Orașe fără mașini. Ce face Boc în Cluj Napoca

Stradă din Cluj Napoca dedicată pietonilor

Vă puteți imagina un oraș fără mașini? O viață fără mașini? Ar trebui să faceți un efort de imaginație, pentru că, ne place sau nu, orașele viitorului înseamnă mai puține autoturisme și mai multe mijloace de transport alternativ.

Tonul l-au dar marile orașe europene. Revoluția aceasta a început acum mai bine de 50 de ani. Era de neînchipuit ca olandezii să renunțe la mașini, prin anii 50 – 60, dar acum bicicleta a ajuns o religie. În Elveția, una din cele mai bogate țări din lume, oamenii au mai puține mașini, pe cap de locuitor, decât în Constanța.

Da, sigur, s-au făcut investiții imense în infrastructură (transport în comun, piste de biciclete, trotuare pe care să le poți folosi), dar avem aici o chestiune de tipul „oul și găina”? Facem întâi infrastructură alternativă și apoi încercăm să renunțăm la mașini sau invers? Din fericire, în acest caz putem începe din ambele capete.

Primul oraș din România care a pus clar problema renunțării la mașini este Cluj-Napoca. „Mașina în esență nu este pentru a circula zi de zi cu ea în oraș.”, spune Emil Boc.

„Dacă nu ne schimbăm mentalitatea, Clujul va rămâne mereu aglomerat. Se va ajunge cât de curând la concluzia că ajungi mai repede fără mașină. Lumea trebuie să își schimbe mentalitatea, mașina în esență nu este pentru a circula zi de zi cu ea în oraș. Mergi când ai o treabă importantă, când ai de cumpărat ceva cu care numai cu mașina poți să aduci, dar pentru viața de zi cu zi trebuie să ne gândim la modalitățile alternative la mașină. Din nefericire, asta este viața în toate orașele din lume, nu doar în Cluj-Napoca. Nu doar noi avem această problemă, ați văzut, suntem orașul cu cea mai mare rată de creștere economică din Uniunea Europeană”, a declarat edilul clujean.

Cluj investește în alternative. De pildă, primăria va cumpăra autobuze care merg singure și care vor avea o bandă dedicată. SF, nu?

„Viitorul în Cluj-Napoca este ca mașina să o folosești pentru deplasările pe care le ai în afara orașului, să mergi în weekend, să știu eu, te duci într-o deplasare neesențială, dar pentru ce înseamnă viața de zi cu zi alternativele trebuie să fie transportul în comun, mersul pe bicicletă, combinat cu mersul pe jos sau cu forme de sharing pe care le pune la dispoziție societatea contemporană. Vedeți, lumea a plecat de mult într-o altă direcție. Noi nu putem rămâne în urma istoriei. Orașele care s-au bazat pe mașină au rămas codașe în istorie. Orașele care au trecut la alternativa de la mașină sunt orașele prezentului și ale viitorului”, a mai spus Boc, în trecut.

Primarul a făcut și un calcul simplu: 95% din timp, mașina stă într-un loc.

„Calculați timpul pe care îl aveți cu mașina dumneavoastră. Cât timp o folosiți? De restul ea stă în parcare sau în trafic, în aglomerație. Vreți în continuare să avem oameni în spitale, de boli generate de poluare? Pentru că mașinile nu sunt sfinte, din nefericire. Aduc poluare prin excelență. Aceasta este realitatea. Ați văzut cum arată Piața Lucian Blaga, Napoca, Petru Maior, ne place că arată bine, că are dimensiune verde, nepoluantă, europeană, că suntem în rând cu lumea. Dacă vrem să aducem bani europeni și să ne modernizăm orașul putem face numai așa. Dorința rămâne, scufundați în mașini, rable, în poluare, în incapacitatea spitalelor de a face față. E plin de rable, pe toate trotuarele din cartierele orașului”, a declarat Emil Boc.

Primarul a luat recent decizia ca pe o porțiune dintr-o stradă principală să fie permisă numai circulația mijloacelor de transport în comun.

Boc are o mașină, pe care o folosește din când în când. Un Peugeot 208 din 2007.

Ce fac alții? Un singur exemplu: de la sfârșitul lunii august, Parisul va limita viteza de circulație în oraş la 30 km/h, iar primăria încurajează mersul cu bicicleta.

Opinie

Ne place sau nu, orașele nu pot găzdui câte mașini putem noi să cumpărăm. Aproape oricine își permite o mașină, mai scumpă sau mai ieftină. Constanța are deja peste 140.000 de autovehicule. Sunt familii de două persoane care dețin și/sau folosesc câte 3 autoturisme. Este aberant, dar se întâmplă așa pentru că este ieftin să deții o mașină: dacă motorul e mic, impozitul e ridicol, parcarea pe stradă este gratuită. În ritmul acesta, nu vom mai putea nici circula, nici parca în viitorul apropiat.


energia residence
Dacă vreți să fiți la curent cu știrile din județul Constanța, ne puteți urmări și pe Facebook:
Constanta-financiara-sigla-jpg

Leave a Reply

Your email address will not be published.