Parcarea în Constanța, discriminatorie și printre cele mai scumpe din Europa

Regulamentul parcărilor din municipiului Constanța, votat recent de Consiliul Municipal, se distinge printr-un lucru: impune constănțenilor unele din cele mai mari taxe de parcare din Europa, raportat la salariul mediu. (PNL, USPR PLUS au votat pentru, PSD împotrivă). Vom plăti, pentru parcarea rezidențială, mai mult decât germanii, francezii, danezii, grecii, etc. În plus, noul regulament nu va rezolva nicio problemă, dar va crea altele.

Consilierii au votat un regulament care nu seamănă, în punctele sale fundamentele, cu cele din orașele civilizate. Singura lui menire pare să fie aceea de a atrage mai mulți bani la buget.

Am studiat, de-a lungul timpului, dar cu mai multă dedicare, în ultimele zile, mai multe regulamente de parcare din țări europene.

Iată care sunt principalele deosebiri și de ce regulamentul parcărilor din Constanța nu e bun (și am convingerea că nu este nici legal și că va fi anulat de instanță, dacă cineva va cere acest lucru).

În primul rând, regulamentul nu rezolvă problema parcărilor rezidențiale. Primăria vrea mențină actualul sistem de rezervare individuală a locurilor de parcare. Până acum s-au dat pe principiul primul venit, primul servit, la prețuri modice. Așa vor să facă și de acum înainte. Am studiat cum se parchează în localități precum Berlin, Brest, Bruxelles, Praga, Tallin, Turku, Rotterdam, Atena, Copenhaga și nu numai. Toate aceste orașe au un sistem comun pentru parcările rezidențiale, care se bazează pe următoarea filosofie: locurile de parcare nu se rezervă individual, ci sunt oferite celor care locuiesc în zonă. Oricine poate parca pe orice din ele. În majoritatea țărilor, se percepe o taxă. Modică. 10 euro pe an, de pildă. O nimica toată la salariile din vest. Cei din alte zone nu au voie să parcheze sau o pot face dacă plătesc un tarif orar. De multe ori, parcarea acestora e limitată. Chiar și cei care locuiesc în centru, unde tarifele sunt mari, beneficiază de multe reduceri. Sunt 147.000 de autovehicule în Constanța și cam 30.000 de locuri, din care mai puțin jumătate rezidențiale. Unde parchează ceilalți? Rezervarea locului de parcare pe motivul că eu am depus cererea înaintea ta e discriminatorie. Nu mai suntem pe vremea Vestul Sălbatic, când înfigeai steagul în pământ și spuneai „Stop, al meu!” Sistemul acesta trebuie să dispară și trebuie introdus cel care se practică în Europa de azi.

În al doilea rând, tarifele pentru parcare sunt foarte mari. 4 lei în centru, la noi, înseamnă mai mult decât 3 euro pe oră, în Danemarca, unde salariile sunt de 5 ori mai mari. E aberant însă faptul că un constănțean plătește, pentru parcarea în zone periferice, 199 de lei pe an, mai mult decât un german, belgian, francez, etc. Nu uitați: în Brest, din 20.000 de locuri de parcare, 16.000 sunt gratuite.

În al treilea rând, în Constanța e un fel de japcă, să-mi scuzați termenul. În toate orașele studiate există gratuități. Pe timp de noapte, duminicile, în sărbătorile legale. Unii au gratuități după-amiază. De la caz la caz. La noi se plătește peste tot, 24 de ore din 24. De ce? N-am înțeles.

Opinia mea este că cei care au gândit un astfel regulament de parcare au creat – cu sau fără voie – un apartheid economic, o segregare între săraci și bogați. Dacă ai bani, poți plăti 6.000 de lei pe an pentru parcare în zona zero, dar știi sigur că nu vei mai parca lângă niște săraci pentru care 6.000 de lei înseamnă 4 luni de muncă.

Să nu uit: orașele menționate au sisteme de transport în comun bine sau foarte bine puse la punct. Tramvaie, chiar telecabine. Au și parcări supraetajate sau subterane, păzite, de unde poți închiria și umbrele.

Noi n-avem nimic din toate acestea, dar ne-am gândit să punem unele din cele mai mari taxe din Europa pentru parcarea rezidențială. Și să nu rezolvăm nimic prin asta.

Articole similare:

Regulamentul parcărilor a fost aprobat de consilierii municipali din Constanța

Brest, Franța, oraș înfrățit cu Constanța. 16.000 de locuri de parcare gratuite din 20.000. La cele plătite ți se oferă pază, umbrele și cărucioare pentru copii

În Berlin, parcarea rezidențială costă de 4 ori puțin decât în Constanța. Salariile sunt de 3,54 ori mai mari

În Bruxelles, salariul este de 3,44 ori mai mare decât în Constanța, iar parcarea rezidențială este de 4 ori mai ieftină

În Copenhaga, bicicleta e aproape o religie. Și totuși, autoturismele pot parca și gratuit, spre deosebire de Constanța. Sau mai ieftin

De la 1 ianuarie 2022, se va majora taxa pentru parcarea rezidențială în Constanța


Dacă v-a plăcut acest articol, puteți urmări Constanța 100% pe Facebook printr-un Like mai jos:
energia residence
Constanta-financiara-sigla-jpg

2 comentarii

  • Pai doar nu faceau ceva pentru Constanta. Pana prind si ei radacini, cum avea PSD-ul, sa poata extorca firmele si sa vanda terenuri pe care nu le detin, ciupesc si ei de la saraciile astea 🙂 De cand a venit dobitocul asta in primarie, parca-ncepem sa-i ducem dorul lui Mazarica.

    In Tomis 3, in statie la 102 e o trecere de pietoni prevazuta cu gardut pentru pietoni SI semafor. Verdele pentru pietoni dureaza vreo 15 secunde (o baba trece din doua bucati), iar rosul tine vreo 4 minute, de simti cum iti creste barba asteptand. Apoi urci pe Soveja spre Eden si dai peste o alta minunatie: sensul giratoriu de la Mexicanii mutati de Mazare. Acolo, pe la 5 se face o coada pana la City Park. Practic, se face verde la semafor si nu poti porni ca nu s-au miscat cei cu un semafor inainte. Solutii nu exista, ca sunt prea multe masini, asa ca ridicam din umeri si o lasam asa, ca poate se imputineaza masinile peste noapte. Toate “solutiile” prezentate in capmanie nu mai sunt fezabile, comparandu-le cu realitatea din strada. Si uite asa ne trezim cu PSD inapoi in primarie la urmatoarele alegeri. Si sincer, parca nu ma mai deranjeaza asa tare.

  • Tudor : cat adevar ai grait ..mai ales partea cu PSD-ul.. Incredibil am ajuns sa spunem ca era mai bine pe vremea lui fagabou..si cat ne-am dorit sa scapam de ala si uite peste ce am dat

Leave a Reply

Your email address will not be published.