
După aproape un an de inactivitate și luni întregi de promisiuni neîndeplinite, Sindicatul Liber Navalistul (SLN) trage un semnal de alarmă și anunță organizarea a două proteste majore în București, în fața Ministerului Economiei și la sediul Guvernului României. Angajații Damen Shipyards Mangalia (DSMa), cel mai mare șantier naval din țară, cer intervenția urgentă a statului pentru salvarea acestui obiectiv strategic aflat în pragul colapsului.
Proteste pe 9 mai la Minister și la Guvern
Navaliștii vor protesta vineri, 9 mai 2025:
- între orele 11:30 – 13:30 în fața Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului;
- între orele 13:30 – 15:00 la Guvernul României (Palatul Victoria).
Aproximativ 200 de persoane – membri de sindicat și salariați DSMa – sunt așteptați să participe la aceste acțiuni de protest.
Un șantier în derivă, angajați fără salarii
Activitatea la Damen Shipyards Mangalia este suspendată încă din iunie 2024, iar majoritatea angajaților se află în șomaj tehnic. Salariile din ultimele două luni nu au fost plătite, iar drepturile prevăzute în contractul colectiv de muncă – inclusiv prima de Paște și salariile compensatorii – fie nu au fost acordate, fie au fost plătite doar parțial și cu întârziere.
„Fondul de garantare a creanțelor salariale a fost epuizat. Oamenii nu mai au nicio plasă de siguranță. Salariat fără salariu este o contradicție în termeni”, avertizează conducerea sindicatului.
Statul, acționar majoritar, dar absent
Deși statul român deține 51% din acțiunile șantierului, nu și-a asumat nici până acum responsabilitatea gestionării acestei unități aflate în insolvență. SLN acuză autoritățile centrale – de la Guvern și Ministerul Economiei până la Administrația Prezidențială și CSAT – că au ignorat apelurile repetate ale navaliștilor.
La protestul din 7 februarie 2025, ministrul Economiei, Bogdan Ivan, promitea că există șase investitori interesați. Până azi, niciun contract nu a fost semnat.
Un oraș în declin, o comunitate în pericol
În lipsa unui plan de redresare, Mangalia riscă să piardă nu doar locuri de muncă, ci și identitatea sa industrială. „Personalul calificat pleacă în alte șantiere din țară sau în străinătate, iar orașul se confruntă cu depopulare și o criză economică tot mai adâncă”, arată reprezentanții SLN.
Cereri clare din partea sindicatelor
Sindicatul cere:
- plata imediată a salariilor restante și a tuturor drepturilor salariale;
- sprijin financiar guvernamental pentru reluarea activității;
- încheierea urgentă a unui parteneriat cu un investitor serios;
- o strategie guvernamentală clară pentru salvarea șantierului naval Mangalia.
„Navaliștii nu mai pot trăi din vorbe”
„Este inadmisibil ca statul să lase să moară singurul șantier naval unde este acționar majoritar. Dacă nu intervine acum, va fi direct responsabil pentru închiderea acestui colos industrial”, avertizează SLN.
Sindicatul anunță că, în lipsa unor măsuri concrete, acțiunile de protest vor continua și se vor intensifica în perioada următoare.