În vămile dintre România și Bulgaria îți dai seama cât de departe suntem de Europa civilizată

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Coadă la intrarea în România, la punctul de frontieră Negru Vodă. Foto: Cristi Hagi, 15 august 2020
Coadă la intrarea în România, la punctul de frontieră Negru Vodă. Foto: Cristi Hagi, 15 august 2020

Când ajungi la un punct de trecere a frontierei dintre România și Bulgaria, îți dai seamă că zona aceasta este departe, dar departe rău de Europa civilizată.

În primul rând, punctul de frontieră există, deși au trecut mai bine de 25 de ani de la inaugurarea spațiului Schengen. România și Bulgaria – din motive care le aparțin sau nu, sunt încă în afara sa. Dacă ar fi fost acceptate, am fi traversat punctul de frontieră așa cum trecem din Constanța în Tulcea.

Am ajuns sâmbătă în Bulgaria cu puțină treabă. Am verificat pe pagina de internet a Poliției de Frontieră timpii de așteptare în vamă. Există un program informatic, implementat cu ani în urmă, care îți spune câte minute ai de așteptat. M-am îndreptat spre Negru Vodă, unde scria clar: 20 de minute. Evident, la fața locului cele 20 de minute s-au dovedit a fi aproape o oră. Avem un sistem informatic, pe care cu siguranță statul a plătit mulți bani, care mai mult de încurcă decât să te ajute.

La coadă, un polițist de frontieră le spunea șoferilor care stăteau pe un singur rând să formeze două coloane, pe două rânduri. Am apreciat inițiativa, gândindu-mă că vom trece mai repede. Stupoare, însă. Peste câțiva zeci de metri, cele două rânduri erau obligate să se regrupeze într-unul singur, pentru că înainte de punctul de control există o zonă prin care nu poate trece decât o singură mașină. Pui semnal, te înțelegi sau nu cu șoferii de lângă tine, mai tragi o înjurătură în minte. Eu am reușit să nu pierde decât două locuri. Cineva i-a atras atenția polițistului că nu face bine ce face și că sunt mulți care se bagă în fața. Răspunsul a venit prompt și corect: „Ține și de om”. Păi da, dar ține și de sistem. De ce să stau pe două rânduri dacă tot pe un rând ajung? Și risc să rămân și în urmă.

La întoarcere a fost mai rău. Timpul de așteptare pe site era tot de 20 de minute. Am așteptat aproape o oră și jumătate și nu înaintasem decât până la jumătatea cozii. La un moment dat însă, s-a întâmplat ceva și am parcurs cealaltă jumătate în maxim 10 minute. Acest „ceva” înseamnă control simplificat. Trei sau patru vameși așteptau unul lângă altul, îți cereau documentele, se uitau la ele și la mașină și puteai trece în câteva zeci de secunde. Controlul clasic se face în ghișeu, se scanează pașaportul sau actul de identitate, durează… Cel simplificat să aplică atunci când e aglomerat, am înțeles (căci nu e prima dată când stăm la coadă în Bulgaria). O fi vreo rațiune de siguranță națională să ții turiștii care vin din Bulgaria două ore-n vamă… Ca să fiu drept, cozile acestea sunt mai ales de vineri până duminică, vara. În rest, timpii de așteptare sunt relativ mici.

Toaleta. Poate cu acest lucru ar fi trebuit să încep. Acum doi ani, în Vama Veche am găsit o toaletă. N-am putut să o folosesc, era în topul celor mai insalubre toalete pe care le-am văzut. Nici poza nu pot să o public, pentru că țin la stomacul vostru. O clădire lăsată în paragină, o mizerie în adevăratul sens al cuvântului. La Negru Vodă, acum, n-am văzut toaletă. Când stai în mașină mai mult de o oră, îți mai vin anumite nevoi. La anumite intervale de timp, turiștii rupeau rândurile, dădeau o fugă la copacii sau tufișurile din zonă și se întorceau cu o figură zâmbitoare și relaxată. Pentru doamne este, evident, mai dificil. Îmi și imaginam, de pildă, o astfel de scenă la un presupus punct vamal între Belgia și Olanda (sau oricare țări din Europa de Vest doriți). Pare imposibil, nu?

Punctele acestea vamale arată cât de departe suntem noi de Europa civilizată. Și dacă unele lucruri nu țin de noi, altele sunt în puterea noastră. Nu e greu să construiești un grup sanitar, să nu încurci șoferii care stau la coadă, să apelezi la un control simplificat atunci când cozile se întind pe kilometri.

Nimeni nu pare să se gândească însă la cum poate să îmbunătățească viața oamenilor. În cazul de față, Poliția de frontieră există pentru a controla, nu pentru a da o mână de ajutor. Și nu spun că cei care lucrează în frontieră sunt de vină. Sunt convins că și-ar dori o viață mai ușoară și că nu le place când văd sute de mașini în așteptare. Totul pleacă de la șefi, de la modul în care este administrată instituția. Și de la politicieni, care au o mare parte din vină pentru că nu suntem încă în Schengen.

Până acolo, haideți să construim niște toalete, să nu ținem oamenii la coadă mai mult decât trebuie și, dacă totuși apar, să învățăm cum să le gestionăm eficient.


Constanta-financiara-sigla-jpg

Articole recente

Mitshubishi
Teasing_Tucson Exclusiv Auto
sprijina-jurnalismul-independent

Leave a Reply

Your email address will not be published.