Locurile de parcare în Constanța, date aproape de pomană. De ce nu se licitează?

loc de parcare

Regulamentul de parcare în municipiul Constanța a fost atacat în instanță. Una dintre problemele ridicate de nemulțumiți, printre care se numără Asociația Constanța Altfel, este că, în intervalul orar 08.00 – 17.00, oricine poate parca pe acel loc. Așadar, reprezentanții asociației, care se fac portavocea mai multe constănțeni, spun că vor ca cei care plătesc să beneficieze de locul de parcare 24 de ore din 24.

Greșit, în opinia mea. Anul trecut, am fost de acord cu faptul că regulile s-au schimbat în mers, ceea nu era corect. Dacă cineva a închiriat un loc de parcare la 1 ianuarie, pentru un an, nu e corect să modifici condițiile în timpul anului, să-i ceri să nu mai parcheze acolo decât seara și noaptea, dar să-i ceri aceiași bani.

Anul acesta, însă, situația s-a schimbat radical, dintr-un motiv simplu: cei care au plătit pentru a închiria un loc de parcare (sau care vor plăti) ȘTIU care sunt regulile. Nu-ți convine, nu plătești, e foarte simplu.

Regulamentul de parcare are, poate, alte hibe, dar această măsură este corectă. Este absurd să pleci de acasă opt ore și să blochezi locul de parcare, în timp ce mașina ta ocupă un alt loc de parcare. Atenție, nu vorbim despre locuri proprietate privată, ci ÎNCHIRIATE de la primăriei, vorbim, deci, de domeniu public.

Ajungem la alt subiect important: suma cu care se închiriază un loc de parcare. 176 de lei pe an, ceea ce înseamnă 14,6 lei pe lună. Cred că e prețul unui pachet de țigări. Un loc de parcare trebuie să aibă minimum 5 metri lungime și 2,30 metri lățime, adică 11,5 mp. Asta înseamnă că ai de plată puțin peste 1 leu pe metru pătrat pe lună. Dacă ți se pare mult, probabil că nu ar trebui să ai mașină. E ridicol de puțin, mai ales că sunt circa 20.000 de locuri de parcare și 200.000 de autoturisme.

Sistemul de împărțire a locurilor de parcare este greșit, în opinia mea. Să zicem că te muți într-un cartier oarecare al Constanței, Tomis Nord, și că vrei un loc de parcare. Practic, n-ai nicio șansă de a obține unul, pentru că toate sunt date. Poți face o cerere la primăriei, care se va aproba dacă se eliberează vreunul. Când plătești 14,6 lei pe lună, de ce ai renunța? Tu, locatarul nou, ești condamnat să-ți lași mașina pe unde apuci. Se aplică, în Constanța, sistemul prost al primului venit, primului servit.

Haideți să vă povestesc ce s-a întâmplat ieri în Focșani. Doi tipi se certau pentru un loc de parcare de reședință, adică lângă bloc. Ambii depuseseră cerere pentru el. SRL-ul primăriei (un fel de Confort Urban al lor) nu a știut cum să rezolve problema și s-a ajuns în instanță, iar judecătorii au luat o decizie interesantă: i-au pus pe cei doi să liciteze pentru parcare. A câștigat unul dintre cei doi, care a licitat până la 1.500 de lei pentru loc, pe an, adică de circa 10 ori mai mult decât tariful normal. Rețineți, soluție a fost dată de instanță.

Vi se pare inedit sau mult? Ce ziceți însă de 30.000 de lei pentru a închiria un loc de parcare, pentru un an? Da, în România.

