În Constanța, la fel ca în toată România, riscul de a muri într-un accident rutier este cel mai mare din întreaga Europă. Atenție, nu cel mai mare din Uniunea Europeană, ci de pe întregul continent, incluzând aici țări mai sărace decât a noastră, cu o infrastructură rutieră mai precară.
Am comparat recent numărul accidentelor din România cu cel din alte țări și am descoperit un lucru care pare incredibil: în județul Constanța mor mai mulți oameni în accident rutiere decât în toată Norvegia.
Astfel, potrivit datelor oficiale cele mai recente, în anul 2021, în județul Constanța și-au pierdut viața 81 de persoane. Suntem pe locul al doilea din România, după Suceava, cu 91 de decese. Detalii AICI. Populația totală este de circa 630.000 de locuitori.
În Norvegia, în 2021, în toată țara au murit în accidente rutiere 80 de persoane. Datele statistice sunt mult mai complexe aici. Știm că 64 de victime au fost bărbați și 16 femei, că 35 erau șoferi, 14 pasageri, 16 erau pe motocicletă, iar 11 erau cicliști sau pietoni. Cei interesați de statistici pot afla inclusiv ce tipuri de anvelope – de vară sau de iarnă – au mașinile implicate în orice tip de accident (deci nu neapărat mortale). Evident, cu cât ai mai multe informații, cu atât poți preveni mai bine tragediile.
Norvegia are circa 5,4 milioane de locuitori, deci de aproximativ nouă ori mai mult decât județul Constanța. Ninge mai mult, așadar, în teorie, riscul de accidente ar fi mai mare.
Cele mai periculoase șosele din Europa
Din păcate, România este, de departe, pe primul loc în Europa în clasamentul alcătuit în funcție de câte persoane, raportat la numărul populației, mor pe șosele. Vorbim de 93 de victime la un milion de locuitori, mai mult decât vecinii bulgari, aflați pe locul al doilea în clasament, cu 81 de victime. Vecini care au protestat recent public pentru a cere drumuri mai sigure. Pe următoarele locuri sunt Letonia – 78, Croația – 72 și Polonia, unde numărul coboară la 59. Norvegia este țara cu cele mai puține decese – 16. Malta are 16, Suedia – 18, Danemarca – 23, Olanda – 28.
Țara noastră își menține primul loc în clasament și dacă ne comparăm cu țările din Balcani, mai sărace și cu o infrastructură rutieră mai puțin dezvoltată în comparație cu cele din vest.
Iată numărul victimelor la un milion de locuitor în Balcani: Albania – 80, Bosnia și Herțegovina – 74, Macedonia de Nord – 63, Kosovo – 60, Muntenegru – 76, Serbia – 77. Mai mult, numărul de decese pe șosele în aceste țări este, per total, în scădere, de la 1.314 la 1.255.
Cauze
De ce s-a ajuns aici? Cauzele sunt multiple și nu se referă numai la lipsa unei rețele extinse de autostrăzi. Are legătură cu faptul cu amenzile relativ mici, variabile și interpretabile, cu lipsa camerelor de supraveghere de pe șosele, atât în orașe, cât și în afara lor, cu lipsa controalelor constante în trafic, cu lipsa de cultură automobilistică, cu faptul că folosim mai des mașinile, în loc de tren, de pildă, pentru deplasări între orașe, etc.
„Viziunea zero”
Reamintim că Uniunea Europeană și-a reafirmat obiectivul strategic pe termen lung de a ajunge la aproape niciun deces și la nicio rănire gravă pe drumurile UE până în 2050. Obiectivul are și o denumire: „Viziunea zero”. Pe termen mediu, UE și-a propus să reducă decesele și vătămările grave cu 50 % până în 2030. „Aceste obiective și ținte ale UE legate de siguranța rutieră ar trebui să fie susținute de o abordare coordonată, bine planificată, sistematică și bine finanțată în materie de siguranță rutieră la nivelul UE, la nivel național, regional și local.”, spun reprezentanții uniunii.
V-ar putea interesa și:
Mesajul dur al unui polițist după ce un tată și fiul său au murit într-un accident rutier
De ce murim pe șosele. Cum ne poate salva viețile Teoria Ferestrelor Sparte
ca in Norvegia se circula cu 70km in exterior si cu 80 km pe autostrada.
Si pentru ca nu ai curaj sa dai spaga, baaa!
Iar soferii dau prioritate zambind si nu te desconsidera, daca ai un autoturism ieftin, baa sarakilor!