
Traficul aerian de pasageri înregistrat de aeroporturile din România pe parcursul anului 2024 a crescut cu aproape 6% față de valorile din anul 2023.
Astfel 26.033.372 de pasageri au tranzitat aeroporturile românești anul trecut, față de 23.234.580 de pasageri, raportați în 2023. Comparativ cu anul 2019, traficul aerian din 2024 a crescut cu 12%.
Pe primul loc a fost Aeroportul Henri Coandă din Otopeni, cu aproape 16.000.000 de pasageri, urmat de cel din Cluj, cu 3,2 milioane, și Iași, cu 2,1 milioane. În topul „milionarilor” mai intră Timișoara, cu 1,3 milioane pasageri. Constanța se află pe locul 12 din 17, cu 109.371 pasageri. Pe ultimul este Tulcea, cu un număr infim: 1.621.
Se remarcă faptul că aeroportul Henri Coandă a avut mai mulți pasageri decât toate celelalte aeroporturi din România, care au reușit să strângă circa 10 milioane. Practic aeroportul din București a transportat aproximativ 61% din toți pasagerii.

Din centralizarea datelor de trafic aerian aferente anului 2024 se observă păstrarea trendului ascendent în ceea ce privește pasagerii zborurilor internaționale (+7% în 2024 față de 2023) dar și scăderea numărului pasagerilor pe zborurile interne (-6% în 2024 față de 2023). Traficul aerian de marfă a crescut pe parcursul anului trecut cu 4% iar numărul de mișcări aeronave (aterizări și decolări) a crescut cu 3%.
Recomandare: Noul terminal al Aeroportului Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța va fi inaugurat în aprilie
Un moment important pentru sectorul aviatic românesc petrecut în anul 2024 a fost aderarea României la spațiul Schengen aerian începând cu data de 31 martie. Acest moment a însemnat eliminarea controalelor la frontieră, ceea ce a dus la o creștere a eficienței operaționale și timpi reduși de așteptare pentru călători. Din totalul pasagerilor care au tranzitat aeroporturile românești după momentul aderării României la spațiul Schengen aerian, 70% s-au deplasat în interiorul spațiului Schengen și 30% au călătorit spre/dinspre destinații non-Schengen.
Inainte de ’89 aeroportul Constanta (Kogalniceanu) era pe locul 2 in tara la traficul de calatori, mai ales ca vara erau multe curse ce aterizau direct la Constanta, cu turisti din toata lumea. Dupa mizerabila inscenare de revolutie populara, nu s-a mai vrut, pur si simplu ! Desi ar fi fost mult mai rentabil, turistii ar fi ajuns mai repede pe litoral, iar intregul personal din aviatie transferat la Kogalniceanu si-ar fi facut exemplar datoria, nu s-a mai vrut, Sac…
Suntem noi constantenii vinovati pentru marsavia asta ? Ar fi daunat turismului pe intregul litoral ? Sau o adunatura de prosti neocomunisti au pus frana dezvoltarii intregii infracstructuri aeroportuare de pe malul marii, odata cu taierea drastica a capacitatilor de transport in scop turistic, cu afectarea grava a numarului de turisti pe litoral ?