Marile capitale europene cer introducerea rapidă a standardului Euro 7 pentru vehicule şi limitarea poluării din trafic. La noi subiectul este aproape tabu

O Dacie Logan cu număr de Constanța scoate un fum gros pe țeava de eșapament, pe bulevardul Soveja. Foto: arhivă Constanța 100%
O Dacie Logan cu număr de Constanța scoate un fum gros pe țeava de eșapament. Foto: arhivă Constanța 100%

Una dintre cele mai dese imagini de pe șoselele României este mașina care scoată o dâră groasă de fum. E plin de autoturisme vechi. De fapt, parcul auto din țara noastră este printre cele mai vechi din Europa. Obișnuim să cumpărăm în număr foarte mare mașini din Germania, conduse de bunicuțe care le foloseau să meargă numai la cumpărături și înapoi, dar care în mod real au sute de mii de kilometri. Cum trec de reviziile de la RAR, numai ele și proprietarii lor știu.

În România se discută prea puțin spre deloc despre cum ne afectează pe toți aceste rable. Cum ne omoară, căci ne omoară, la propriu. Dimpotrivă, Guvernul României, în sublimul său anacronism, vrea să ofere bani pentru cumpărarea unei mașini, în loc să încurajeze transportul în comun. Într-o țară în care mulți oameni au un autoturism care este mai scump decât casa în care locuiesc, e pe undeva o măsură congruentă cu dorința electoratului.

Țările civilizate însă nu știu ce să mai facă pentru a reduce traficul. De pildă, primarul din Paris desființează jumătate din locurile de parcare de la nivelul solului. Recent, un grup de peste 40 de organizaţii neguvernamentale şi câteva oraşe europene, precum Paris, Londra sau Bruxelles, au transmis, recent, o scrisoare Comisiei Europene (CE) prin care solicită introducerea rapidă a standardului Euro 7 pentru vehicule şi limitarea poluării din trafic, informează activiştii de mediu ai Asociaţiei 2Celsius, una dintre organizaţiile semnatare.

În viziunea experţilor, un standard Euro 7 ambiţios ar putea reduce emisiile totale de NOx din Uniunea Europeană (UE) cu 4,2 milioane de tone până în anul 2050 şi ar putea evita 35.000 de decese premature.

Conform sursei citate, una dintre solicitări se referă la stabilirea celei mai mici limite globale, pe baza celei mai bune tehnologii disponibile, ce ar trebui cel puţin aliniată cu cele mai ambiţioase scenarii de limită prezentate de Consorţiul pentru emisii ultra-scăzute ale vehiculelor (CLOVE), format în general din cercetători în disciplinele mobilităţii şi transporturilor).

„Pe lângă aceasta, este nevoie urgentă de mai multă ambiţie pentru a reduce emisiile de pornire la rece, adică cele care apar atunci când motorul este pornit pentru prima dată, pentru toate vehiculele la cele mai scăzute niveluri fezabile din punct de vedere tehnic. Acest lucru este esenţial pentru a reduce emisiile totale ale călătoriei, în special pentru NOx în zonele urbane, unde majoritatea oamenilor sunt expuşi”, notează organizaţia.

De asemenea, semnatarii scrisorii solicită Comisiei Europene să se asigure că propunerea sa reglementează toţi poluanţii relevanţi dăunători sănătăţii umane şi mediului, inclusiv particule ultrafine, amoniac, oxizi de azot, metan şi formaldehidă şi gaze organice non-metanice; că acoperă toate condiţiile de conducere care pot fi întâlnite în Europa, asigurându-se că limitele de emisii se aplică oriunde şi oricând este condusă o maşină; că asigură conformitatea cu emisiile pe durata de viaţă şi necesită durabilitate şi testare în funcţionare care acoperă întreaga durată de viaţă a vehiculelor în toate statele-membre.