Citiți aici (extras din Auto Bild):

„Cel mai scump loc de parcare din România a fost adjudecat cu fabuloasa sumă de 30.000 de lei, după o licitație intensă între doi solicitanți. Licitația s-a finalizat după o oră și jumătate, timp în care cei doi cetățeni au crescut treptat prețul, plusând cu sume modice. Practic, după numeroase oferte a câte 10-15 lei fiecare, s-a ajuns la o sumă colosală. Trebuie precizat că locurile de la Primărie sunt doar închiriate, deci aceasta este suma pe care va trebui s-o plătească chiriașul în fiecare an, dacă dorește să păstreze locul. Locul de parcare poate fi închiriat pe o perioadă maximă de cinci ani, ceea ce înseamnă că, în total, va trebui plătită suma de 150.000 de lei (aproximativ 32.600 de euro). Desigur, asta dacă cetățeanul va plăti la timp sumele respective.”

De ce nu se aplică o astfel de soluție și în Constanța? Știu, cel care o va propune va fi înjurat, scuipat, i se va spune că e o prostie, dar mai știu că sunt unii care sunt de acord cu soluția și sunt convinși că este una justă. Ai un bloc cu 30 de mașini și 20 de locuri de parcare, le scoți la licitație. Transparent, aș face asta chiar online, să aibă toată lumea acces ușor. Cine plătește cel mai mult câștigă. Banii să se ducă la primăriei, într-un fond special, și să fie folosiți numai pentru dezvoltarea infrastructurii de transport. Nu mă refer aici neapărat la parcări și șosele, ci mai ales la metode care să ne facă să ne dorim să lăsăm mașina acasă și să mergem cu transportul în comun. Ce vor face ceilalți 10 care nu au avut bani sau nu au vrut să liciteze o anumită sumă? Unde vor parca? Unde parchează și acum cei 180.000 de constănțeni care nu au un loc de parcare.

Mașina nu este un drept. Mașina costă. Trebuie să ai bani ca să întreții o mașină, de la bani de combustibil, revizii, pneuri, la bani pentru taxe și parcări. 176 de lei parcare este, repet, o sumă ridicol de mică. Alții plătesc 800 sau 2.500 de lei numai pentru impozit. Da, vrei mașină cu motor mare, plătești. Da, vrei să parchezi mașina pe domeniul public, trebuie să plătești.

Când ai 20.000 de locuri de parcare și 200.000 de mașini, ba chiar mai multe, vara, când vin turiști, logica cererii și a ofertei spune că vei plăti fiecare loc de parcare. Ne place sau nu, întra-acolo ne îndreptăm. De ce să vină un turist, să stea două săptămâni și să blocheze un loc de parcare de reședință, fără să plătească nimic? Nimic nu e gratis în lumea asta, nici măcar un loc de parcare.

În ceea ce privește acțiunea Asociației Constanța Altfel, care a atacat în instanță regulamentul, aș vrea să văd și soluții, nu numai piedici. Da, poate regulamentul are și ceva probleme, dar nu sunt cele ridicate de asociație. Cu siguranță însă orașul acesta are o problemă cu locurile de parcare. Să nu faci nimic și să ceri să se păstreze același status quo, în care niște privilegiați au avut norocul de a depune primii cereri și acum au un loc de parcare cu 14,6 lei pe lună, pe domeniul public, e greșit.

De ce nu propuneți organizarea de licitații, acolo unde sunt mai multe cereri decât locuri de parcare?

Apropo, Cel mai scump loc de parcare din lume a fost vândut recent pentru o sumă record. Noul proprietar a fost nevoit să scoată din buzunar 760.000 de dolari. Locul de parcare aparține de complexul de apartamente „Ultima” din zona centrală Kowloon din Hong Kong, cea mai dens populată din oraș. Un apartament de 84 de metri pătrați se vindea cu peste 3,2 milioane de dolari în 2017, când a fost pus pe piață, notează CNN. Asta înseamnă că un loc de parcare valorează cam 23% din valoarea apartamentului. Dacă vă cumpărați un apartament de 70.000 de euro, în Constanța, ați da 16.100 euro (adică 23%) pentru un loc de parcare? Probabil că nu. E mai bine să plătim 176 de lei pe an la primărie, adică 37 de euro pe an.

C.H.

