Interzis în centrul vechi? Ce are Constanța de învățat de la Milano. 10 propuneri

Milano versus Constanța. În Italia nu sunt bariere, ci camere de luat vederi. Toată lumea poate intra în centrul vechi, dar contra unei taxe

Primăria Constanța a interzis accesul majorității autovehiculelor în centrul vechi. Motivul? Centrul vechi trebuie să redevină al pietonilor și să-și recapete frumusețea. Localnicii sunt nemulțumiți, oamenii de afaceri din zonă revoltați. Pentru restul constănțenilor, s-ar putea ca o zonă vastă pietonală să fie de dorit.

Am spus-o de multe ori, noi, românii, nu trebuie să inventăm roata. Am putea să învățăm de la alții care s-au confruntat cu aceste probleme.

Haideți să aruncăm o privire la ce se întâmplă în Italia, mai exact în Milano, care are, trebuie să recunoaștem, un centru vechi cel puțin de valoros ca cel al Constanței.

Italienii sunt îndrăgostiți de mașini. Vorbim, totuși, de patria Ferrari, Lamborghini, Alfa Romeo. În 2007, numărul de mașini pe cap de locuitor în Milano era printre cel mai mare din lume, nu din Europa.

Oamenii au făcut studii serioase. Știau exact câte mașini intră în centrul vechi pe zi. Nu pe zi, pe ore. În mare, era vorba de 90.000 în 24 de ore. Poluarea era pe măsură. Primarul de atunci, prima femeie primar din Milano, Letizia Moratti, a luat o decizie curajoasă: pentru a reduce poluarea și problemele de sănătate cauzate de poluare, a intezis, temporar, circulația 170.000 de mașini și motociclete vechi, care nu îndeplineau standarde stricte de protecție a mediului.

Pe 2 ianuarie 2008, primărița a inițiat un program de probă, care avea să dureze 1 an. Rețineți: 1 an de probă. Nu au închis traficul, ci au introdus o taxă, Ecopass, pentru unii șoferi care intrau în zona centrală, pe care ei o numesc Zone a Traffico Limitato (ZTL). Este vorba despre o suprafață în formă de cerc de circa 8,2 km pătrați, adică 4,5% din oraș, unde locuiesc circa 77.000 de persoane, adică circa 6% din oraș. Voia să reducă traficul cu 30% și poluarea cu 10%. Programul acesta, de probă, a fost prelungit până în 2009. La începutul anului începuse deja o dezbatere publică pentru ca oamenii și autoritățile să dedică dacă o implementează permanent.

Așadar, avem o deja două mari diferențe față de Constanța: taxă, nu interzicere, și o lungă perioadă de probă.

Mai e o diferență importantă: scopul. În Milano, taxa a avut scopul de reduce traficul și poluarea aerului. Taxa se plătea în funcție de noxele emise de mașină. Banii folosiți erau direcționați către finanțarea unor proiecte privind transportul în comun, piste de biciclete și vehicule eco. Nici italienii un inventaseră roata, ci aruncaseră o privire la ce fac orașe precum Londra și Stockholm.

Pentru că taxa pentru mașinile poluante era mare, italienii și-au cumpărat mașini mai prietenoase cu mediul, pentru care taxa era mai mică. Poluarea s-a redus, dar, în timp, aglomerația a revenit la valorile dinainte de taxă. Sistemul funcționa pe jumătate, risca să se blocheze.

Ecopass-ul a funcționat până pe 31 decembrie 2011. Pe 16 ianuarie 2012, a fost înlocuit de o nouă schemă de acces, numită Aria C. Practic, taxa de poluare a fost înlocuită cu o taxă clasică de aglomerație. Important: asta s-a făcut după un referendum. Oamenii au fost întrebați ce vor. E drept, unii politicieni l-au contestat. Au spus că întrebările au fost, de pildă, „Vrei mai verde în Milano?” Sau „Vrei să îmbunătățești sistemul de transport?”. Răspunsul este evident: da. Întrebarea „Vrei taxă de congestionare?” nu a apărut la referendum.

Aria C din Milano are o suprafață de 8,2 kilometri pătrați

Obiectivele Ariei C sunt aceleași: reducerea traficului în centru, promovarea transportului public și reducerea nivelului de smog din oraș. De asemenea, toate veniturile sunt folosite pentru a promova transportul în comun și mobilitatea sustenabilă.

