
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a făcut în ultima zi a anului un bilanţ al mandatului. Pesedistul a spus că fost un an cu rezultate fără precedent pentru infrastructura de transport. Ministrul mai arată că în 2025 trebuie să deschidem circulaţia pe mai mult de 200 km, iar de la Craiova la Constanţa se va circula direct pe drum de mare viteză. Este exact aceeași promisiune pe care a făcut-o, de mai multe ori, pentru 2024.
„Anul 2024, un an cu rezultate fără precedent pentru infrastructura de transport din România: a fost deschisă circulaţia pe 197 km de drum de mare viteză (autostradă şi drum expres). Din aceştia: 100 km din A7. Tot pentru prima dată a fost asigurată conexiunea dintre A7 şi A3; am conectat Autostrada de Centură a Capitalei A0 cu A2; primul tren electric achiziţionat în ultimii 35 ds ani- dintr-o serie de 189 de trenuri noi- a fost pus în circulaţie; Aeroportul Internaţional „Traian Vuia” din Timişoara are primul terminal Schengen modern”, scrie ministrul Transporturilor într-o postare pe Facebook.
Hartă interactivă, AICI.
„Trebuie să deschidem circulaţia pe mai mult de 200 km de infrastructură rutieră de mare viteză. De la Craiova la Constanţa se va circula direct pe drum de mare viteză (DEx12-A1-A0-A2). La fel şi de la Bacău la Bucureşti (A7-A3 -A0). Noi trenuri electrice urmează să intre în circulaţie”, a mai spus Grindeanu.
Şi Asociaţia Pro Infrastructură a făcut, marţi, o retrospectivă rutieră pentru 2024 şi afirmă că, sub presiunea alegerilor, ”anul acesta s-au aliniat toate planetele” şi s-au realizat mai multe proiecte.
Recomandare: Taxe peste noapte: un atac mișelesc asupra antreprenoriatului românesc
„Sub presiunea alegerilor, anul acesta s-au aliniat toate planetele. Ne uităm la un neverosimil record absolut: 194,77 km inauguraţi în 2024 şi un total de 1269,87 km de autostradă şi drum expres aflaţi în exploatare. Cei mai mulţi constructori s-au mobilizat şi au lucrat pe caiet de sute de milioane de euro. Banii s-au terminat în septembrie, ministrul Grindeanu făcând rost doar de vreo 115 milioane euro la rectificarea bugetară din toamnă. Vremea teribil de secetoasă din perioada iunie-octombrie a permis ca şantierele să fie deschise 24/24, unde s-a dorit. Şi autorităţile merită câte o bilă albă pe ici pe colo, chiar dacă au în continuare prea multe negre”, a transmis, marţi, Asociaţia Pro Infrastructură, într-un mesaj pe Facebook.
Ce autostrăzi și drumuri expres au fost inaugurate în 2024:
- Drumul Expres DEx16 Oradea – 13 km
- Autostrada A0 Sud DN5-DN4 – 13,5 km
- Autostrada A0 Sud DN4-A2 – 9,90 km
- Autostrada A7 Buzău – Focșani, Lotul 4 („Cocoasa Focșani”) – 10,90 km
- Autostrada A7 Buzău – Focșani, Lotul 2 – 30,9 km
- Drumul Expres DEx12 Craiova – Pitești, Lotul 4 (deschidere parțială Colonești-Albota) – 19,5 km
- Drumul Expres DEx12 Craiova – Pitești, Lotul 1 – 17,7 km
- Autostrada A0 Nord, Lotul 3 („muzeul” gata din 2023) – 7,5 km
- Autostrada A1 Sibiu – Pitești, Secțiunea 5 (deschidere parțială Bascov-Merișani) – 15 km
- Autostrada A7 Buzău – Focșani, Lotul 3 – 36,1 km
- Autostrada A7 Ploiești – Buzău, Lotul 1 (Dumbrava/A3-Mizil) – 21 km
„E un an record, indiferent cum te uiți. Terminăm anul cu 195 de kilometri de autostradă și drum expres deschiși anul ăsta. E un an record, e cel mai prolific an din istoria României în materie de inaugurări de autostrăzi”, a declarat pentru HotNews.ro Ionuț Ciurea, directorul executiv de la Asociația Pro Infrastructură (API), una din cele mai prezente asociații care monitorizează derularea marilor proiecte de infrastructură din România.
