝑛𝑑𝑖𝑐𝑎𝑡𝑒𝑙𝑜𝑟 𝑑𝑒 𝑎 𝑜𝑟𝑔𝑎𝑛𝑖𝑧𝑎 𝑎𝑐𝑒𝑠𝑡 𝑝𝑟𝑜𝑡𝑒𝑠𝑡, 𝑒𝑠𝑡𝑒 𝑢𝑛 𝑑𝑟𝑒𝑝𝑡 𝑐𝑜𝑛𝑓𝑒𝑟𝑖𝑡 𝑑𝑒 𝑑𝑖𝑠𝑝𝑜𝑧𝑖𝑡̦𝑖𝑖𝑙𝑒 𝑙𝑒𝑔𝑎𝑙𝑒 𝑑𝑎𝑟 (𝑝𝑒𝑛𝑡𝑟𝑢 𝑐𝑎̆ 𝑒𝑥𝑖𝑠𝑡𝑎̆ 𝑢𝑛 𝑚𝑎𝑟𝑒 𝑑𝑎𝑟), 𝑐𝑎̂𝑛𝑑 𝑓𝑎𝑐𝑒𝑚 𝑎𝑠𝑡𝑓𝑒𝑙 𝑑𝑒 𝑎𝑐𝑡̦𝑖𝑢𝑛𝑖 𝑡𝑟𝑒𝑏𝑢𝑖𝑒 𝑠𝑎̆ 𝑛𝑒 𝑔𝑎̂𝑛𝑑𝑖𝑚 𝑓𝑜𝑎𝑟𝑡𝑒 𝑏𝑖𝑛𝑒 𝑙𝑎 𝑐𝑜𝑛𝑠𝑒𝑐𝑖𝑛𝑡̦𝑒𝑙𝑒 𝑢𝑛𝑢𝑖 𝑎𝑠𝑒𝑚𝑒𝑛𝑒𝑎 𝑑𝑒𝑚𝑒𝑟𝑠. 𝑆𝑜𝑙𝑢𝑡̦𝑖𝑖𝑙𝑒 𝑝𝑒 𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑙𝑒-𝑎𝑚 𝑝𝑟𝑜𝑝𝑢𝑠, 𝑖̂𝑛 𝑝𝑒𝑟𝑚𝑎𝑛𝑒𝑛𝑡̦𝑎̆, 𝑎𝑙𝑎̆𝑡𝑢𝑟𝑖 𝑑𝑒 𝑒𝑐ℎ𝑖𝑝𝑎 𝑚𝑎𝑛𝑎𝑔𝑒𝑟𝑖𝑎𝑙𝑎̆, 𝑎𝑢 𝑓𝑜𝑠𝑡 𝑜𝑟𝑖𝑒𝑛𝑡𝑎𝑡𝑒 𝑝𝑒𝑛𝑡𝑟𝑢 𝑐𝑜𝑛𝑠𝑜𝑙𝑖𝑑𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑐𝑜𝑚𝑝𝑎𝑛𝑖𝑒𝑖, 𝑐ℎ𝑖𝑎𝑟 𝑠̦𝑖 𝑖̂𝑛 𝑙𝑖𝑝𝑠𝑎 𝑢𝑛𝑜𝑟 𝑓𝑜𝑛𝑑𝑢𝑟𝑖 𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑛𝑒 𝑠𝑢𝑛𝑡 𝑛𝑒𝑐𝑒𝑠𝑎𝑟𝑒 𝑝𝑒𝑛𝑡𝑟𝑢 𝑟𝑒𝑎𝑙𝑖𝑧𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑑𝑒 𝑖𝑛𝑣𝑒𝑠𝑡𝑖𝑡̦𝑖𝑖. 𝑆𝑖𝑛𝑔𝑢𝑟𝑢𝑙 𝑙𝑢𝑐𝑟𝑢 𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑖̂𝑙 𝑐𝑒𝑟 𝑒𝑠𝑡𝑒 𝑠𝑎̆ 𝑖̂𝑛𝑡̦𝑒𝑙𝑒𝑎𝑔𝑎̆ 𝑐𝑎̆ 𝑛𝑢 𝑔𝑟𝑒𝑣𝑒𝑙𝑒 𝑠𝑢𝑛𝑡 𝑠𝑜𝑙𝑢𝑡̦𝑖𝑎! 𝑂𝑟𝑖𝑐𝑒 𝑝𝑟𝑜𝑡𝑒𝑠𝑡 𝑑𝑢𝑐𝑒 𝑙𝑎 𝑝𝑖𝑒𝑟𝑑𝑒𝑟𝑖 𝑑𝑒 𝑏𝑎𝑛𝑖, 𝑓𝑜𝑛𝑑𝑢𝑟𝑖 𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑡𝑟𝑒𝑏𝑢𝑖𝑒 𝑢𝑙𝑡𝑒𝑟𝑖𝑜𝑟 𝑡𝑎̆𝑖𝑎𝑡𝑒 𝑑𝑒 𝑢𝑛𝑑𝑒𝑣𝑎. 