18 comments

  • Marian Voicu

    Probabil daca te vei “gandi” inca putin vei propune si scoaterea locurilor de parcare pentru persoanele cu dizabilitati la licitatie. Si alte traznai. Un autoturism este o necesitate. Si sigur te-ai gandit si la latura sociala. Bineinteles ca banii se vor duce exact acolo unde se duc si cei din taxa de drum si supraacciza de la carburant. Cum se defineste jurnalismul “independent” intr-o epoca in care cel ce plateste comanda muzica? In cel mai bun caz utopie!

  • @Constanta 100%: aici gresiti profund! Locurile de parcare nu pot fi atribuite prin licitatie. Ar fi o discriminare absoluta! Cocalarul care arunca cu bani in manelisti ar licita fara numar, fara numar, in vreme ce un pensionar, o vanzatoare, o familie tanara aflata la inceput de drum, o mama ce isi creste singura copilul – tuturor acestora li s-ar rade in nas! Inainte de a mai scrie asemenea aberatii, va rog incercati sa ganditi, nu costa bani.
    Eu, de exemplu, sunt navigator, castig foarte bine, mi-as permite sa licitez fara probleme, fara sa simt o gaura in buget. Dar nu ar fi corect! Or noi dorim “o tara ca afara”, o tara a egalitatii de sanse, nu o Romanie a potentatilor, a discrepantelor si a discriminarii.
    Va rog sa publicati un articol care sa corecteze prostia pe care ati scapat-o (sper din toata inima ca asta a fost, o scapare)!

    • Constanta 100%

      Ati citit articolul? Ati vazut ca in Focsani INSTANȚA a decis să se liciteze? Instanța de judecată, nu primăria. Pentru că erau doi doritori pentru un singur loc. Licitația e cea mai bună soluție și poate fi luată de Consiliu Local. Și afară, dacă ai bani, parchezi și ai mașină, dacă nu, nu. Știți cât costă o asigurare în Anglia? O parcare in Elveția? Mașinile costă, ne place sau nu. Vrea Consiliul Local să impună ca unele categorii să aibă locuri gratuite sau prioritate? Foarte bine. Încurajez acest lucru pentru anumite categorii, inclusiv mamele singure, persoanele cu probleme locomotorii, etc. Deși nu știu cum isi poate permite o mamă singură, vânzătoare pe salariu minim, o masina, pentru care trebuie să plateasca asigurare, combustibil, anvelope, revizii, etc.

    • Constanta 100%

      Și vi se pare că sistemul asta e bun? Câteva mii de oameni au loc de parcare, pe sumă modica, pentru că au depus primii cerere, peste 100.000 nu au nicio șansă. Criteriul ăsta nu e bun.

      • Fiecare proprietar de masina, la momentul achiziției sau după un anumit timp, s-a gândit sa-si asigure și locul de parcare. Chestia cu taxa nu este foarte veche, dar multi dintre nemultumitii de astăzi, la acea vreme erau minori sau nu aveau masini. Locurile sau fost luate în mod legal si normal de cei care aveau la acea dată masini.
        Dacă ceilalți vor acum sa aiba si ei un loc de parcare, sunt câteva posibilitati care se pot: sa-i forțeze pe cei cu locuri (batrani) sa cedeze locul, sa-i puna biletele pe parbriz in care sa-i descrie cat de grea poate deveni viata daca nu lasa locul liber etc.
        Propun in contextul actual majorarea taxelor de 100 de ori, pentru că tot romanul sa aiba loc de parcare. Ce ziceți? Să fie ca la Hong Kong!
        Sunteti penibil, copii. Sa cautam un primar care sa fie cu adevarat primar! Care sa faca totul pentru urbe și cetățeni.
        Greu, dar nu imposibil.

