Locurile de parcare de reședință din Constanța ar putea fi scoase la licitație

Locurile de parcare de reședință din Constanța ar putea fi scoase la licitație

Primăria Constanța lucrează la un regulament al parcărilor în municipiu. Una dintre noutățile pe care noua administrație vrea să le introducă este organizarea de licitații pentru parcările de reședință, dacă cererea este mai mare decât oferta. O alta este că fiecare constănțean care deține o mașină va trebui să plătească pentru a putea parca în oraș.

Horia Constantinescu, detașat de la conducerea Protecției Consumatorilor la Primăria Constanța, a declarat s-au studiat regulamentele de parcare din mai multe orașe, atât din România, cât și din Europa. În plus, la recomandarea unui inginer de la Confort Urban, acesta spune că a citit o carte „extraordinar de interesantă” despre istoria parcărilor din New York și Londra.  

Horia Constantinescu spune că orașele civilizate fac în prezent o reconversie a spațiilor actuale de parcare în parcări eco, ce permit filtrarea apei din natură.

„Noi am plecat de la următorul proiect: oriunde te afli cu mașina ocupi un loc de parcare, pe teritoriul domeniului public ori privat al orașului. În felul acesta, se va propune obligativitatea decontării unei taxe de parcare anuale. În marea majoritate a locurilor va fi valabil acest tichet, alb îl vom numi noi, de parcare publică. Nu am stabilit cuantumul ei, dar nu vom vorbi de o sumă discreționară. Ne gândeam la o valență între 200 și 240 de lei pe an, ceea ce înseamnă circa un pachet de țigări pe lună. Această sumă, raportată la numărul de autovehicule, aduce în bugetul administrației publice locale, cu destinație exclusivă amenajări de parcări, aproape 30 de milioane de lei.”, a spus Horia Constantinescu în emisiunea „Realitatea locală”, la Dobrogea TV (video la finalul articolului).

Cu acești bani, se va stabili câte parcări pot fi construite, în special parcări ecologice, mai ieftine decât cele din asfalt.

O problemă importantă a orașului este faptul că este nevoie de mii, poate zeci de mii de locuri de parcare de reședință, adică locurile de parcare de lângă blocuri. Primăria a solicitat asociațiilor de proprietari să transmită de câte locuri este nevoie. Din informațiile noastre, însă, au primit foarte puține răspunsuri.

Pe aceste locuri de parcare vor putea să parcheze toți care locuiesc în zonă.

Parcarea rezidențială nu va fi valabilă 24 de ore din 24, ci va putea fi ocupată într-un anumit interval orar, dar nu ziua, când se presupune că șoferul folosește mașina.

Problema care se va ridica însă este că, în foarte multe cazuri, sunt mai multe cereri decât locuri de parcare disponibile. Ce se va întâmpla în aceste cazuri?

„Analiza va fi punctuală. Nu putem genera o regulă a jocului, dar noi ne gândeam și vom lansa în transparență inclusiv această abordare: acolo unde locurile rezidențiale sunt mai puține decât solicitările, licitație! Poți să duci mașina la 300 de metri, într-o parcare publică. Ai două mașini, ai trei mașini, te duce soțul dimineață la mașină. Știți ce cred eu că vom descoperi foarte tare? Ce frumos e să circuli cu transportul în comun, ce frumos e vara să iei o bicicletă, ce frumos e să suni la un taxi. Știi că greu găsești un loc de parcare? Ia vezi cum mergi pe jos sau cum iei un taxi sau o bicicletă și cumva nu împovărezi, pentru că vei vătăma pe unul ca tine, vei parca pe locul lui, el vine seara acasă de la muncă, obosit, enervat, claxonează, și are exact aceeași reacție pe care ai avea-o tu dacă ar parca la tine în fața blocului. Normalitatea va fi parcată de această formă de abordare. Hai să învățăm să ne respectăm unii pe alții. Vin la un prieten. Cu siguranță că în jurul blocului nu e niciun loc de parcare. Hai să iau un taxi.”, a spus Horia Constantinescu.

Printre acestea, vor exista și locuri de parcare preferențiale. Cei care vor dori așadar anumite locuri vor plăti mai mult pentru a avea acces la ele.

Locurile preferențiale vor fi valabile 24 de ore din 24.

„Bineînțeles, vom avea în continuare parcările rapide, care să nu te lase să-ți lași autoturismul o zi întreagă acolo, în jurul instituțiilor publice, în jurul zonelor cu trafic intens.”, a precizat Horia Constantinescu.

Ce spune primarul Vergil Chițac

Primarul Vergil Chițac a declarat, tot în emisiunea „Realitatea locală”, pe 16 decembrie, că Primăria Constanța pregătește un nou regulament pentru parcări. Acesta pleacă de la o filosofie simplă, care spune că: „toată lumea trebuie să plătească” și că „trebuie să dezvoltăm transportul urban pentru ca oamenii să renunțe la mașini.” Acesta a mai spus că „toată lumea trebuie să plătească, dar diferențiat.” Mai mult puteți citi AICI.

În ce orașe se practică licitația

Ideea de a scoate locurile la licitație, atunci când sunt mai multe cereri, nu este nouă. De fapt, sunt primari care spun că este singura legală, în astfel de cazuri.

