Nicolae Bucovală, FPTR, către Raluca Turcan: „Impozitați bacșișurile, ca să nu mai fim catalogați ca ciubucari”

nicolae bucovala

Nicolae Bucovală, prim-vicepreședintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc și proprietar de hoteluri pe litoral, a trimis o informare Ralucăi Turcan, prim-vicepreședinte PNL, Ministrul Muncii și Protecției Sociale, despre problemele din domeniul turismul. Acesta propune și soluții, inclusiv impozitarea bacșișului.

Iată ce spune:

In calitate de Prim-Vicepresedinte FPTR, va rog sa-mi permiteti sa va informez cu doua probleme grave cu care se confrunta turismul.

          A). In calitate de Prim-vicepresedinte PNL:

1). Dupa preluarea de la domnul Ministru Virgil-Daniel POPESCU a autorității publice centrale responsabile in domeniul turismului, de către actualul Ministru, domnul Claudiu-Iulius-Gavril NĂSUI prin infiintarea M.E.A.T., s-a incercat si reusit destructurarea permanenta a Directiei Generale Turism.

Numeroase activitati, promovare, legislatie-reglementari specifice turismului au fost preluate in diferite direcții ale ministerului, in subordinea mai multor  secretari de stat.

a). S-au desființat printr-un OUG ilegal, cele 40 de posturi de atașați de turism, care urmau sa facă promovare externa.

Am contestat acest lucru la Avocatul Poporului, prin adresa nr.1577/23.07.2021 si am notificat MEAT printr-o plângere sa  anuleze OUG nr. 65/2021. In caz contrar vom acționa si in contencios administrativ.

b). In baza acestui OUG ilegal (OUG nr.65/2021) actualul Ministru domnul Claudiu-Iulius-Gavril NĂSUI, doreste restructurarea si reducerea specialistilor din cadrul Directiei Generale Turism care si asa a fost decimata cu ocazia infiintarii M.E.A.T..

Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 315/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, se afla in prezent, in dezbatere publica.

Din declaratiile publice ale Premierul României, Florin Cîţu, a rezultat clar ca dansul nu cunoaste aceste aspecte si nu este de acord cu reducerea posturilor aferente autorității publice centrale responsabile in domeniul turismului, domeniu grav afectat de pandemie.

  2) Va solicitam, daca ne puteți sprijini, inclusiv in cadrul coaliție, privind modificarea:

  • ORDONANŢEI DE URGENŢĂ Nr. 19/2006 privind utilizarea plajei Mării Negre şi controlul activităților desfășurate pe plajă Publicată în M. Of. în data de 10 martie 2006, cu modificările și completările ulterioare.

În prezent există o propunere legislativă (BP 185/2021) a unui grup parlamentar pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență 19/2009 privind utilizarea plajei Mării Negre și controlul activităților desfășurate pe plajă, însă aceasta vizează doar reglementări în ceea ce privește accesul animalelor de companie, însă nu sunt aduse îmbunătățiri cadrului legislativ în ceea ce privește starea de fapt a plajelor.

În acest sens trebuie avut în vedere în actul normativ de reglementare (inclusiv în norme metodologice subsecvente – ex: O.M.D.R.T 1204/2010) următoarele aspecte:

Plajele turistice de pe litoralul Mării Negre (inclusiv jud. Tulcea) necesită o reevaluare și scoase la licitație spre închiriere doar a celor care îndeplinesc toate condițiile de utilități (canalizare, alimentare cu apă și energie electrică – conform obligațiilor prevăzute la art. 4 alin. (1) din OUG nr. 19/2006).

De asemenea, cele care prezintă vegetație abundentă, zone stâncoase, bolovăniș, mlaștină sau plajă submersă periculoasă, ar trebui să poată fi folosite doar în scopuri de agrement nautic sau alte forme de divertisment (exclus plajă și baie). Demolarea tuturor construcțiilor ilegale de pe plajă și autorizarea doar a unor beach-baruri cu arhitectură specifică prestabilită (maxim 2-3 modele autorizate) cu amplasare doar în zona dinspre uscat a plajei și racordate la toate utilitățile. De asemenea, beach-barurile de pe litoralul Mării Negre să fie în mod obligatoriu clasificate, indiferent dacă se află în stațiuni turistice sau nu.

