O nouă ambarcațiune care poartă steagul României a fost lansată la apă miercuri, 14 februarie, de către Compania Națională Administraţia Canalelor Navigabile S.A.
Este vorba despre o ambarcaţiune de măsuratori hidrografice care a fost botezată „IULIA”.
Nu a costat prea mult: 14.000 de euro, dar are un rol important.
„Având în vedere necesitatea menţinerii adâncimii apei pe cele două canale la cotele de navigaţie, periodic sunt executate activităţi de măsuratori hidrografice pe toată lungimea Canalului Dunăre – Marea Neagră şi Canalul Poarta Albă – Midia, Năvodari, dar şi pe canalul de derivaţie pentru Staţia de Pompare Complexă de la km 4. Zona de confluenţă cu Dunărea la Cernavodă, până la SPC este critică, din cauza depunerilor de aluviuni în cantităţi mai mari decât în alte zone. Astfel, apar zone cu adâncimi critice, cu ape de mică adâncime, la care este necesară folosirea unei ambarcaţiuni de măsurători hidrografice cu pescaj mic, de maxim 0,3 m”, au declarat reprezentanții ACN.
În acest scop a fost achiziţionată şalupa “IULIA” care îndeplineşte toate cerinţele necesare acestei activităţi. Ambarcaţiunea este construită din fibră de sticlă cu cabină semiînchisă. Aceasta va avea ca zonă de navigaţie ape interioare, fiind dotată cu un motor outboard, de 30 CP, combustibilul utilizat fiind benzina. Motorul are pornirea electrică, asigurată de un acumulator de 12 V x 74 Ah, ce poate fi izolat prin întreruperea unui contact general. Capacitatea rezervorului va asigura o autonomie de aproximativ 8-10 ore. Pe ambarcaţiune a fost montat un sistem hidrografic pentru măsurarea adâncimii apei şi scanarea laterală (sonda single beam portabilă).
Achiziţionarea sondei a putut fi realizată în cadrul proiectului FAIRway Danube, în care ACN este partener cu alte şapte administraţii, din 6 ţări riverane Dunării, având ca lider de proiect compania Viadonau, Austria. Obiectivul principal al acestui proiect este să implementeze „Master Planul de Reabilitare şi Întreţinere a Şenalului Navigabil al Dunării şi a afluenţilor săi navigabili”, aprobat de toate Ministerele relevante în decembrie 2014. Scopul Master Planului este de a asigura condiţii bune de navigaţie pe tot parcursul anului, prin furnizarea unui nivel minim de servicii. Acest obiectiv se va realiza prin punerea în aplicare a unora dintre măsurile stabilite şi anume:
- colectarea într-o bază de date armonizată a tuturor punctelor critice de-a lungul Dunării şi a confluenţilor lui navigabili;
- implementarea unei scheme coerente de monitorizare a navigaţie;
- armonizarea modelelor şi prognozelor referitoare la nivelele de apă.