„Urmare a numărului mai mare de solicitări față de numărul de locuri de parcare disponibile, singura variantă LEGALĂ de a atribui aceste locuri este licitația. Nu este prima situație în care apelăm la această procedură, licitarea locurilor de parcare făcându-se în conformitate cu statutul SC Parking SA Focșani. Procedura de licitație se regăsește peste tot unde există o societate care administrează locurile de parcare din oraș, exemple fiind: Brașov, Sibiu, Piatra Neamț, Cluj-Napoca sau Oradea. Urmare a numărului mai mare de solicitări față de numărul de locuri de parcare disponibile, singura variantă LEGALĂ de a atribui aceste locuri este licitația.”,  a precizat Primăria Focșani, în vara acestui an, printr-un comunicat de presă.

În Brașov se aplică de câțiva ani. Acolo s-a ajuns la un record: un loc de parcare a fost licitat până s-a ajuns la suma de 30.000 de lei pentru un an.

Cel mai scump loc de parcare din România a fost adjudecat cu fabuloasa sumă de 30.000 de lei, după o licitație intensă între doi solicitanți. Licitația s-a finalizat după o oră și jumătate, timp în care cei doi cetățeni au crescut treptat prețul, plusând cu sume modice. Practic, după numeroase oferte a câte 10-15 lei fiecare, s-a ajuns la o sumă colosală. Locurile de la Primărie sunt doar închiriate, deci aceasta este suma pe care va trebui s-o plătească chiriașul în fiecare an, dacă dorește să păstreze locul.

Horia Constantinescu vorbește despre cum se va parca în Constanța, în timpul emisiunii „Realitatea locală”, la Dobrogea TV

Constanta-financiara-sigla-jpg
sprijina-jurnalismul-independent

Articole recente

9 comentarii

  • Pai im felul asta tot bombardierii cu bolizi vor avea loc de parcare pulimea carea v-a votat sa mai astepte.

  • Eu zic sa asa sa faca si cu banii din conturi si pe casa si terenul aferent

  • este ok ,nu cred ca este cazul sa inventeze roata .Trebuie sa copieze reglementarile in domeniu din marile orase din Europa. Sigur ,reactiile o sa fie negative la fel cum au fost cand Fagadau a plantat stalpisori dar cineva trebuie sa inceapa savfaca ordine .

  • Constanțean

    Horia Constantinescu, crede in ceea ce afirma. Sa avem veniturile lui, sa avem vila lui , afacerea lui și nu avem nevoie de loc de parcare. A și sa se liciteze și locurile din dreptul locuinței și poți Curții sale!

  • Aceeași Mărie cu altă pălărie.
    Acum nu va mai fi nimeni sa conteste regulamentul. Practic, lui Chitac ii convine ca s-au făcut toate lucrurile astea de catre Fagadau, lucruri pe care le blama în campania electorala, și le continua în aceeași nota sau și mai rău.

  • Să văd dacă am înțeles bine. Loc de parcare dacă vrei, trebuie să licitez contra vecinilor. Legea junglei, câștigă ăla cu s..a mai mare. Moralitatea, dă-o în colo, să mai aștepte.
    2. Să merg cu taxiul sau transportul în comun ? Bă voi v-ați pierdut mințile ? Ba nea Chițac, ești om umblat chipurile. Mașina mea personală e un confort personal din care nu vreau să ies fiindcă aberezi tu și inteligentul celălalt care a citit și el o carte, că eu, din 2 mașini, tre’ să le las acasă și să circul cu troleul sau taxiul, asta pe considerentul de “a învăța să ne respectăm între noi”. Eu nu sunt vreun needucat în primul rând. Lumea nu te-a votat să ne educi, ci să ne oferi soluții. Iar asta e cea mai proastă soluție ever, ca și cea în care trebuie să plătești impozit mai mare dacă ai mai mult de o mașină. Sunteți penibili. Mi-ați întărit încă o dată convingerea că nu trebuie să te ferești de omul prost ci de prostul care a citit o singură carte.

  • Am inceput sa ne comparam, punctual, cu marile orase din Europa? In treacat, amintim si de New York? Visam noaptea, iar dimineata cafeaua nu-si face efectul si continuam sa visam? Constat ca am cam dormit in loc sa mergem la vot si iata somnul (ratiunii) ce aberatii naste!
    Pe langa alte mizerii precum impozitarea exponentiala pe capacitatea cilindrica a autoturismelor, mai vin si altele, ca doar romanul e creativ. Fiindca veni vorba, de ce la taxarea auto nu se ia exemplul Angliei (mult mai rational si echilibrat)?
    Insistati prea mult pe subiectul licitatiei locurilor de parcare! Cei care au licitat erau unii care spala bani sau au niste pensii speciale ?

  • Păi vergil ăsta face mai rău decât făgădău!
    Oraș civilizat? Păi ei compară Constanța cu orașele europene? Întîi să-l curețe, să facă parcuri și multe altele și după aceea să-l numească oraș civilizat. Nici cu Brașovul nu se compară. O fi citit el un almanah despre ce se întâmplă în orașele civilizate.
    A venit pnlu’ la putere, i-am votat.
    Na …

  • Pingback: Primăria Constanța taxează locurile de parcare cu 57 de bani pe zi

Leave a Reply

Your email address will not be published.