Organizarea pe plajă a serviciilor publice de salvare acvatică și de prim ajutor conform necesităților reale. Până în prezent au fost subdimensionate, în special corturile/punctele  de prim ajutor.

Interzicerea în realitate (nu doar în articolul existent în actul normativ) a comerțului ambulant pe plaje (și controlul amănunțit al acestei activități ce constituie și în prezent faptă contravențională) în special vânzarea produselor alimentare, cu aplicarea unei sancțiuni directe asupra făptuitorului. (întrucât în prezent se pare că sunt prevăzute obligații doar pentru operatorul de plajă exemplu: la art. 5 lit. j) și k) din OUG nr. 19/2006,  iar la art. 8 alin. (1) din OUG nr. 19/2006, sunt prevăzute contravenții doar pentru operatorul de plajă nu și pentru cel care săvârșește o fapta ilicită.  Spre exemplu: la lit. i) și lit. l). se vorbește despre ”permiterea campării pe plajă” sau ”permiterea comerțului ambulant” în loc de ”efectuarea campării pe plajă” sau ”efectuarea comerțului ambulant”.

Eliminarea fenomenului de subînchiriere a plajelor mascată de așa zisele asocieri pentru exploatarea în comun a sectorului/sub sectorului de plajă (ajunse deja la mâna a doua, a treia…ș.a.m.d.)

B). In calitate de Ministrul Muncii și Protecției Sociale, va supunem atentiei 3 probleme:

1) Neimpozitarea valorii salariului minim brut pentru toti salariatii– initiere proiect pilot pentru salariatii din turism si unitatile de alimentatiei publica neclasificate (nu sunt incluse in structuri de primire turistice), incepand cu 01.01.2022. Aceasta solicitare se regaseste si in Programul de Guvernare al Coalitiei.

2). Modificarea Codului fiscal, astefel incat pentru salariati, inclusiv pentru cei straini, contravaloarea cazarii si a meselor, asigurate de operatorul economic sa nu fie considerate avantaj de natura salariala si implicit impozitat cu 45%, respectiv CAS 25%, CASS 10%, impozit/venit 10%.

          Propunem impozitarea contravalorii meselor sa fie de 10% (la fel ca la tichetele de masa).

          Contravaloare maxima a meselor/zi/ salariat 50 lei.

          Impozit aferent 5 lei.

          Propunem 2 variante pentru impozitarea cazarii:

a). Sa se plateasca un impozit “Specific” redus pentru camerele dezafectate- utilizate pentru cazarea salariatilor, respectiv  de 20% din cel calculat conform Legii nr.170/2016.   sau

          b) .Impoziotarea contravalorii cazarii sa fie de 10% din contravaloarea maxima de 40 lei/zi/salariat.

             Impozit aferent 4 lei.

3) Fiscalizarea tips-ului (n.r. bacșișului), incepand cu 01.09.2021, pentru activitatile specifice turismului (cazare, alimentatie publica…) si unitatile de alimentatiei publica neclasificate (nu sunt incluse in structuri de primire turistice), si impozitarea, cu 10% a veniturilor obtinute din tips de angajatii din domeniu, incepand cu 01.01.2022.

Aceasta masura ne ajuta pe noi lucratorii din turism si alimentatie publica, sa nu mai fim catalogati ca “ciubucari” iar bugetul de stat va fi completat cu 5-7 milioane euro/an.”


energia residence
Dacă vreți să fiți la curent cu știrile din județul Constanța, ne puteți urmări și pe Facebook:
Constanta-financiara-sigla-jpg

Un comentariu

  • includeti bascisul in pret, 10 – 20% cat doriti si ati incheiat povestea. clientul este anuntat ca bacsisul este inclus in pret.

Leave a Reply

Your email address will not be published.