Aria C a fost introdusă tot pentru o perioadă de probă, de 18 luni Pe 27 martie 2013, înainte de expirarea termenului, a devenit permanentă.

Italienii nu au pus bariere, ci camere de luat vederi. Sunt 43 în total. În mod normal, taxa se aplică tuturor vehiculelor care intră în centru, de luni până vineri, de la 7.30 la 19.30, cu excepția zilei de joi, când e liber de la 18.00. Nu mă întrebați de ce, nu am aflat. Taxa pentru orice mașină care intră, indiferent de gradul de poluare, este de 5 euro. Cei care locuiesc în zonă trebuie să plătească, dar beneficiază de 40 de intrări gratuite pe an, după care plătesc numai 2 euro, nu 5.

Mașinile care poluează nu au voie să intre. Este vorba despre cele diesel Euro 3 sau mai puțin, despre cele pe benzină Euro 0, despre autovehiculele private mai lungi de 7 metri. Mașinile electrice, motocicletele, scuterele, mașinile de utilități publice, ale poliției, de urgență, autobuzele și taxiurile nu plătesc. Sunt scutite și mașinile hibrid și pe gaz, până în septembrie 2022.

Trebuie să o spunem: ambele taxe au fost foarte criticate. Cu toate acestea, au fost aplicate.

În Constanța, după cum știți, regulile sunt altele.

Ce ar trebui făcut:

  1. Definiți foarte bine scopurile: ce vrem să facem în centrul vechi? Ce se va întâmpla cu firmele din zonă?
  2. Faceți un studiu clar, în care să știm exact câte mașini intră, cât stau, cum se circulă. În studiul de impact comandat de Primăria Constanța nu apare nici măcar numărul de locuitori din zonă.
  3. Vorbiți cu oamenii. Faceți un referendum în zonă, chiar în tot orașul. Se poate și online. Potrivit unui sondaj prezentat de studiul de mai sus, 82% din constănțeni folosesc mașina în peninsulă. Întrebați-i și ce și-ar dori pentru a renunța la ele.
  4. Blocarea zonei nu ajută mult. Dimpotrivă. O taxă de aglomerație se practică în multe orașe.
  5. Introduceți o astfel de taxă și folosiți banii pentru mobilitate urbană. Raportați lunar câți bani s-au strâns și cum se folosesc.
  6. Stabiliți obiective clare pe care vreți să le atingeți și raportați lunar stadiul lor. Anunțați lunar și câți bani s-au strâns din taxă și pe ce i-ați folosit.
  7. Acordați facilități celor care locuiesc în zonă și firmelor care au sediul acolo, după modelul milanez.
  8. Reevaluați programul la finalul primului an.
  9. Dați voi primul exemplu: renunțați la locurile de parcare pe care le folosiți acum, în fața primăriei, voi și anumite categorii, cărora le permite regulamentul, fiți egali cu constănțenii obișnuiți, dacă vreți să fiți trata cu respect, ca egali. Este una din cele trei reguli fundamentale ale unei administrații de succes.
  10. Important: interziceți mașinile care poluează. Nu numai din zona peninsulară, ci din tot orașul. Dreptul de a deține o mașină nu trebuie să primeze asupra dreptului nostru de a respira aer curat, de a fi sănătoși.
Zen Residence
energia residence



2 thoughts on “Interzis în centrul vechi? Ce are Constanța de învățat de la Milano. 10 propuneri

  1. Dar cu calul se poate intra in centru vechi? Ca cu calul intrau si stramosii.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Următorul articol

E oficial. „Istoria Evreilor. Holocaustul” devine disciplină obligatorie în liceele din România

Tue Nov 16 , 2021
„Istoria Evreilor. Holocaustul” devine disciplină obligatorie în învățământul liceal și profesional. Plenul Senatului, în calitate de for decizional, a adoptat luni, cu 107 voturi “pentru”, 13 “contra” şi o abţinere, un proiect privind introducerea disciplinei şcolare “Istoria Evreilor. Holocaustul” în planurile-cadru ale învăţământului liceal şi profesional, precum şi instituirea şi […]