„Dacă ne uităm pe previziunile noastre din ianuarie, am ajuns practic într-un moment în care s-au aliniat toate planetele. În ianuarie scriam de „176 spre 200 de km, este scenariul de vis”. Și aici am cam ajuns la final de an…”, spune Ciurea.
Potrivit acestuia, anul care se încheie a scos la suprafața și mobilizarea foarte bună a constructorilor.
„Am avut și constructori foarte harnici, s-au mobilizat, și nu mai vorbim doar de UMB, care sunt campioni. Din 195 de kilometri ei au aproape 98, adică aproape jumate. Așa este, este UMB și restul lumii. E anul lor… UMB a promis 125 de kilometri, a livrat 98. Ce să zic? Unii promit 18 kilometri și livrează zero.. Dar UMB strălucește și cu bune și cu rele, vedem unele probleme de calitate, cu forțarea deschiderilor pe final de an, cu mobilizarea mai slabă pe alte proiecte…”, spune reprezentantul API.
„Totuși, anul acesta, cu foarte puține excepții, vedem Aktor repetentul clasei, am ajuns la scenariul de vis și vedem constructori care s-au mobilizat: WeBuild, Retter, Pizzarotti, Coni-Trace… S-au mobilizat exemplar”, consideră Ciurea.
Mobilizarea constructorilor, un semn bun pentru 2025: „Să evităm heirupurile pe final de an”
Acesta consideră că mobilizarea constructorilor e un semn bun și pentru 2025, un an care are premisele să arate aproape la fel de bine ca 2024 prin prisma deschiderilor de noi tronsoane de drumuri de mare viteză, deși riscul unor blocaje financiare e mare.
„2025 ar trebui să arate bine. E un mare dacă sub presiunea financiară. În 2025 e mult mai greu de aliniat planetele pentru că e vorba de bani mulți”, spune Ciurea.
El atrage însă atenția asupra unei situații: grăbirea unor lucrări în special pe final de an pentru a bifa inaugurări poate aduce și unele probleme de calitate la lucrări.
„Trebuie găsit un echilibru între viteza fantastică a UMB-ului și heirupurile care se fac spre final de an, am văzut că nu doar la UMB se practică – și Retter, și WeBuild au băgat heirup. Sunt spectaculoase heirupurile, dar făcute în noiembrie-decembrie pot duce la probleme de calitate. Asta ar fi una din lecțiile de învățat, să evităm heirupurile la final de an”, consideră reprezentantul Asociației Pro Infrastructura.
Ce autostrăzi și drumuri expres au șanse să fie deschise în 2025
- Autostrada A0 Sud, Lotul 3 – 18 km
- A0 Nord, Lotul 3 – 8,5 km
- A0 Nord, Lotul 4 – 4,5 km
- Autostrada A1 Sibiu – Pitești, Secțiunea 5 (restul Merișani – Curtea de Argeș) – 14,6 km
- Autostrada A3 Zimbor – Poarta Sălajului – 12,24 km
- Autostrada A7 Ploiești Buzău, Lotul 2 (Mizil – Stâlpu) – 28 km
- Autostrada A7 Ploiești – Buzău, Lotul 3 – 13,9 km
- Autostrada A7 Buzău – Focșani, Lotul 1 – 4,6 km
- Autostrada A7 Focșani – Bacău, Lotul 2 (Adjud) – 38,8 km
- Autostrada A7 Bacău – Pașcani, Lotul 2 (Roman) – 19 km
- Drumul Expres DEx12 Craiova – Pitești, Lotul 4 (secțiunea Albota – A1) – 12,6 km
- Drumul Expres DEx6 Brăila – Galați – 10,8 km
- Drumul Expres DEx4 A3 – Tureni – 4,9 km
TOTAL: 190,44 Km
O promisiune inteligenta era daca se putea zbura de la C-ta la Craiova…