Milionul din fecale. Primăria Agigea vrea să acorde unei singure firme, pe 4 ani, servicii de vidanjare, pentru că n-are canalizare

Primarul din Agigea le-a promis oamenilor canalizare, dar le plătește jumătate din serviciile de vidanjare

O mare parte din locuitorii și din instituțiile de pe raza localităților Agigea și Lazu, conduse de 12 ani de Cristian Maricel Cârjaliu, PSD, nu au canalizare. Oamenii își fac nevoile în fose septice, care trebuie, nu-i așa, să fie golite din când în când.

Deși se tot laudă cu diverse investiții, primarul cam uită să le facă. Dovadă că a promis aceleași lucruri în mai multe campanii electorale, dar nici acum nu sunt gata. După atât amar de mandat, însă, să nu reușești să asiguri condiții decente de trai, adică o amărâtă de canalizare, ridică multă semne de întrebare. Neputință sau interes? Vom încerca să răspundem mai jos.

Să revenim la anunțul Primăriei Agigea pentru acordarea acestui contract. Procedura pe care a ales-o primăria lui Cîrjaliu este o procedură simplificat de atribuire. Valoarea estimată a contractului se ridică la 875.600 de lei, fără TVA, adică peste 1 milion de lei, TVA inclus.

În caietul de sarcini scrie semnat de primarul Maricel Cîrjaliu scrie clar:

„Utilizatorii/beneficiarii serviciului de vidanjare sunt cetățenii comunei Agigea (localitățile Agigea și Lazu) care locuiesc în zone în care nu există rețea de canalizare, precum și instituțiile publice cu sediul în comuna Agigea, instituții de învățământ, instituții cu caracter social, instituții medicale și alte imobile aparținând domeniului public Agigea. În comuna Agigea se află zone în care nu există rețea de canalizare menajeră, situație în care se află satul Lazu și câteva zone din Agigea. În satul Lazu există o populație de aproximativ 2.100 de locuitori, care au nevoie de aceste servicii de vidanjare pentru golirea sistemelor proprii de canalizare (puțuri absorbante, fose septice, bazine vidanjabile, hasnale, etc.). De asemenea, în localitatea Agigea există unele zone, cum este cartierul Pepiniera, Biserica, Eroilor și alte străzi, în care nu există încă rețea de canalizare menajeră, iar cetățenii au o nevoie imperativă de aceste servicii de vidanjare pentru golirea propriilor sisteme de canalizare. Serviciile de vidanjare se vor achiziționa pentru satisfacerea nevoilor populației și ale instituțiilor publice ce aparțin domeniului public al comunei Agigea și va asigura îmbunătățirea condițiilor de viață ale cetățenilor și protecția mediului înconjurător.”

Evident, cea mai bună soluție pentru a îmbunătăți viața cetățenilor și mediul înconjurător este să construiești canalizare, nu să oferi servicii de vidanjare. De altfel, România este obligată de Uniunea Europeană să ofere astfel de servicii. Dacă nu o face, plătește amendă. Adică, plătim noi, toți cetățenii.

Primăria vrea să semneze contractul pentru o perioadă de 4 ani!

„Autoritatea contractantă consideră oportună și eficientă încheierea unui acord-cadru cu un singur operator economic pentru o perioadă de 4 ani, iar contractele subsecvente din cadrul acestuia se vor încheie în funcție de necesitățile/solicitările beneficiarilor direcți și de bugetul alocat, cu operatorul clasat pe locul 1”, scrie în caietul de sarcini.

Așadar, cine va câștiga va avea de muncă cel puțin 4 ani, adică pe toată perioada mandatului lui Cîrjaliu.

Valoarea de 875.600 de lei este însă numai partea de cofinanțare suportată de primărie. Primăria suportă jumătate din costuri, restul de jumătate fiind suportat de beneficiari. Așadar, vorbim despre o afacere de 1.751.200 de lei pe an, fără TVA, adică aproape 2.100.000 de lei, cu TVA inclus.

La condițiile de participare apare următorul criteriu: efectuarea de servicii similare în ultimii 3 ani, continând valori, perioade de prestare, beneficiari, indiferent dacă aceștia din urma sunt autorități contractante sau clienti privati în valoare individuala sau cumulata de minimum 275.600 lei fara TVA, cerinta care se poate demonstra prin insumarea valorilor serviciilor prestate la nivelul a maximum 3 contracte. Prin servicii similare se intelege: servicii de vidanjare a sistemelor de canalizare ,puturi absorbante, fose septice, bazine vidanjabile, hasnale, etc.

Ofertele se pot depune până pe 22 ianuarie 2021.

O cunoștință mai veche

Până acum, de aceste servicii de vidanjare (deci firmă care are experiența necesară) s-a ocupat Asus Service SRL. 

