Începutul declinului: Portul Constanța nu mai este atât de important pentru cerealele din Ucraina

Portul Constanța a expediat 436.000 tone de cereale ucrainene în ianuarie, mai puțin cu 38% față de perioada similară din 2023 (700.000 tone), arată datele autorității portuare.

Aceasta sporeşte temerile în rândul operatorilor că rutele de export create de la invazia rusească stagnează, Kievul folosind mai mult propriile porturi, transmite Reuters, preluat de Agerpres.

Ucraina este unul dintre cei mai mari exportatori mondiali de cereale, iar portul Constanţa este acum cea mai importantă rută alternativă de export pentru Kiev, în condiţiile în care cerealele ajung în portul românesc cu camioanele, pe calea ferată sau cu barjele pe Dunăre.

În 2022, exporturile de cereale ucrainene prin Constanţa, care nu existau înaintea războiului, s-au situat la 8,6 milioane tone metrice şi au urcat în 2023 la 14 milioane tone, sprijinite de investiţiile din fonduri europene în port şi de investiţiile operatorilor în echipamente.

Recomandare: Ce diferențe sunt între șefii porturilor Constanța și Rotterdam

„Percepţia în rândul operatorilor este că volumele sunt în scădere, coridorul Ucrainei prin propriile sale porturi funcţionează.”, a afirmat Viorel Panait, directorul general al unui operator portuar, pentru Reuters.

Panait, care este şi preşedintele operatorilor portuari din Constanţa, a explicat că noul mecanism de control al exporturilor de cereale, introdus de Kiev anul trecut pentru a preveni evaziunea fiscală, a contribuit la această încetinire. El a adăugat că operatorii portuari din România, companiile de logistică şi cele care fac transporturi pe calea ferată au investit pentru a majora capacitatea de gestionare a cerealelor ucrainene, fiind în desfăşurare şi o schemă de sprijin finanţată de UE.

„Există temeri că aceste rute de export, înfiinţate în urmă cu doi ani, vor fi pierdute. Ţinând cont de costul de transport echivalent prin porturile ucrainene şi Constanţa, un mod raţional de a prezerva noile fluxuri…ar fi prudent.”, a explicat Panait.

Recomandare: Trei ani record pentru Portul Constanța. Ce urmează?

Totuşi, unii analişti spun că se aşteaptă la revenirea pe creştere a volumelor în primăvară.

Puteți urmări Constanța 100% și pe Google News sau canalul de Facebook.

Conținutul website-ului www.ct100.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website. Comentariile la articole sunt moderate.

Un comentariu la “Începutul declinului: Portul Constanța nu mai este atât de important pentru cerealele din Ucraina

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul următor

Puteți vota logoul stațiunii Mamaia

mar feb. 20 , 2024
Stațiunea Mamaia își va găsi în curând identitatea vizuală! Ieri a început etapa de vot public pentru logo-ul și sloganul stațiunii Mamaia. În urma votului juriului de specialiști a existat egalitate de punctaj pentru ultimele poziții din clasament, de aceea în loc de 10 propuneri în etapa de vot public, intră 11 […]