
Mihai Daraban, președintele Camerei de Comerț și Industrie a României, a participat ieri la un eveniment organizat de CCINA Constanța dedicat domeniului maritim.
Cu această ocazie, Mihai Daraban a subliniat punctele forte ale României și ale portului Constanța, dar și pe cele slabe, și a subliniat că trebuie să fim pregătiți pentru epoca post război, care, în cele din urmă, va duce la o concurență între România și Ucraina.
„Trebuie să ne pregătim pentru epoca post război, în care probabil va fi prima etapă, de reconstrucție a Ucrainei, și a doua etapă, concurența cu Ucraina reconstruită.
Va fi un mare challenge, și dacă nu rezolvăm problemele de conectivitate nu o să facem nimi, o să pierdem avantajul pe care îl avem azi, de conjunctură.
Trebuie neapărat să creăm axe nord – vest, est – sud. Dacă nord – sud, Constanța – Gdansk, introdus de fapt în programul Inițiativa Celor Trei Mări, va consta de fapt într-un coridor rutier și feroviar, partea către vest include, pe lângă feroviar și rutier, și celebra Dunăre, care, din păcate, nu este folosită la adevărata valoare, deși apă este. Trebuie însă regularizate malurile, trebuie aduse într-o formă sustenabilă, astfel încât pe viitor să nu mai ai decât probleme de dragaj. Practic, Dunărea trebuie să arate, dacă vreți, precum canalul de Sulina, ca să devină o arteră folosită ca alternativă est – vest, impunând și Constanța pe hartă.
Avem acest avantaj, că suntem foarte aproape de Port Said. Toată marfa care vine din sudul Asiei, est Africa, Extremul Orient și Australia, dacă vor să aducă marfă în Europa trebuie să treacă prin canalul de Suez. De la port Said la Constanța sunt 4 zile, până la Rotterdam sunt 14 zile, până la Gdansk, Polonia sunt 18 zile. Deci, din acest punct de vedere avem un avantaj colosal. Problema este ce facem cu marfa odată ajunsă la Constanța, cum îi dăm drumul est – vest, nord – sud.”, a declarat președintele CCIR.
Schengen maritim nu a schimbat nimic fundamental
La întrebarea Constanța 100%, Mihai Daraban a declarat că nu s-a schimbat nimic fundamental în portul Constanța după aderarea la spațiul Schengen maritim.
„Portul Constanța nu a fost un port de pasageri care să bubuie. Cred că pe timpul războiul mă îndoiesc că vom avea un trafic de pasageri în portul Constanța.”, a punctat acesta.
A subliniat însă că important este traficul din port, cifrele de afaceri ale operatorilor portuari din Constanța și profiturile acestora, despre care admite că explodat în ultimii ani.
Detalii găsiți în articolul acesta: Plouă cu bani în Portul Constanța: firmele au făcut în 2023 profituri cât în 15-16 ani obișnuiți
Declarațiile video le puteți urmări mai jos.
Inca unul care-i in plus pe aici.
N-avem pasageri in port din cu totul alte motive, care nu tin de razboiul lui Putler, ci de incompetenta si coruptia romanilor.
de ce oare asta nu e promovat la ministerul finantelor ca ar da clasa predecesorilor