𝑉𝑟𝑒𝑎𝑢 𝑠𝑎̆ 𝑐𝑟𝑒𝑑 𝑐𝑎̆ 𝑙𝑎 𝑛𝑜𝑖 𝑖̂𝑛 𝑐𝑜𝑚𝑝𝑎𝑛𝑖𝑒 𝑠𝑢𝑛𝑡𝑒𝑚 𝑐𝑎 𝑖̂𝑛𝑡𝑟-𝑜 𝑓𝑎𝑚𝑖𝑙𝑖𝑒, 𝑢𝑛𝑑𝑒 𝑐𝑎̂𝑛𝑑 𝑒𝑥𝑖𝑠𝑡𝑎̆ 𝑛𝑒𝑖̂𝑛𝑡̦𝑒𝑙𝑒𝑔𝑒𝑟𝑖, 𝑒𝑥𝑖𝑠𝑡𝑎̆ 𝑠̦𝑖 𝑠𝑜𝑙𝑢𝑡̦𝑖𝑖 𝑑𝑒 𝑐𝑜𝑚𝑝𝑟𝑜𝑚𝑖𝑠.
𝑇𝑜𝑡𝑜𝑑𝑎𝑡𝑎̆, 𝑎𝑠𝑡𝑎̆𝑧𝑖 𝑣𝑟𝑒𝑎𝑢 𝑠𝑎̆ 𝑐𝑒𝑟 𝑠𝑐𝑢𝑧𝑒 𝑠̦𝑖 𝑡𝑢𝑡𝑢𝑟𝑜𝑟 𝑐𝑎̆𝑙𝑎̆𝑡𝑜𝑟𝑖𝑙𝑜𝑟 𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑑𝑖𝑛 𝑝𝑎̆𝑐𝑎𝑡𝑒 𝑎𝑢 𝑓𝑜𝑠𝑡 𝑎𝑓𝑒𝑐𝑡𝑎𝑡̦𝑖 𝑖̂𝑛 𝑚𝑜𝑑 𝑑𝑖𝑟𝑒𝑐𝑡 𝑑𝑒 𝑖̂𝑛𝑐𝑒𝑡𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑙𝑢𝑐𝑟𝑢𝑙𝑢𝑖. 𝐴𝑠𝑡𝑎̆𝑧𝑖, 𝑖̂𝑛 𝑖𝑛𝑡𝑒𝑟𝑣𝑎𝑙𝑢𝑙 𝑔𝑟𝑒𝑣𝑒𝑖, 𝑎𝑢 𝑓𝑜𝑠𝑡 𝑝𝑒𝑟𝑠𝑜𝑎𝑛𝑒 𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑡𝑟𝑒𝑏𝑢𝑖𝑎𝑢 𝑠𝑎̆ 𝑎𝑗𝑢𝑛𝑔𝑎̆ 𝑙𝑎 𝑑𝑜𝑐𝑡𝑜𝑟, 𝑙𝑎 𝑠𝑒𝑟𝑣𝑖𝑐𝑖𝑢, 𝑙𝑎 𝑠̦𝑐𝑜𝑎𝑙𝑎̆ 𝑠𝑎𝑢 𝑎𝑢 𝑝𝑙𝑒𝑐𝑎𝑡 𝑖̂𝑛 𝑐𝑜𝑛𝑐𝑒𝑑𝑖𝑢. 𝑇𝑜𝑡̦𝑖 𝑎𝑐𝑒𝑠̦𝑡𝑖𝑎 𝑝𝑜𝑎𝑡𝑒 𝑠𝑢𝑛𝑡 𝑚𝑒𝑚𝑏𝑟𝑖 𝑎𝑖 𝑓𝑎𝑚𝑖𝑙𝑖𝑖𝑙𝑜𝑟 𝑛𝑜𝑎𝑠𝑡𝑟𝑒, 𝑖𝑎𝑟 𝑐𝑒𝑖 𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑑𝑒𝑐𝑖𝑑 𝑜𝑟𝑔𝑎𝑛𝑖𝑧𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑑𝑒 𝑔𝑟𝑒𝑣𝑒 𝑡𝑟𝑒𝑏𝑢𝑖𝑒 𝑠𝑎̆ 𝑠𝑒 𝑔𝑎̂𝑛𝑑𝑒𝑎𝑠𝑐𝑎̆ 𝑠̦𝑖 𝑙𝑎 𝑒𝑖.