        • Constanta 100%

          Locurile au fost inchiriate legal, de acord, dar nu neapărat normal. S-a creat o clasa de privilegiați. Cei care nu au loc de parcare sa pună bilete in parbriz? Asta e o ironie ieftină. Noi am propus soluții concrete, date și de INSTANȚELE din România. Și vă rog să citiți mai atent: în Hong Kong a fost vorba despre o cumpărare, nu despre o taxă. E o diferență între proprietate privată și domeniul public. Și, ca să elimin suspiciunile, eu am avut si am un loc de parcare inchiriat de la primărie, dar consider că trebuie sa platesc mai mult pentru el.

    • Esti comunist. In capitalism se arunca cu bani. In America, in V. Europei.. peste tot.. e cu bani.. numai tu vrei sa fim toti la fel…

    • In Brasov se aplica procedura cu licitarea pentru locul de parcare din 2003-2004. Licitezi doar o data la repartizare, iar suma finala o plateste castigatorul anual. Daca nu platesti anul urmator te alegi cu conturile bocate de ANAF. Cand renunti trebuie sa faci cerere altfel abonamentul anual este inclus in impozit

  • Rică Venturiano

    Solutii concrete? Licitarea locurilor? Asta e o aberatie. Normal, ar insemna bani mai multimla bugetul locat, DAR ATAT. Poate ca solutia cea mai buna ar fi sa gasim niste oameni integri la conducere. Sa vina cu solutii viabile, sa investeasca in parcari, nu sa aprobe constructik fara numar si sa nu tina cont ca nu au locuri de parcare. Asta cu licitatia va duce doar la cresterea tensiunilor intre cetateni, nu va rezolva poiblema. Sincer, credeam ca veniti cu idei mai bune. Exact cum spunea cineva, cel cu bani va licita si gata, tot in cetateanul de rand, ala “fraier” care-si plateste toate taxele o sa se dea.

  • Normal ar trebui sa nu se ia nici o taxa pentru parcare nu toti suntem egali in orasul asta nu toti avem dreptul sa avem loc de parcare ? Sau unii dava vin seara acasa trebuie musai sa parcheze langa scara blocului sau chiar langa usa apartamentului Foarte bun regulamentul nou …prea se cred unii stapani peste toate

  • Eu ma gandesc la alte bordari:
    1. ori scumpim pretul pe loc de parcare de 10 ori fata de cat este acum ori se renunta cu totul la inchiriatul locurilor de parcare. Pretul actual este fix o mizerie.
    2. Atunci cand primaria pune stalpi pe trotuar si lasa 6 locuri de parcare (ex: zona Victoria partea dreapta dinspre Dacia) este normal toate 6 sa poata fi inchiriate de o singura societate (salon Evelis) care practic monopolizeaza toate locurile din zona.
    3. Locul de parcare rezervat nu trebuie blocat cu stalp niciodata, doar evidentiat cu vopsea (daca plec in CO 2 sapt ridic stalpul ? Evident NU)
    4. Se beneficiaza de loc de parcare seara si noaptea (intre 19:00 si 8:30 a doua zi), in rest este proprietate comuna de folosinta comuna!

  • Buna ziua! Cu to respectul, dar consider ca articolul are la baza un viciu de logica pe care nu stau sa-l prezint acum! Eu doar va spun cum se procedează aici unde locuiesc eu! Si-l consider ce-l mai democratic și echitabil mod de “distribuire” a locurilor de parcare! Anual posesorii de autovehicule plătesc la Primărie o anumita suma, in schimbul căreia i se eliberează un card de riveran nou, valabil un an de zile; in fiecare an alta culoare, ce-i da dreptul la parcare într-o anumita zona! Acest card de riveran se postează in parbrizul autovehiculului spre știința celor de la “parcări” care toată ziulica circula ca sa constate și sa penalizeze cu amenda pe cei care nu respecta celelalte doua obligații ale celor care parchează temporar pe domeniul public și nu au acest card sau au un card valabil într-o alta zona și anume:
    – tichetul de parcare cu ora de parcare afișat la vedere, achiziționat de la automatul de parcare,
    – “ceasul” din carton cu ora de la care a început staționarea in locul respectiv, desigur afișat la vedere!
    Regulile sunt clar și nimeni nu protestează! Chestia aceea cu licitația este o “găselniță” absolut discriminatorie și aberanta, dar punctual necesara in acel caz! Nu poate fi moral luata ca exemplu și generalizata! Mijlocul de deplasare personala este o necesitate și indirect reprezinta dreptul la libera circulație a persoanei!