Potrivit Sistemului Electronic de Achiziții Publice, Primăria Comunei Agigea a achiziționat, în luna februarie 2020, servicii de vidanjare în valoare de 134.970 de lei, fără TVA. Sunt aproape 30.000 de euro, bani folosiți pentru golirea foselor din comună. Banii nu au fost acordați prin licitație, ci prin atribuire directă. Legea permite.

Firma Asus Service SRL are o caracteristică interesantă. Împarte numărul de telefon afișat în SICAP cu SC Golful Pescarilor SRL, o societate deținută, în proporție de 50%, de finul de cununie al fratelui primarului din Agigea, Cristian Maricel Cîrjaliu. Același număr a fost utilizat în trecut de alte trei societăți comerciale, pomenite în declarația de interese depusă de Cîrjaliu în anul 2008, atunci când a devenit primar al localității. Ulterior, el și-a înstrăinat participațiile din aceste firme, însă numărul de telefon a rămas în business, ajungând acum să fie menționat în contractul de vidanjare semnat de Cîrjaliu cu firma Asus Service SRL. Primarul Cîrjaliu ne-a declarat, când documentam un articol apărut în România liberă, că nu are nicio legătură cu restaurantul respectiv.

Asus Service SRL este o cunoștință mai veche a primăriei. Începând din anul 2018, Primăria Agigea a încheiat 6 contracte cu această societate comercială. Valoarea totală a acestora este de 449.940 de lei. La această sumă se adaugă și TVA. Deci este vorba despre aproape jumătate de milion de lei. Toți banii au fost acordați prin atribuire directă, pentru servicii de vidanjare. Am căutat în SICAP să vedem în ce alte localități din județul Constanța sau, de ce nu, din România a mai lucrat Asus Service SRL. În niciuna. Singurul client pentru vidanjare este Primăria Agigea.

Vă reamintim că, în vara anului trecut, deci înainte de alegerile locale, Consiliul Local Agigea și Primăria Agigea le solicitau locuitorilor să-și exprime opinia cu privirea la construirea rețelei de canalizare din comună. „Vă rugăm să răspundeți cu Da sau Nu”, se arată în documentul oficial semnat de primarul Cristian Maricel Cârjaliu.

Le place sau nu primarilor, chiar și celui din Agigea, realizarea sistemului de canalizare este OBLIGATORIE. Experții consultați de noi spun că această obligație a fost asumată de România în negocierile de aderare la Uniunea Europeană. Noi, românii, ne-am obligat să aducem canalizare în fiecare casă. Termenul pe care ni l-am luat inițial a expirat, dar a fost prelungit cu câțiva ani. Interesant este că, potrivit legii, nici măcar fosele septice vidanjabile nu mai sunt acceptate. Singura excepţie este aceea în care persoana în cauză îşi face o staţie de epurare.

„Potrivit articolului 41, alin 14 din Legea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare nr 241/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, «utilizatorii, persoane fizice sau juridice, inclusiv cei care au sisteme proprii de alimentare cu apă, au obligaţia de a se racorda la sistemele publice de canalizare existente sau nou-înfiinţate, dacă aceştia nu deţin staţii de epurare avansată care respectă condiţiile de descărcare a apelor epurate în mediul natural»” Detalii AICI.

Persoane de decizie

Numele persoanelor care dețin funcții de decizie in cadrul autorității contractante, a celor cu putere de reprezentare din partea furnizorului de servicii auxiliare achizitiei precum și a celor implicați în procedură din partea acestuia din urmă: Cirjaliu Cristian Maricel – Primar; Secretar: Curtezir Enghin; Membrii Consiliului Local : Apostol Valeriu, Ciobanu Gabriel, Mirica Octavian Ionut , Comsa Gianina Elena, Emursa Dilaver, Gornicu, Ana Maria, Litu Gabriel Viorel, Medgid Melec, Nita Marius-Daniel ,Nita Stefania, Oancea Mihai, Petre Daniel Lucian, Serban Alin, Stefan, Velicu Luiza Mihaela; Persoanele cu functie de decizie din cadrul autoritatii contractante , in ceea ce priveste organizarea, derularea si finalizarea procedurii de atribuire : Lupu Oana Mihaela – Presedintele comisiei, Istrate Adriana- Membru , Telisca Florenta -Membru, Paraschiv Anca- membru , Lasculescu Ana- membru. Membrii supleanti : Hortolomei Florentina- Membru, Curtnezir Enghin-Membru/presedinte.

Citește și:

Dacă vreți să fiți la curent cu știrile din județul Constanța, ne puteți urmări și pe Facebook:
energia residence
Constanta-financiara-sigla-jpg

Leave a Reply

Your email address will not be published.