𝐼̂𝑛 𝑓𝑖𝑛𝑎𝑙, 𝑐𝑜𝑙𝑒𝑔𝑖𝑙𝑜𝑟 𝑚𝑒𝑖 𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑎𝑢 𝑓𝑜𝑠𝑡 𝑎𝑛𝑔𝑟𝑒𝑛𝑎𝑡̦𝑖 𝑖̂𝑛 𝑔𝑟𝑒𝑣𝑎 𝑑𝑒 𝑎𝑣𝑒𝑟𝑡𝑖𝑠𝑚𝑒𝑛𝑡 𝑑𝑜𝑟𝑒𝑠𝑐 𝑠𝑎̆ 𝑙𝑒 𝑡𝑟𝑎𝑛𝑠𝑚𝑖𝑡 𝑐𝑎̆ 𝑖̂𝑛 𝑐𝑜𝑛𝑡𝑖𝑛𝑢𝑎𝑟𝑒 𝑖̂𝑖 𝑎𝑠̦𝑡𝑒𝑝𝑡 𝑙𝑎 𝑛𝑒𝑔𝑜𝑐𝑖𝑒𝑟𝑖 𝑠̦𝑖 𝑎𝑠̦𝑎 𝑐𝑢𝑚 𝑎𝑚 𝑚𝑎𝑖 𝑠𝑝𝑢𝑠 𝑑𝑖𝑎𝑙𝑜𝑔𝑢𝑙 𝑒𝑠𝑡𝑒 𝑠𝑖𝑛𝑔𝑢𝑟𝑎 𝑠𝑜𝑙𝑢𝑡̦𝑖𝑒 𝑝𝑒𝑛𝑡𝑟𝑢 𝑑𝑒𝑧𝑣𝑜𝑙𝑡𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑐𝑜𝑚𝑝𝑎𝑛𝑖𝑒𝑖 𝑛𝑜𝑎𝑠𝑡𝑟𝑒.
ℹ️ Menționăm de asemenea faptul că, deși CFR SA, prin Ministerul Transporturilor, a transmis la Ministerului Finanțelor, 3 variante ale Bugetului de Venituri și Cheltuieli, toate cele 3 variante au fost respinse. Solicitările Ministerului Finanțelor au vizat prezentarea unui plan de restructurare a companiei în bugetul acestui an. Însă, atragem atenția asupra faptului că o restructurare rapidă în acest moment ar pune în pericol TOATĂ activitatea companiei, în contextul în care măsurile impuse de Ministrul Finanțelor prevăd concedieri, concedieri care afectează grav funcționarea traficului și întreținerea infrastructurii de transport.