  • Licitarea locurilor de parcare este solutia corecta.
    Eu m-am mutat intr-un bloc din zona Casa de Cultura acum 3 ani.
    Sunt masini vechi care nu se misca din parcare cu lunile.
    La blocul nostru sunt 10 locuri de parcare la 60 de apartamente.
    Cand in viata aceasta as putea avea loc de parcare?????
    Multi dintre cei care au un loc in spatele blocului, ocupat de la Revolutie, au mai mult de o masina si parcheaza si pe bulevard.
    Daca nu se liciteaza, nu se rezolva nimic. Cine vrea loc de parcare rezervat trebuie sa plateasca. Nu este loc de veci!!!!
    Nu este normal sa platesti 170 de lei pe an.
    Si mai este ceva, sistemul cu blocarea ziua a locului este o aberatie. Daca vin de la cumparaturi sunt nevoit sa dau roata la bloc cu toate sacosile desi in spate ziua sunt doare rablele parcate, restul masinilor fiind la serviciu sau cine stie pe unde, dar locurile sunt blocate.

  • Total de acord cu acest articol. Si pentru care a scris de “familie tanara la inceput de drum” vai de mine ca ar fi discrimata in situatie licitatiei si nu ar avea bani de parcare daca nu ar fi ca acum 176 ron. Din contra, o familie tanara munceste si are si masina sau masini sh cum or fi ele sa mearga la munca. Eu la 30 de ani si nevastamea facem 3000 fieare lunar deci 6000. Si imi zgariu masina de toti boschetii deoarece locurile de parcare sunt luate de pensionari care nu muta masina cu zilele sau saptamanile sau sunt luate locurile de catre oameni de la cu totul alte blocuri care au cate 2-3 masini dar au luat primii locurile acum ani de zile. Desigur cel mai echitabil ar fi sa se faca parcari subterane, parcari cu etaje etc o varianta in care toti sa aibe locuri. Dar daca nu se poate, la fel cum a zis si autorul acestui articol, este corect ca primii veniti sa aibe pe mai nimic iar tu care ai cumparat apartament ai nevasta copil etc sa nu ai nici o sansa ? Aici este vorba de cerere si oferta, clar daca vei cauta online un produs, un serviciu etc vei lua pe cel mai ieftin. Daca sunt putini ofertanti ai acelui produs/serviciu si multi care cer, automat pretul va creste si se va vinde in continuare celor ce isi permit. Cererea si oferta functioneaza peste tot in lumea asta (nu stiu care l-a facut comunist pe autor, nu frate, cum functioneaza acum este comunist sunt privilegiati cei care au si nu este nici o democratie sau egailitate in sanse)

  • Primaria ar trebui sa liciteze parcarile . Nu poti asigura parcari pentru toate masinile .Ar trebui luate masuri pentru limitarea accesului pe trotuare , marirea considerabila a impozitelor si taxelor pentru ca exista multi proprietari care au 2,3,4 masini .O masina sh se cumpara cu sume mici .Trebuie incurajat transportul alternativ , piste de biciclete , linie autobuze cu banda prioritara , constructia unor parcari etajate cu plata .Exista firme care ofera masina de serviciu dupa program salariatilor pentru a nu avea costuri cu paza si parcarea ..si sunt mii de astfel de masini.Exista si terenuri private pe care se pot construi parcari cu plata .Dar daca trotuarele au devenit parcari gratuite cine este interesat de parcarile cu plata ? Banii primariei trebuie sa mearga spre scoli ,terenuri de sport , spitale , nu spre subventionarea parcarilor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.