Mândru să fiu fermier – campanie de promovare a liceelor agricole

mândru să fiu fermier

Nivelul de pregătire a proprietarilor de ferme din România a scăzut, iar cauzele principale sunt atractivitatea redusă a sectorului agricol și scăderea numărului de absolvenți ai liceelor agricole.

În anul 2010, doar 2,5% dintre managerii de exploatații agricole au absolvit un modul de educație agricolă, comparativ cu 7,3% în 2005. Astfel, s-a ajuns ca în România statutul de agricultor să fie considerat ca unul inferior și nedorit de tineri, arată o cercetare realizată de World Vision România.

În contextul presiunii mediului de afaceri, care are nevoie de forță de muncă bine calificată, a nevoii de creștere economică și dezvoltare, de recuperare a decalajelor urban–rural, există intenții declarate ale autorităților române pentru relansarea învățământului profesional și tehnic. La acest fenomen au contribuit și o serie de noi politici europene, dar și presiunea Uniunii Europene asupra statele membre de a-și asuma ținte ambițioase pentru a atinge unele obiective sociale, precum reducerea abandonului școlar, stimularea antreprenoriatului sau dezvoltarea rurală.

Educația agricolă, un element cheie în bunăstarea rurală

„Încă din anul 2014, fundația World Vision România (WVR) a identificat educația agricolă ca fiind un element cheie în bunăstarea rurală, iar din anul 2015 lucrăm într-un consorțiu cu alte patru organizații non-guvernamentale, Junior Achievement România (JAR), Civitas pentru Societatea Civilă – filiala Cluj, Centrul pentru Educație Economică și Dezvoltare din România (CEED) și Centrul Român de Politici Europene (CRPE) – în parteneriat cu Romanian-American Foundation și sprijinim 11 licee agricole să poată oferi programe educaționale relevante pentru economia locală și axate pe formarea viitorilor fermieri și întreprinzatori din agribusiness”, ne-a declarat Crenguța Bărbosu, senior program manager Agriculture & Economic Development la WWR.

Liceele ar trebui să joace un rol tot mai activ de centre educaționale comunitare pentru dezvoltarea fermelor mici si mijlocii și a afacerilor în domeniul agricol, oferind servicii atât pentru tineri, cât și pentru adulti.

În ciuda eforturilor de a crește popularitatea liceelor agricole în rândul elevilor din învățământul gimnazial și de a promova liceul prin exemplificarea oportunităților de carieră și de dezvoltare de afaceri în domeniul agricol, majoritatea școlilor de profil s-au lovit de percepția negativă a elevilor, părinților și profesorilor.

„Agricultura înseamnă sapa și lopata, sărăcie, o meserie pentru bunici”, cred în continuare o proporție semnificativă din români, potrivit studiului World Vision România.

O schimbare de mentalitate ar trebui să înceapă din copilărie, astfel încât tinerii competenți să urmeze educația agricolă și să aibă o carieră agricolă la alegere, este de părere Crenguța Bărbosu.

Un program de promovare pe plan local

Fundația WWR derulează un program prin care 11 licee cu profil agricol să se promoveze pe plan local. Astfel, proiectul a finanțat, începând cu anul 2016, producții de filme de prezentare pentru fiecare liceu, producții ale unor filme de promovare a meseriilor agricole, crearea de pagini de Facebook, actualizarea site-urilor liceelor agricole, broșuri de prezentare pentru oferta educațională și un training de promovare derulat pe parcursul a două zile.

Totodată, cele 11 licee au primit granturi de promovare (2.000 de dolari pentru fiecare liceu), un sprijin financiar care le oferă posibilitatea de a le prezenta elevilor din școlile gimnaziale din regiune teme legate de agricultură și, totodată, oferta școlară.

Începând cu anul 2018, promovarea locală a fost susținută și de o campanie la nivel național.

„Scopul campaniei de comunicare este de a transmite elevilor de gimnaziu și părinților acestora care sunt beneficiile pe care le oferă liceele agricole și care sunt oportunitățile pe piața muncii pentru tinerii absolvenți ai liceelor agricole. De asemenea, prin campania națională de comunicare încercăm să transmitem că agricultura inseamnă azi știintă și tehnologie și nu sapă și lopată. Agricultura este unul dintre domeniile cu cele mai multe oportunități financiare din România”, subliniază Crenguța Bărbosu.

Demolarea miturilor privind agricultura și liceele agricole

Un studiu realizat în anul 2017 arată că, în lipsa unei campanii naționale de promovare care să ducă la demolarea miturilor privind agricultura și a liceelor agricole și care să schimbe percepția negativă cu privire la acestea, campaniile locale nu pot atinge eficiența dorită.

Cu ocazia acestei evaluări s-au evidențiat o serie de beneficii percepute ca atractive pentru elevi: munca legată de animale, în aer liber, libertatea de a munci pentru sine și de a-și face singuri programul, ceea ce un loc de muncă la birou nu le-ar permite. În acelasi timp, sunt și multe bariere, precum percepția negativă despre „agricultură” a elevilor, părinților, profesorilor de școală generală etc.

În mai 2018, a fost lansată campania națională „Mândru să fiu fermier” cu sloganul „Să fii agricultor e mai tare decât crezi”. Campania vizează diverse categorii de public (elevi din școlile gimnaziale, părinți, profesori de liceu, elevi de liceu, cetățeni obișnuiți). Prin această campanie, toate cele 11 licee din program au fost incluse într-o strategie de comunicare națională. Astfel, liceele au fost menționate în comunicatele de presă emise pe perioada campaniei și, în acelasi timp, au beneficiat de materiale audio-video de promovare realizate de fundația World Vision România.

Vă recomandăm și: Petre Daea, ministrul Agriculturii: „Avem programe de finanțare multiple pentru fermieri” VIDEO

Sursa: FermierinRomania.ro

energia residence
Zen Residence
comprest util asfalt dobrogea



Leave a Reply

Your email address will not be published.

Următorul articol

A parcat pe un loc închiriat de la primărie, și-a scos numerele și nimeni nu poate face nimic

Mon Jul 22 , 2019
Un constănțean se confruntă cu un caz destul de ciudat, iar autoritățile ridică din umeri și spun că nu prea au ce face. Acum trei zile, acesta a observat că locul său de parcare, închiriat de la Confort Urban SRL, societatea aflată în subordinea Primăriei Constanța, este ocupat. Se mai […]