ℹ️ De asemenea, tragem un semnal de alarmă, deoarece este exclus să acceptăm lipsa banilor pentru siguranța feroviară, dincolo de problema datoriilor companiei, care nu poate fi rezolvată în câteva luni și considerăm că NU poți să te joci cu soarta a sute de mii de oameni (angajații ai CFR și familiile acestora) și a milioane de pasageri, plus operatori care folosesc infrastructura feroviară.
ℹ️ Infrastructura feroviară este sector strategic de transporturi, un sector care la ora actuală ARE ÎN DERULARE, doar prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), 144 CONTRACTE în valoare de 15,44 MILIARDE LEI, pentru modernizarea infrastructurii feroviare, o rețea feroviară care, în actualul context strategic, este esențială pentru transportul de cereale, iar avizarea negativă a Bugetului de Venituri și Cheltuieli pe acest an, principala cauză a grevei de avertisment în care s-a aflat o parte a salariaților companiei, afectează în mod direct nu doar continuarea negocierilor cu partenerii sociali, pentru încheierea Contractului Colectiv de Muncă, dar și blocarea absorbției de fonduri europene, reducând astfel capacitatea Statului Român de a implementa programele de modernizare a infrastructurii.
ℹ️ Astfel, precizăm faptul că, principala pârghie pentru deblocarea actualei situații în care se află compania o reprezintă aprobarea Bugetului de Venituri și Cheltuieli pentru anul în curs, Buget care va permite desfășurarea în condiții optime a activității companiei, dar și continuarea negocierilor cu sindicatele feroviare pentru încheierea Contractului Colectiv de Muncă.
‼ ‼ ‼ 𝐂𝐨𝐧𝐝𝐮𝐜𝐞𝐫𝐞𝐚 𝐂𝐅𝐑 𝐒𝐀 𝐭𝐫𝐚𝐧𝐬𝐦𝐢𝐭𝐞 𝐢̂𝐧𝐜𝐚̆ 𝐨 𝐝𝐚𝐭𝐚̆ 𝐬𝐜𝐮𝐳𝐞 𝐭𝐮𝐭𝐮𝐫𝐨𝐫 𝐜𝐚̆𝐥𝐚̆𝐭𝐨𝐫𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐢̂𝐧 𝐚𝐜𝐞𝐚𝐬𝐭𝐚̆ 𝐝𝐢𝐦𝐢𝐧𝐞𝐚𝐭̦𝐚̆ 𝐧𝐮 𝐚𝐮 𝐩𝐮𝐭𝐮𝐭 𝐛𝐞𝐧𝐞𝐟𝐢𝐜𝐢𝐚 𝐝𝐞 𝐬𝐞𝐫𝐯𝐢𝐜𝐢𝐮𝐥 𝐩𝐮𝐛𝐥𝐢𝐜 𝐝𝐞 𝐭𝐫𝐚𝐧𝐬𝐩𝐨𝐫𝐭 𝐟𝐞𝐫𝐨𝐯𝐢𝐚𝐫, 𝐝𝐚𝐫 𝐬̦𝐢 𝐨𝐩𝐞𝐫𝐚𝐭𝐨𝐫𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐝𝐞 𝐭𝐫𝐚𝐧𝐬𝐩𝐨𝐫𝐭 𝐟𝐞𝐫𝐨𝐯𝐨𝐢𝐚𝐫 𝐝𝐞 𝐜𝐚̆𝐥𝐚̆𝐭𝐨𝐫𝐢 𝐬̦𝐢 𝐝𝐞 𝐦𝐚𝐫𝐟𝐚̆, 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐭𝐢𝐦𝐩 𝐝𝐞 𝟐 𝐨𝐫𝐞 𝐚𝐮 𝐟𝐨𝐬𝐭 𝐢̂𝐧 𝐢𝐦𝐩𝐨𝐬𝐢𝐛𝐢𝐥𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞𝐚 𝐝𝐞 𝐚-𝐬̦𝐢 𝐝𝐞𝐬𝐟𝐚̆𝐬̦𝐮𝐫𝐚 𝐚𝐜𝐭𝐢𝐯𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞𝐚 𝐢̂𝐧 𝐦𝐨𝐝 𝐧𝐨𝐫𝐦𝐚𝐥.”