„Consumatorii ar trebui, în sfârşit, să aibă încredere în eficacitatea standardelor de emisii atunci când merg la dealer. Dacă o maşină este proiectată pentru a fi condusă într-un anumit mod pe şosea, cum ar fi în călătoriile în oraş, atunci trebuie să respecte limitele de emisii atunci când maşina se conduce astfel. În plus, orice posibilitate de depăşire a limitelor aplicabile, aşa-numitele condiţii de conducere “extinse”, ar trebui să se aplice numai condiţiilor de conducere foarte rare şi extreme (…) În următorul standard ar trebui incluse prevederi stricte privind cerinţele de durabilitate pentru a evita astfel de situaţie. Pentru ca Euro 7/VII să aibă succes, toate aspectele menţionate (…), precum şi cele propuse de CLOVE, trebuie să fie introduse împreună ca un pachet cuprinzător de măsuri până cel târziu în 2025. Orice altceva mai puţin ambiţios, cum ar fi o revizuire limitată a Euro 6, care, de exemplu, reduce doar limitele de emisii de poluanţi, fără a ţine cont de îmbunătăţirile durabilităţii sau a condiţiilor de testare, nu va ajuta prea mult pentru a îmbunătăţi performanţa reală a vehiculelor privind emisiile. De asemenea, va arăta că UE nu a reuşit să înveţe din scandalul Dieselgate şi să reducă Euro 7 la un exerciţiu de “greenwashing””, explic specialiştii 2Celsius.

Organizaţia europeană Transport&Environment (T&E) estimează că încă 95 de milioane de maşini cu combustie internă (MCI) vor fi vândute în Europa în perioada 2025 – 2035, când se preconizează că Euro 7 va intra în vigoare, în timp ce pătrunderea pe piaţă a camioanelor cu emisii zero va mai dura. În medie, aceste vehicule vor rămâne pe drumuri mai mult de un deceniu şi mult mai mult în Europa Centrală, de Est şi de Sud, adesea peste 15 ani, avertizează organizaţia de profil.

„Aceasta înseamnă că există cel puţin încă un sfert de secol de vehicule poluante pe drumurile UE. Un nou standard Euro 7/VII este ultima şansă a Europei de a reduce poluarea toxică de la motoare şi nu poate fi ratată (…) Reducerile extrem de importante ale poluării sunt fezabile atât din punct de vedere tehnic, cât şi economic. Propunerea Comisiei trebuie să fie o revizuire cuprinzătoare a standardului Euro 6/VI învechit, reducând poluarea la cele mai scăzute niveluri fezabile din punct de vedere tehnic şi înlăturarea tuturor lacunelor lăsate în urmă din era Dieselgate”, susţin activiştii de mediu.

Pe de altă parte, în octombrie 2021, un document informativ al Grupului de campanii T&E, citat de site-ul organizaţiei de mediu 2Celsius, atrăgea atenţia asupra faptului că industria auto europeană încearcă să întoarcă publicul şi guvernele împotriva Euro 7, pe motiv că noile standarde dure vor paraliza vânzările şi vor ameninţa locurile de muncă.

Astfel, datele T&E relevă că, numai în 2020, Asociaţia Producătorilor de Automobile Europene (ACEA), Volkswagen, Daimler şi BMW au cheltuit aproape 9 milioane de euro pentru a face lobby la Bruxelles, iar la începutul anului trecut, ACEA a lansat o campanie publică împotriva Euro 7, “făcând afirmaţii nefondate că legislaţia ar însemna o interdicţie a motorului cu ardere internă”.

2Celsius este o organizaţie neguvernamentală înfiinţată în anul 2010 cu scopul de a influenţa politicile privind schimbările climatice la nivel naţional şi european. Asociaţia este membră a organizaţiilor internaţionale European Environmental Bureau, Climate Action Network Europe şi Federaţiei Europene pentru Transport şi Mediu (T&E). 

Zen Residence
comprest util asfalt dobrogea



Leave a Reply

Your email address will not be published.

Următorul articol

Constanța este invadată de gândaci

Sun Aug 7 , 2022
Dacă ieșiți seara în Constanța, vă veți întâlni cu zeci de gândaci. E plin. Pe faleza Cazinoului mișună peste tot, atât pe aleea de promenadă, cât și pe trotuar sau șosea. Oamenii se plâng că nu pot sta pe o bancă mai mult de câteva zeci de secunde. „Se urcă […]