
Românii au mai primit o porție de promisiuni deșarte din partea constructorului grec Aktor, care gestionează cel mai așteptat tronson de autostradă din țară – Lotul 3 din A0 Sud, între Bragadiru și A1. Deși asfaltul a fost turnat complet pe cei 18 kilometri și se promisese deschiderea traficului la finalul lunii aprilie, șoferii mai au de așteptat. Termenul a fost amânat, din nou.
De la sfârșitul lui aprilie… la „poate iunie”
Surse din Ministerul Transporturilor au confirmat pentru HotNews.ro că noul termen este „mijlocul lunii mai sau, în cel mai rău caz, spre finalul lunii mai, început de iunie”. Cu alte cuvinte, nimic sigur.
Imaginile recente din dronă publicate de Asociația Construim România arată că stratul de asfalt a fost așternut pe tot lotul, dar se mai lucrează la detalii precum garduri, parapete și marcaje. În plus, există zone în care lucrările de infrastructură – la pasajele de la Țegheș, Dârvari sau Ciorogârla – sunt încă în curs de finalizare.
O autostradă întârziată cu 2 ani și jumătate
Lotul 3 din A0 Sud este considerat de experții din domeniu ca fiind cea mai importantă autostradă de finalizat în 2025, cu un impact direct asupra întregului sud al țării. Este ultima bucată lipsă din inelul sudic al Autostrăzii de Centură a Capitalei și ar permite ocolirea completă a Bucureștiului pe autostradă, de la A2 (București-Constanța) la A1 (București-Pitești).
Dar proiectul a acumulat întârzieri masive: un an doar în faza de proiectare, și aproape doi ani și jumătate în total față de termenul inițial de finalizare – noiembrie 2022.
Statul aplică penalități minime, grecii trag de timp
Conform CNAIR, termenul contractual actualizat era 6 noiembrie 2023, dar grecii de la Aktor au cerut amânări de încă trei ori în 2024. Statul a emis un certificat negativ și a aplicat penalități financiare, dar de doar 5 milioane de lei, într-un contract de 853 milioane lei. Practic, un „țânțar pe lângă un elefant”.
Ce urmează?
„Nu există în toată țara un proiect de finalizat mai important ca acesta în momentul de față. Este în continuare cea mai importantă și cea mai așteptată deschidere.”, spunea recent Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructura.
Într-adevăr, deschiderea acestui tronson va permite nu doar fluidizarea tranzitului între estul și vestul țării, ci și o eliberare semnificativă a traficului de pe centura actuală a Bucureștiului, în special a traficului greu.
Fișa tehnică – A0 Sud, Lot 3 (Bragadiru – A1)
Caracteristică | Detalii |
---|---|
Lungime | 18 km (DN6 – A1) |
Constructor | Aktor – Euroconstruct Trading |
Cost | 853 mil. lei (fără TVA) |
Data semnării contractului | 14 aprilie 2019 |
Începere lucrări | noiembrie 2021 (după avizarea proiectului în octombrie) |
Termen inițial de finalizare | noiembrie 2022 |
Termen contractual actualizat | 6 noiembrie 2023 |
Termen realist | mai – iunie 2025 |
Stadiu la zi | peste 80% |
OPINIE
„Promisiuni, promisiuni și iar promisiuni. În timp ce șoferii se înarmează cu răbdare, constructorul grec Aktor pare să nu resimtă vreo presiune reală. Cu toate că șantierul e aproape gata, România încă așteaptă – încă o amânare, încă o dezamăgire. Ne-au mințit din nou. Și cu toate astea, Ministerul Transporturilor pare că nu a învățat mare lucru din parteneriatele păguboase care ne țin blocați în trafic și în promisiuni neîndeplinite.”
Nu grecii sunt vinovați, vinovat este analfabetul pus sa facă un contract cu ” grețili ” …Este știut ca grecii E deștepți în orice afacere !
Actor așa a făcut și pe A10 . Între Sebeș și Turda . Cu o nesimțire și nepăsare au amânat termenul dincolo de puterea dd răbdare a oricui . Nu credeam ca mai primesc dd lucru în România.
Ba vor mai primi.! Se pricep la mituirea bolovanilor ce conduc romanica…
Rares Bogdan e nesimtitul mana in mana cu CNAIR. Bine ca a fost dat afara din Pnl
Dacă cei care îi controlează sunt minjitl cu miere sunt obligați să accepte pe hoții ăștia de guvernanti nu-i interesează de noi doar buzunarele lor
Nu vor mai primi. Nu are legătură cu mita. Au certificat negativ primit în România, cf reglementarilor europene. Au câștigat contractul pe A0 înainte sa primească certificatul negativ pentru lucrările de la A10
Management de covrigărie
Eu cred că Firma Aktor să fie definitiv interzisa în Romania să mai liciteze.
Nu v-a mintit nimeni.Ați pus voi botul la vrăjala grecilor.Voi n-ați văzut filmările dinaintea ultimilor promisiuni deșarte? Nu v-ați dat seama că nu puteau termina așa repede mai ales când ei se mișcă în reluare?
Daaaa, grecii sunt de vină că statul nu s-a ocupat de relocarea conductei de gaz. Ce articol manipulator si mincinos. Dacii liberi deja aruncă cu kkt in Aktor.
Era evident ca nu vor termina in aprilie. Sfarsit de mai e cel mai realist termen, la felul in care ne-au obisnuit cu „harnicia” lor. Bine totusi ca la inceputul sezonului estival se circula mai bine pe langa Bucuresti. Sa speram!