Paradoxul porturilor românești: traficul de mărfuri a scăzut cu 9%, veniturile au crescut cu 18%

Paradoxul porturilor românești: traficul de mărfuri a scăzut cu 9%, veniturile au crescut cu 18%

Criza sanitară a lovit puternic întreaga economie, iar porturile românești nu puteau face excepție. Traficul de mărfuri a scăzut puternic în 2020, cu peste 9%. Paradoxal însă, veniturile companiei care administrează porturile au crescut cu peste 18%.

Potrivit datelor furnizate de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța, traficul total de mărfuri prin porturile românești a fost, în 2020, de 60.375.000 tone, față de 66.603.000 tone în 2019, ceea ce înseamnă o scădere cu 9,35%.

Un sfert din trafic, mai precis 21.893.550 tone, este reprezentat de traficul de cereale.

O scădere puternică a înregistrat traficul maritim, de 11,56%, adică de la 51.458.000 tone în 2019 la 45.506.000 tone în 2020. Traficul fluvial s-a ținut mai bine, înregistrând o scădere de numai 1,81%, pe fondul exportului masiv de cereale. Anul acesta, pe Dunăre s-au tranzitat 14.869.000 tone de marfă.

Transportul containerizat – cel mai folosit la scară mondială – s-a prăbușit la minimul ultimilor 6 ani, câți sunt analizat în raport. Anul trecut, prin port s-au tranzitat 643.725 TEU-uri, față de 711.339 în 2016. În număr de unități, 2021 a însemnat 389.061 containere. În 2016 erau 434.439.

Și numărul efectiv de nave maritime care au intrat în port este la un nivel minim: 4.031 în 2021. În 2015 erau 4.605. La nave fluviale, scăderea e mult mai mică.

Se remarcă faptul că, pentru prima dată în ultimii ani, nicio navă de pasageri nu a intrat în portul Constanța.

Singurul capitol unde este bifată o creștere este aceea ce tranzitului, adică a mărfurilor care nu rămân în port, ci pleacă mai departe. La acest capitol înregistrăm un maxim al ultimilor ani 6 ani: 17.957.000 tone.

De fapt, CNAPMC bifează o creștere și la capitolul venituri, care au depășit pragul de 400 de milioane lei și au ajuns la 414.676.788 lei. Anul trecut au fost de 349.944.194 lei. Așadar, o creștere de 18%. Profitul pentru 2020 nu a fost raportat. În 2019 a fost de 108.213.844 lei.

CNAPMC este deținut în proporție de 80% de statul român, prin Ministerul Transporturilor. Restul de 20% din acțiuni sunt deținute de Fondul Proprietatea. Ca o pată de culoare: acțiuni la FP, deci implicit la Portul Constanța, deține și Bill Gates.

Raportul complet poate fi citit pe site-ul CNAPMC.

Sursă imagini: raportul întocmit de CNAPMC


energia residence
Dacă vreți să fiți la curent cu știrile din județul Constanța, ne puteți urmări și pe Facebook:
Constanta-financiara-sigla-jpg

Leave a Reply

Your email address will not be published.