![](https://www.ct100.ro/wp-content/uploads/2021/06/poza-proiect_3.jpeg)
În ciuda pandemiei, elevii de la Școala Gimnazială Nr.30 „Gheorghe Țițeica” din Constanța au continuat să fie implicați în diferite proiecte cu parteneri din străinătate. Astfel, săptămâna trecută, au fost finalizate activitățile din cadrul proiectului eTwinning „Let the books speak”, desfășurat pe parcursul anului școlar 2020-2021, în parteneriat cu instituții școlare din Bulgaria, Turcia, Ucraina, Italia și Spania.
Coordonatoarea proiectului, Anca Moșoiu, bibliotecara instituției constănțene, a declarat: „16 cadre didactice și 187 de elevi din 7 țări s-au reunit pentru a da viață unora dintre textile cele mai cunoscute din literatura fiecărei țări. Scopul a fost unul nobil: crearea de audio book-uri pentru copiii cu dizabilități. Simbolic, elevii de la „Țițeica” au devenit colegii celor care suferă de anumite boli care le limitează accesul la o educație în sistem de masă, întinzându-le o mână de ajutor.”
Concret, în primele trei luni ale proiectului, elevii din cele șapte țări partenere s-au prezentat folosind diferite aplicații, au făcut o descriere a școlii lor și a localității în care trăiesc. A urmat crearea logoului, după care a fost demarată activitatea cea mai complexă, crearea unei cărți audio pentru un text adaptat vârstei școlare mici. Elevii români au optat pentru „Ursul păcălit de vulpe”, cunoscuta poveste a lui Ion Creangă, și apoi pentru câte o altă carte la alegere. În plus, finalizarea proiectului a presupus realizarea unei cărți colective de către participanții din cele șapte țări, o poveste la care fiecare țară a scris câte ceva în momentul în care i-a venit rândul, urmând ca ceilalți să o continue din punctul în care s-a ajuns când au primit-o. Începutul a fost ales prin vot, ca, de altfel, și titlul, respectiv coperta cărții. Titlul elevilor români a fost preferat de partenerii din proiect, astfel că materialul colectiv a fost intitulat „Learning to love”. A fost valorizată limba maternă a fiecărui grup de copii, ei citindu-și partea lor în fiecare dintre acestea, iar textul a fost tradus în limbile engleză și turcă.
Două seri deosebite au marcat derularea proiectului. În luna mai, a fost invitat naratorul turc Ahmet Dönmez, care le-a citit copiilor povești, iar în iunie, ventrilocul scamator Burak Parli a oferit o reprezentație de teatru de păpuși.
Beneficiile implicării elevilor în acest proiect au fost nu numai cele afective, a ajuta copiii cu nevoi speciale de educație, ci și dezvoltarea competențelor tehnice: utilizarea unor aplicații față de care cu toții am devenit foarte apropiați în perioada pandemiei, de tipul platformelor pentru conferințe, cât și a unor programe speciale de creare de avataruri ori de cărți virtuale.